צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

זהירות – דורבן

באמצע החיים תקף אותך כאב חד בעקב הרגל? ייתכן שמדובר בדורבן. מה זה בדיוק אומר, מי בסיכון ומהו הטיפול האפקטיבי? הפרטים לפניכם

פורסם בתאריך: 31.12.17 10:05

-->

פתאום באמצע החיים תוקף אותך כאב חד בעקב הרגל? כאב שאינו מוכר ולא היה שם קודם? זה עלול להיות דורבן. הדורבן הוא מחלה שגורמת לכאבים בעקב המופיעים במרבית המקרים בזמן המעבר ממנוחה לתנועה. לרוב, יורגש הכאב בצעדים הראשונים שאנו עושים בבוקר. השם היצירתי "דורבן" ניתן למחלה עקב תהליך דלקתי כרוני ברצועה האורכית, המחברת את עצם העקב עם בסיסי האצבעות בכף הרגל המכונה רצועה פלנטארית. תהליך זה יוצר יתרת עצם בעקב ונראית כבליטה קטנה בצילום הרנטגן. כאשר אנו דורכים על הרגל, מצב המייצר עומס, נוצר חיכוך של העקב בעת תנועת ההליכה והעמידה, נגרמת תחושת כאב עזה הדומה לדקירות מחטים.

כ-10 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מדורבן או יסבלו ממנו בשלב זה או אחר. הדורבן אינו מאופיין בקהל יעד אחד ובפועל מדובר במחלה הפוגעת בנשים ובגברים במידה שווה, ולהתפרצותה מספר סיבות עיקריות: עומס על הרגליים, מבנה כף הרגל ובעלי משקל עודף.

מי בסיכון?

ברוב המקרים הסובלים מדורבן הם אוכלוסיית הבוגרים, אך ישנן קבוצות סיכון ברורות יותר: ספורטאים מקצועיים ואנשים שעוסקים בספורט שבמסגרתו הם דורכים רבות על הרגל.

בעלי מבנה בעייתי של כף הרגל: אנשים בעלי כף רגל שטוחה או בעל מבנה קשתי. מבנים אלו גורמים לכאבים בשל העובדה שהם אינם בולמים את הזעזועים.

תעסוקה המצריכה עמידה: אנשים רבים עובדים במשרות המצריכות עמידה מרובה. אנשים אלו עומדים שעות רבות ללא תזוזה רבה ובכך יוצרים עומס ולחץ על כפות הרגליים.

הסובלים מאי איזון בשלד ובמפרקים: אנשים שגופם אינו מאוזן, הסובלים מעקמת בגב, שינוי במבנה האגן, בברך, הקרסול, ירכיים וכדומה, וכן מי שיש לו אורך רגליים שאינו זהה. כל אלו עלולים להוביל לשינוי המנח ועל הלחץ בכף הרגל ולגרום להתפרצות הדורבן.

אבחון מוקדם מציל איברים: כמו בכל מחלה חשוב האבחון והטיפול המוקדם. במקרה הדורבן, חשוב במיוחד לטפל בבעיה עם רגע הגילוי מכיוון שאי טיפול בדורבן עלול להוביל להחרפת הדלקת ומכאן הדרך לגרימת נזקים נוספים הפוגעים במפרקים ובשלד קצרה במיוחד. חשוב לציין כי בזמן הדלקת והכאבים אנשים נוטים להפעיל לחץ על הצד השני של הגוף, ובאופן זה הם יוצרים בעיות חדשות בשלד ובמפרקים. בכל מקרה, חשוב לשים לב לסימנים מוקדמים בשל העובדה שלעיתים הדורבן אינו נראה בצילומים עצמם.

סימפטום ולא המחלה עצמה: הדורבן והכאב בכף ברגל, חייבים לציין, הם רק הסימפטום לבעיה ולא מקור הבעיה. כשמטופלים מגיעים עם כאב חד בכף הרגל, ברוב המקרים מקור הבעיה נמצא באיבר מרוחק יותר בגוף, שהוא זה שהוביל לבעיה זו וצריך היה להיות מטופל עוד קודם לכן. בין השאר מדובר בבעיות עקמת באגן וכל שינוי שהוביל לחוסר איזון בגוף. זו גם הסיבה שפעמים רבות זריקות, פיזיותרפיה, מדרסים וטיפולים ממוקדים בדורבן לא תמיד משיגים את התוצאה הרצויה, כיוון שהטיפול חייב להיעשות מול מקור הבעיה ולא רק מול הסימפטום לבעיה. לכן, עוד לפני הופעת הדורבן יש לשים לב לסימנים מקדימים כגון שינויים ולחץ מהגב או האגן, בעיות ברכיים וכדומה, שגורמות לשינוי המנח בכף הרגל.

 

מהו הטיפול האפקטיבי?

לדורבן ישנם מספר טיפולים נפוצים, ביניהם פיזיותרפיה, מדרסים, זריקות, התאמת נעליים, ניתוח וכדומה, אך הטיפול שמצאתי כיעיל ביותר לדורבן הוא טיפול משולב, הוליסטי, בו זוכה המטופל לאבחון וטיפול מכף רגל ועד ראש, כולל אבחון ואיזון של השלד והמפרקים, אורך הרגליים וטיפול במקומות הבעייתיים באמצעות כירופרקטיקה עדינה. כמו כן, לימוד עצמי להעצמת התהליך, בו לומד המטופל תרגילים ייחודיים עליהם הוא חוזר בביתו לפי ההנחיות. בשונה מפיזיותרפיה, התרגילים נועדו ליישר את עמוד השדרה והשלד כדי שהאדם ילך מאוזן. בכך פותרים גם את הבעיות הנוכחיות וגם מסייעים במניעת בעיות עתידיות. עוד נמצא כי הטיפול במכשיר גלי הלם מסייע אף הוא בפתרון ובהפחתת הכאבים, וניתן לומר שמדובר בסיכויי ההחלמה של מעל 95 אחוז. במידה ושומרים על איזון הגוף והמפרקים, ובמקביל הדלקת בכף הרגל עוברת, ניתן בהחלט להימנע מניתוח.

 

הכותב הוא כירופרקט, מנהל רשת מרפאות CRT – גלי הלם וכאב

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר