מכון ויצמן (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)
מכון ויצמן (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

עיריית רחובות מחריפה את המאבק מול מכון ויצמן בנושא היטל ההשבחה

סגן ראש העיר מתן דיל בפנייה ליו"ר ועדת הפנים של הכנסת: "יש לתקן את סעיף החוק שקובע פטור מלא וגורף מחובת היטל השבחה למוסדות שונים"

פורסם בתאריך: 30.10.17 11:12

-->

בעיריית רחובות החליטו להוריד את הכפפות במאבק מול מכון ויצמן בנושא היטל ההשבחה. אמש (ראשון) שיגר סגן ראש העיר עו"ד מתן דיל מכתב חריף ליו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ דודי אמסלם, בבקשה להכניס תיקון לסעיף 19 (ב)(4) לתוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה 1965, בכדי לצמצם את הפטור מחובת היטל השבחה הניתן למוסדות שונים. דיל יזם את הפנייה לחבר הכנסת אמסלם בעקבות העובדה שמכון ויצמן למדע ובעלי קרקע פרטית ניצלו פרצה בחוק הקיים כדי להימנע מתשלום היטל השבחה.

המדובר בתכנית פארק תמר ב', כאשר כשליש מהקרקע (כ-130 דונם) נמצא בבעלות המכון. התכנית השביחה את המקרקעין מייעוד חקלאי לייעוד תעשיית הייטק ומסחר.

דיל מציין במכתבו כי "המשמעות של פטור גורף מהיטל השבחה היא אובדן הכנסות של 90 מיליון שקלים לעיר רחובות ולתושביה, סכום עצום בכל קנה מידה. למותר לציין כי ללא ההכנסה הנ"ל לא נצליח לבצע את פיתוח הפארק כנדרש וכראוי לרווחת התושבים. כך, מאחר שמכון ויצמן הוא גוף ציבורי הזכאי לפטור מהיטל השבחה, העיריה לא צפויה לקבל את ההיטל".

מתן דיל

מתן דיל

 

בהמשך מציין דיל כי "החוק הנוכחי עושה עוול גדול היות ולמעשה הוא 'עוצם עין', שהרי אין במסגרתו מנגנון/נוסחת בדיקה האם ייעוד הקרקע החדש מגלם או מאפשר בכלל הגשמת אחת המטרות שלשמן הוקם אותו מוסד המבקש את הפטור. יותר מכך, החוק קובע כי מספיק ש'התמורה' תשמש את אחת המטרות בסעיף הנ"ל, מילה זו מרחיבה את היריעה למצב בלתי נסבל ובלתי הגיוני לבחינה ומעקב והגשמת רצון המחוקק. לצורך הדוגמה – החוק מאפשר פטור מלא מחובת היטל השבחה גם אם מוסד אקדמי 'משביח' קרקע לטובת ייעוד מסחרי ומקים על שטח זה קניון. מכובדי, כוונת המשוררים (חברי הכנסת) הייתה להקל על מוסדות שונים לפעול במסגרת הידע והמומחיות שלהם, אולם נראה כי מוסדות רבים בזכות הפטור הגורף הפכו לסוחרי קרקעות עשירים. אני סבור כי התיקון המובא לידיעתך עושה סדר ומצליח לתקן את העוול, אודה על תמיכה בתיקון זה".

מלבד המכתב שנשלח, השניים שוחחו ארוכות בנושא וח"כ אמסלם הבטיח לטפל בבקשתו של דיל על הצד הטוב ביותר. יתרה מזאת הוא אמר כי הוא מאמין שיצליח לתקן את החוק והעוול בצדו.

דיל: "אנחנו נילחם עד אשר נצליח להביא לשינוי החוק. כיום מכון ויצמן נהנה מפטור גורף מתשלום היטל השבחה. המשמעות היא פגיעה קשה עד כדי הרת אסון לעיר רחובות, לפיתוחה ושגשוגה, שהרי למכון ויצמן ישנן קרקעות רבות בעיר. אנו נשים לכך סוף".

חבר מועצת רחובות אמיר ירון: "במשך מספר חודשים, בתאום עם ראש העירייה, גובשה הצעת חוק. סוכם שמתן דיל יעביר את הצעת החוק לחבר הכנסת ויו"ר ועדת הפנים דוד אמסלם, ואני אעביר אותו לחבר הכנסת איציק שמולי, כדי לקדם את החקיקה אל מול ההתנהלות הבעייתית של מכון ויצמן. לא יעלה על הדעת שכתוצאה מההתנהלות של מכון ויצמן עיריית רחובות לא תוכל להקים פארק בכביש העוקף כפי שתוכנן, מאחר ויהיו חסרים בקופת העירייה 29 מיליון שקלים. ההנחה היא שגם אמסלם וגם שמולי יפעלו לקידום החקיקה בנדון. שוחחתי עם שמולי והוא הבטיח לי באופן אישי שיעשה הכל בכדי לקדם את החקיקה. אני שמח שלאחר חודשים שאני עוסק בנושא לבד עם ראש העיר, גם מתן דיל נרתם לסוגיה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. תושבת רחובות

    הזויים!!
    בלי מכון ויצמן רחובות משתווה לדימונה, במקרה הטוב. אתם צריכים לשלוח כל יום פרחים לנשיא מכון ויצמן להודות להם שהם עוד לא העבירו את המוסד לעיר אחרת.

  2. עורב

    גם הקמראטה נולדה ברחובות והיום מפארת את שמה של ירושלים….איכות ותרבות כנראה לא מתאימים לעיר… הם צריכים יותר בתי כנסת ןמקוואות….

  3. אייל

    מה תגובת מכון וייצמן בנושא? לא קשור מה שאתם אומרים אכן המוסדות האלה מפארים את העיר ומהחשובים בארץ ובעולם אבל צריך להיות שיתוף פעולה ויחסי גומלין בין העירייה למוסדות האקדמאים .בנתיים נראה שיש רק התנגשויות בין הצדדים וכל אחד דואג לאינטרסים שלו.צריך להשוות ולראות את יחסי הגומלין בערים אחרות בארץ בהן יש אונברסיטאות ומוסדות מחקר האם גם שם יש את אותה בעיה כי לא יתכן שיחוקקו חוק רק בגלל שעיריית רחובות רוצה.בנתיים עושה רושם שהבעיה היא רק ברחובות שאכן לא יכולה להרשות לעצמה לעבור על עיסקה כזאת בשתיקה כי מדובר באובדן הכנסות משמעותית לעירייה שהמשאבים שלה כיום מוגבלים כי אין בה מספיק תעשייה ומסחר.

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר