בריכת החורף (צילום: יובל רוזנברג)
בריכת החורף (צילום: יובל רוזנברג)

הרבה יותר מטיול יפה לשבת: על החשיבות האקולוגית של בריכת החורף וגבעת השיטה המלבינה ברחובות

מעבר להיותם יפים ומזמינים לטיול, השטחים הירוקים של רחובות הם מהנדירים בנוף העירוני הישראלי. יובל רוזנברג, מאנשי ועד הפעולה למען השטחים הפתוחים, מסביר בריאיון: "השטח הירוק ברחובות הוא מסדרון אקולוגי חשוב ברמה הארצית. בתצפית שערכנו זיהינו מעל ל-600 מינים של צמחים ובעלי חיים ב-24 שעות בלבד"

פורסם בתאריך: 6.1.19 09:27

-->

כמו כל עיר במרכז הארץ, גם רחובות מקדמת בשנים האחרונות תכניות בנייה מתוך שאיפה להתפתח ולהתרחב, במה שמגיע בחלק מהמקרים על חשבון שטחים פתוחים וירוקים. אמנם רחובות היא כבר מזמן לא עיר הפרדסים והתפוזים כפי שהיא הייתה בעבר, אך עדיין היא טומנת בחובה כמה "שמורות" יפהפיות של שטחים ירוקים, בשטח כולל של כ-5,000 דונם, שהם בערך 5 ק"מ מרובעים של שטחים טבעיים.

אחד המקומות הקסומים במזרח העיר הוא בריכת החורף, שעם הגשם חזרה לחיים והתמלאה. בתקופה זו הגשמים מביאים עמם גם הרבה מאוד מטיילים, לרבות משפחות, רצים, רוכבי אופניים ואוהבי טבע וחי.

יובל רוזנברג (30) רחובותי מלידה ועד היום, הוא פעיל סביבתי וחברתי שנחשב לאחת הדמויות המוכרות בשמירה על נכסי הטבע בעיר, כחלק מאנשי הוועד לשמירה על השטחים הפתוחים ברחובות. שוחחנו עמו על בריכת החורף ועל שטחים נוספים שכדאי לטייל בהם באזור, ושמענו ממנו מדוע השטחים הללו חשובים כל כך ומהם סיכויי ההישרדות שלהם ושל הצמחייה והחי שבהם.

יובל, מה מיוחד כל כך בשטחים הירוקים של רחובות?

"כל הסביבה של רחובות מוקפת בשדות. זה אולי נראה עניין של מה בכך, אבל בשנים האחרונות סביבה ירוקה נהיית יותר ויותר נדירה. בקרבת הערים במרכז הארץ כמעט ואין אזורים פתוחים שהם גדולים ומשמעותיים. יש אמנם בצדי הערים מובלעות פה ושם, אבל הן לרוב קטנות ומקוטעות. השטח הירוק כאן ערכי מאוד והוא חלק ממסדרון אקולוגי חשוב ברמה הארצית. דרכו בעלי חיים יכולים להגיע עד לים בפלמחים ולירושלים במזרח. בכדי שבעלי חיים יתקיימו לא די בשטח מבודד והם זקוקים לרצף שבו יוכלו לנוע בבטחה. שלא יהיה למשל כביש בדרך, או עיר שהם לא יוכלו לחצות.

"עקרונית גם אנשים שמטיילים יכולים להגיע מכאן דרך השדות עד לירושלים ולפלמחים. אני בקבוצת רוכבי אופניים ועשינו זאת לא פעם. כל המסדרונות האקולוגיים בארץ עומדים לקבל יותר דגש ומעמד. בכביש 6, למשל, דאגו למעברים הכרחיים לבעלי חיים, כדי למנוע את קיטוע המסדרון האקולוגי. זה לא הפתרון האידיאלי, אבל זה יותר טוב מכלום".

השטחים הירוקים של רחובות

השטחים הירוקים של רחובות (צילום: יובל רוזנברג)

 

בימים אלו בריכת החורף של רחובות חזרה במלוא הדרה.

"שני המקומות הכי משמעותיים באזור הם בריכת החורף וגבעת השיטה המלבינה. בישראל מעל ל-90 אחוז מבריכות החורף כבר אינן, וגם באילו שקיימות איכות וכמות המים פחות טובה ולכן המגוון הביולוגי נמוך. כאן ברחובות הבריכה עשירה במיוחד. בשאר השטח חלק מהשטחים מעובדים על ידי חקלאים, אבל פה ושם יש מקומות טבעיים כמו גבעת השיטה המלבינה. יש שם צמחייה ששרדה שנים ארוכות ונשארה כמו פעם. בכל השטח של מזרח רחובות יש צמחים ובעלי חיים שחלקם נדירים, כמו לטאות שונות, עיט הצפרדעים ודו-חיים שונים".

העניין הוא שחייבים עונה מאוד גשומה בשביל ליהנות מבריכת החורף. איך בעלי החיים שורדים שם?

"כחלק ממחזור החיים של הבריכה ושל בעלי החיים בה, בריכת החורף צריכה להתייבש מדי קיץ. היא שבה לחיים כשיורדים גשמים והיא מתמלאת. בעלי החיים שבה מתעוררים גם הם לחיים וחוזרים לפעילות. החפרית (דו-חי הדומה לצפרדע) נמצאת בסכנת הכחדה בארץ, והבריכה הזו היא אחד מבתי הגידול האחרונים שלה במישור החוף. ישראל היא גבול התפוצה הדרומי של המין. היא נקראת חפרית מפני שבקיץ היבש היא מתחפרת ונכנסת לתרדמת. יש כאן גם סרטנים נדירים הנמצאים רק בבריכות החורף. כשהבריכה מלאה הסרטנים מטילים ביצים שמתפתחות מיד לסרטנים חדשים, אבל אם הסרטנים מרגישים שהבריכה עלולה להתייבש הם מטילים ביצים ברות קיימא שיכולות לשרוד גם כמה שנים ביובש. לכן חשוב לשמור על שטח הבריכה ועל סביבתה גם בקיץ וגם כשנראה כאילו לא קורה בה כלום".

סיתוונית היורה בגבעת השיטה המלבינה (צילום: יובל רוזנברג)

 

היכן בדיוק נמצאת גבעת השיטה המלבינה?

"צפונית לבריכת החורף. גבעת השיטה המלבינה נקראת כך בשל עצי השיטה המלבינה שמקורם באפריקה וישראל היא גבול תפוצתם הצפוני. השיטה היא גם הסיבה העיקרית שהגבעה מיועדת לשימור. בגלל שהגבעה לא עובדה חקלאית היא נשארה טבעית כפי שהייתה מזה שנים רבות. יש בה המון בעלי חיים וסוגי פרחים שחלקם קיימים רק באזור שלנו. בתצפית שערכנו זיהינו מעל ל-600 מינים של צמחים ובעלי חיים ב-24 שעות בלבד".

מה הסכנות שמאיימות על השטחים הפתוחים הללו, ובכללם גם על עיט הצפרדעים הנדיר, החפרית, בריכת החורף וגבעת השיטה המלבינה?

"כרגע הפגיעה העיקרית היא הפיכת השטח הירוק לאתר השלכת פסולת בניין לא חוקי. כל פעם זורקים משהו חדש ובערמות. אחת לכמה זמן העירייה יוצאת במבצע פינוי, אבל בשוטף אין מספיק פיקוח ואכיפה והזבל נערם על בסיס שבועי. סכנה משמעותית אף יותר שצפויה בהמשך היא אישור תכנית הבנייה המקודמת בשטח, הכוללת אלפי יחידות דיור וכביש ממזרח לכביש העוקף".

עצי שיטה מלבינה על רקע פסולת שהושלכה במקום

עצי שיטה מלבינה על רקע פסולת שהושלכה במקום (צילום: יובל רוזנברג)

 

האם בריכת החורף וגבעת השיטה המלבינה זוכים למעמד של שמורת טבע?

"שטח ההצפה של בריכת החורף הוא שמורה מאושרת, אך אגן היקוות המים לא כלול בשטח השמורה. התהליך הביורוקרטי להכרזת השמורה לא הסתיים וחשוב לקדם אותו. זהו תהליך שלוקח זמן. הבריכה הייתה מיועדת להיות שמורה גם בתכניות ארציות קודמות, אבל רק לאחר שמאושרת תכנית מפורטת ניתן להכריז עליה כשמורה ולהגן עליה בפועל. גם גבעת השיטה המלבינה מסומנת כשמורה בתכניות הארציות, אבל בשונה מהבריכה עדיין לא הגיעו שם לשלב של תכנית מפורטת והיא סובלת מפגיעה קשה מאוד".

אז זה או בנייה או שמירה על נכסי הטבע?

"רחובות צריכה להתפתח, אבל חשוב שהיא תעשה זאת באופן חכם, המשכיל לשמור על נכסי הטבע שלנו גם לדורות הבאים. יש לרחובות עתודות בנייה רבות בהתחדשות עירונית ובשטחים פחות ערכיים. חשוב להבין שתכניות הבנייה המקודמות היום צפויות לפגוע באיכות חיי התושבים לא רק דרך פגיעה בטבע. החשש הוא שהן יגרמו לפקקים ענקיים, ירוקנו את קופת העירייה ויפגעו בהתחדשות השכונות המוחלשות. מרבית תושבי העיר כלל אינם מודעים לתכניות הענק האלו ולהשלכות ההרסניות שלהן".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר