שכונת רקפות (הדמיה: ברוידע מעוז)
שכונת רקפות (הדמיה: ברוידע מעוז)

ראשון לציון תמנה תמנה כ-340 אלף תושבים בשנת 2030

אחרי יותר מ-50 שנה אושרה תוכנית המתאר של ראשון לציון, שתהפוך אותה לשלישית בגודלה בישראל

פורסם בתאריך: 10.7.17 14:08

-->

תוכנית המתאר החדשה של ראשון לציון אושרה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ותהפוך את העיר למרכז התעסוקה המטרופוליני השני בגודלו בישראל. ל-3.5 מיליון מ"ר תעסוקה ומסחר יצטרפו לא פחות מחמישה מיליון מ"ר נוספים בארבעה מתחמי עסקים, התרחבות אדירה של כ-140 אחוז. לצד זה ייבנו בעשורים הקרובים כ-30 אלף יחידות דיור שיציבו את העיר כשלישית בגודלה במדינה, לפני חיפה. בסך הכל תמנה העיר כ-340 אלף תושבים על פי תוכנית המתאר המשרטטת את העיר ב-2030.

מתחם האלף

מתחם האלף

 

ראשון איילון

ראשון איילון

 

התכנית כוללת מתחמי מגורים חדשים: מתחם האלף במערב העיר – 5,500 יחידות דיור, נחלת יהודה (נחלת עלית – 3,500 יחידות דיור, נחלת מערב – 736 יחידות דיור), 7,500 יחידות דיור בצריפין בשכונות חדשות (נרקיסים – 4,000 יחידות דיור ונוריות – 3,500 יחידות דיור ) שחלקן כבר שווקו, משולש נים בדרום מזרח העיר – 1,200 יחידות דיור, שכונות במזרח העיר – רקפות 1,400 יחידות דיור + 250 יחידות דיור מוגן, חצבים 900 יחידות דיור, האירוס 1,200 יחידות דיור, וכן בינוי פינוי בינוי של שכונת רמת אליהו במרכז העיר שכבר אושר בוועדה המקומית. בסך הכל כ-30 אלף יחידות דיור במרכז הארץ, מתוכם כרבע דירות קטנות לדיור בר השגה.
בעירייה מבינים כי קיים צורך מהותי לשיפור תשתיות התחבורה כדי לעמוד בגידול המואץ וכבר שוקדים על מערכות מתקדמות להסעת המונים, שדרוג ושיפור מערך הכבישים, בניית גשרים, מחלפים ויש גם הצהרת כוונות לגבי הרכבת הקלה. בימים אלו מועברות טיוטות בין עיריית ראשון לציון למשרדי האוצר והתחבורה לגיבוש החלטת ממשלה אשר תאפשר לעיריית ראשון לציון להקים את הקו החום בשטחה. הקו החום של הרכבת הקלה מתוכנן לשרת בעיקר את העיר ראשון לציון, ולחצות אותה לכל רוחבה, ממערב למזרח, דרך באר יעקב, ועד לרמלה ולוד.
בתוכנית החדשה יש ארבע בשורות משמעותיות: הראשונה היא יצירת עיר אחת ממזרח למערב. כיום העיר שסועה בשלושה חלקים. התוכנית מחברת את חלקי העיר ויוצרת רצף עירוני באמצעות שדירה מרכזית עם שימושים מעורבים, דיור, מסחר, תעסוקה. הבשורה השנייה היא הקמת מרכז תעסוקה משמעותי ראשי בעיר שבו תושבי העיר והאזור יוכלו למצוא תעסוקה איכותית. הבשורה השלישית פריצת הנגישות וחיבור העיר לים. הבשורה הרביעית, עם אישור התכנית תוכל ראשון לציון לממש את הסמכת הוועדה המקומית לפעול לאישור תוכניות תואמות תכנית מתאר במקום הוועדה המחוזית.
ראש העירייה דב צור: "מטרת העל של תכנית המתאר היא לשרטט תכנית תכנונית מקיפה וארוכת טווח לפיתוח העיר על מנת לממש את חזון הפיתוח והצמיחה שלנו. התכנית מכפילה פי ארבע את שטחי התעסוקה בעיר ותאפשר את הצעדת העיר קדימה והפיכתה למוקד עסקים מרכזי. מתחמי התעסוקה הללו היו תנאי מבחינתי לתוספת יחידות הדיור הצפויה על מנת להבטיח איכות החיים של תושבי העיר בהווה ובעתיד. בהיבטי תחבורה, התכנית מדברת על שיפור האיכות והזמינות של אמצעי תחבורה חלופיים לרכב פרטי, סלילת שבילי אופניים ועוד. יש לציין שגם השימור זוכה להתייחסות משמעותית. כידוע, העיר בת 135 שנה ויש לה חלקים היסטוריים המיועדים לשימור. השאיפה היא ליצור מרכז עיר אינטנסיבי, צבעוני, מלא התרחשויות, מושך קהל שיוצר ומבטא את זהות העיר, ומעורר תחושת גאווה מקומית".
את תכנית המתאר הכינו משרד התכנון "קשת" בראשותו של האדריכל משה כהן, האדריכלים אמיר ועופר קולקר, ומהנדס העיר תל אביב לשעבר ברוך יוסקוביץ, בהובלת מהנדס העיר.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר