רחוב ששת הימים בקרית משה (צילום: ניר שמול)
רחוב ששת הימים בקרית משה (צילום: ניר שמול)

תכנית בינוי-פינוי-בינוי לקרית משה עברה פה אחד בישיבת מועצת רחובות

תוך חמש שנים השכונה תכיל 25 אלף תושבים. אמיר ירון: "זו לא רק תכנית נדל"נית. הגרעין שלה חברתי, מכיוון שמדובר באוכלוסייה שחייבים לחזק"

פורסם בתאריך: 19.7.17 08:00

-->

רגע היסטורי ברחובות – תכנית בינוי-פינוי-בינוי לקרית משה, אחת השכונות הנחשלות בארץ, יצאה אתמול (רביעי) לדרך, כשחברי מועצת העיר הצביעו פה אחד בעד התכנית במהלך ישיבת המועצה. ההערכה היא שתוך חמש שנים השכונה תהפוך לעיר קטנה שבה 25 אלף תושבים, כאשר במקום 2,000 יחידות דיור שיש בה כיום יהיו בה 9,000 יחידות דיור.

על אף ההתלהבות, תושבי השכונה מביעים חששות מכך שיזמים ינצלו את הדיירים, שחלקם קשישים וחלקם לא מבינים את זכויותיהם, בכדי לתת להם פחות ממה שמגיע להם. חשש נוסף מגיע בדמות העלייה הצפויה במחירי הארנונה, שבה לא כ הדיירים יוכלו לעמוד בעתיד. העירייה, בשיתוף עם משרד השיכון והבינוי, מציעים פתרונות לחששות, אלא שהספקנות עדיין קיימת – אולי בגלל היסטוריה של הבטחות שווא לשכונת קרית משה.

כך או כך, ההתרגשות באולם הישיבות בבניין העירייה הייתה ניכרת אתמול בערב, הן בקרב חברי המועצה והן בקרב התושבים. ראש העיר רחמים מלול פתח את הישיבה בבשורה החשובה לתושבי קרית משה: "עדיף לעבוד על שיטת בינוי-פינוי-בינוי, ולא פינוי-בינוי. קיבלנו חלקה של 200 דונם, שם תחל הבניה. לא נפנה את התושבים לדירות שכורות לפני שיוקמו לפחות חלקית דירות בנויות. קודם יתחילו לבנות בחלקת השלמה, התושבים יראו במו עיניהם שהחלקות נבנות, ואז הפינוי יהיה הרבה יותר מהיר. רק לאחר מכן עוברים להריסה ובינוי מחדש".

על פי אדריכל העיר התכנית המפורטת תכלול "בתי מגורים, גני ילדים, גנים ציבוריים, מוסדות חינוך וקהילה, תחנת רכבת ושימור המרכז המסחרי. כל זה יקרה לאחר אישור הוועדה המחוזית, שישיבתה נקבעה כבר לחודש אוגוסט.

עו"ד אמיר ירון, חבר המועצה המחזיק בתיק ההתחדשות העירונית, מסביר: "ישבנו בעשרות ישיבות עם ראש העיר, עם המועצה, עם משרד השיכון ועם התושבים. הייתה פה דינמיקה מדהימה, משרד הבינוי והשיכון הביאו סוללה ענקית של עשרות אנשי מקצוע בראשות ענת גנון, והכול מומן על ידי המדינה, על ידי משרד השיכון. זו התכנית המפורטת הגדולה ביותר בארץ".

אמיר ירון (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

חבר המועצה אמיר ירון (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

אתה בטח מכיר את החששות של הדיירים למודי האכזבות, מכך שהיזמים "יעשו עליהם סיבוב".

"אחרי שיגמרו את כל התוכניות והן יאושרו, יחסי הכוחות בין היזמים והתושבים יהיו בלתי מאוזנים. היזמים הם כרישים לא קטנים, הם עמוסים באנשי מקצוע, בעורכי דין ובכלכלנים, ולעומת הזאת הדיירים לא באו מתחום הנדל"ן ולא מכירים אותו. יכול להיווצר מצב שהדיירים ייפגעו, שהם לא יוכלו לממש את הפוטנציאל של הנכס שלהם. למשל, האם הם יקבלו 25 מטר פלוס 10 מטר מרפסות שמש, או רק 25 מטר, או אולי פחות. יש עוד הרבה היבטים. אם למשל מי שחי היום בקומה שנייה יקבל דירה בקומה רביעית, אז הערך הכלכלי שלה יהיה גדול יותר מאשר אם יקבל דירה בקומה ראשונה".

העירייה ומשרד הבינוי והשיכון מציעים פתרון לבעיות הללו, כפי שמסבירה ענת גנון: "בעתיד הקרוב תוקם מנהלה עם אנשי מקצוע שתשב בשכונה ותוכל לקבל כל פניה של כל תושב על מנת לספק את כל האינפורמציה ולעזור".

לגבי החשש הנוסף – העלייה הצפויה במחירי הארנונה – אומרת גנון: "תושבי השכונה יקבלו פטור או הנחות משמעותיות בארנונה בחמש השנים הראשונות". ומה יהיה לאחר מכן? אמיר ירון ממשיך: "צריך מצד אחד באמת להקים מנהלת באופן מיידי, עם מיטב אנשי המקצוע, ומצד שני פשוט לחזק את התושבים ואת שיתוף הפעולה עמם".

עם כל החששות שעלו, הישיבה הסתיימה בשמחה רבה ובמחיאות כפיים סוערות לאנשי הצוות של משרד השיכון.

אמיר ירון: "זו לא רק תכנית נדל"נית. הגרעין שלה חברתי, מכיוון שמדובר באוכלוסייה שחייבים לחזק. אי אפשר לראות את התכנית הזאת רק לפי כמה קומות יש בה וכמה חדרים. זהו אתגר חברתי ראשון במעלה. אני מאמין שהתכנית הזאת תצא לדרך".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר