תלמידים בדרך לעוד בחינה (צילום: יעל גוראון)
תלמידים בדרך לעוד בחינה (צילום: יעל גוראון)

להיות תלמיד י"א: במקום הרחבת הדעת וחינוך לחשיבה, בודקים את לוח המבחנים ומצב הציונים

הרפורמה שהתחילה בימיו של שי פירון כשר החינוך נראתה מצוין על הנייר, אבל הפכה לסיוט עבור התלמידים המותשים שנאנקים תחת קדחת הבחינות. חלקם מפתחים אדישות וחוסר עניין ורבים מהם פשוט שונאים ללמוד

פורסם בתאריך: 21.2.20 06:55

-->

בימים אלה, בעוד עולם המבוגרים מתנהל כסדרו, מתחת לרדאר תלמידי י"א בכל רחבי הארץ נאנקים בשקט תחת קדחת הבחינות. הם קמים בבוקר, צועדים לבית הספר ובמקום הרחבת הדעת וחינוך לחשיבה, בודקים את לוח המבחנים ומצב הציונים. מאז הרפורמה של שי פירון, הקדחת התפשטה עוד יותר והקורבנות רבים מבעבר.

על הנייר, הרפורמה נראתה מצוינת. חוקרי חינוך בארץ ובעולם מסכימים זה מכבר שבחינות מרובות מעודדות שינון ופוגעות מאד בלמידה. ההצעה של קובעי המדיניות הייתה לצמצם את מספר הבחינות לארבע בחינות ארציות בלבד, ובשאר המקצועות לאפשר הערכה חלופית – איכותית ומעודדת חשיבה וחקר. ההצעה הונחה לפתחם של פקידי משרד החינוך והתקבלה בחששות הולכים וגדלים: מה יגרום לילדים ללמוד? למה בכלל שיגיעו לבית הספר? איך נסמוך על המורים שיעריכו את התלמידים באופן ראוי? למה שלא יעלו את הציונים כך סתם לכולם? ובכלל, איך נאפשר מיון לאוניברסיטאות? בהדרגה הסתבר שמערכת שמרכזת משאבים וסמכויות עצומים סביב בחינות בגרות, לא תקבל בהכנעה פגיעה ישירה במקורות הכח שלה.

בשלב ראשון בחרו לאמץ שינוי חלקי: השאירו את הבגרויות על כנן והוסיפו לכל בגרות הערכה חלופית. קבעו ש-70% מהציון יהיה לבחינה חיצונית ו-30% מהציון יהיה להערכה חלופית – יצירתית ומעניינת. לאחר לחצים רבים הוסיפו עוד שורה אחת להנחיות: אם המורה בוחרת, היא יכולה לקיים הערכה חלופית בצורת בחינה. כך למעשה, במקום לצמצם את אירועי ההערכה פשוט הכפילו אותם. יותר מזה, הערכות חלופיות שנראו לפקידים בירושלים "קלות מידי" הוחלפו בהנחיות להערכות חלופיות כבדות יותר. אם פעם תלמיד כיתה י' היה עושה בחינת בגרות אחת או שתיים בסוף כיתה י', עכשיו הוא עושה גם בגרות חיצונית וגם כמה הערכות חלופיות לתעודת הבגרות. במסגרת הרפורמה בוטלו גם רוב בחינות החורף וכך הכל נדחס לחודשי הקיץ של כיתה י׳ ובמיוחד י"א.

לוח מבחנים

לוח מבחנים ארוך ומייגע

 

פירון יצא כבר מזמן ממשרד החינוך לדרך חדשה, הכסף על מיתוג הרפורמה אצל אנשי הפרסום, ואילו הבעיה נשארה לפתחם של המורים, ההורים ובעיקר התלמידים עצמם. שתי בחינות בשבוע זה המינימום. תוסיפו לזה עבודות, בחנים וימי שיא לימודיים שאותם בונים התלמידים. י"א היא גם השנה שבה נוסעים לפולין או לגדנ"ע, מדריכים בתנועות נוער, מתנדבים במד"א ועוד.

בתחילת השנה התלמידים מחייכים ונינוחים יחסית. יש עומס, אבל הם מסוגלים לזה, מרגישים גדולים ובצדק. ברבעון השני הקושי עולה. ראשונים נופלים התלמידים עם לקויות הלמידה, הפרעות הקשב וכל חבילת הקשיים האובייקטיבים. איתם מתייאשים התלמידים שבאופן כללי חיים בקצב איטי יותר, והלחץ הזה פשוט לא מתאים לקצב שלהם. ברבעון השלישי מצטרפים כל השאר. הקצב מטורף. מספיק שאחד מהם התאהב במישהי, יצא איתה כמה שבועות, נפרד ממנה וגילה פתאום שהלב שלו שבור. הראש נמצא קצת במקום אחר והנה כבר עברו שתי בחינות שהציון בהן משפיע על ציון הבגרות שלו.

בהזדמנות זו גם הפערים החברתיים נשמרים ולעתים מתרחבים: מי שיש להם גב חזק בבית, אפשרות לשיעורים פרטיים, יכולות אישיות גבוהות, מתקדמים ומצליחים. מי שאין להם נופלים בדרך, או פשוט משיגים ציונים נמוכים שאינם משקפים את היכולות שלהם.

המחירים יקרים עבור כולנו. החינוך החברתי-ערכי בבית הספר הופך למטרד מאיים כי "אין זמן". מרבית השיעורים בשלב זה של השנה מתמקדים בשאלה ״כמה חומר עוד נשאר לנו ללמוד?״. המורים עוסקים בהערכה הרבה יותר מבעבר, כותבים ובודקים אותה. התחרות גדלה. כל מורה עושה הכל כדי שתלמידיו יבינו שהערכה במקצוע שלו היא החשובה והמאיימת ביותר. גם המורים צריכים להוכיח הצלחה.

התלמידים? הם בעיקר מותשים ובקושי פנויים ללמידה בזמן השיעורים. על תחביבים ופנאי הם ויתרו מזמן, וכך גם על שבת משפחתית רגועה. המתח בבתים עולה והלחץ נותן אותותיו. חלקם מפתחים אדישות וחוסר עניין ורבים מהם פשוט שונאים ללמוד. ברבעון האחרון של השנה המערכת משותקת כי הם נעלמים, לומדים בבית לבחינות כדי לצמצם פערים ולשרוד את זה. בסופו של יום, מערכת החינוך שלנו מועלת בתפקידה. במקום לשמור על הצעירים, להנות מהכישרונות הרבים שלהם, לפתוח עבורם אופקים ולשכלל את יכולותיהם, היא פשוט מכבה אותם.

יעל גוראון, ילידת העיר רחובות – דור ראשון. אמא לשלושה. שועלת רחוב ותיקה. פעילה חברתית ומומחית בנושאים של חינוך, תרבות ועירוניות חדשה.

מייל להודעות ותגובות[email protected]


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

28 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שלום
    בחיינות הבגרות הועברו למועד חורף ובמיוחד קיץ של יא.
    וכנל לגבי יב.
    נוצר מצב שחוץ מהרבעון האחרון של השנה שבו התלמידים לא מגיעים…כי לומדים לבחינת הבגרות….גם בסביבות ינואר הן ב – יא והן – יב התלמידים אינם מגיעים בשל בגרויות החורף.
    כוונת הרפורמה הייתה טובה..30 אחוז מהחומר לא יכנס לבחינת בגרות חיצונית.
    אך בפועל הוסיפו חומר חדש לחלק של ה 70 אחוז.

    והדובדבן שבקצפת: שווי ציוני המגן ( הגשה) הפכו ל 30 אחוז ציון שיופיע בתעודת הבגרות ( 30 אחוז ציון מגן, 70 אחוז ציון מבחן בגרות)

  2. לא מרחובות בכלל

    אני לא מרחובות, אבל בתור תלמיד יא' אני מסכים בהחלט עם כל הנאמר פה. תוסיפו לכך גם את 60 שעות המחוייבות אישית/מעורבות חברתית בכיתה י', ואת ה30 שביא' (ו30 ביב'), ואל תשכחו מחוייבות קבוצתית.
    תודה רבה מערכת החינוך, יא' היא שנה מזעזעת.

  3. אני

    צודקת מאוד! אני מורה בכיתות יא ומסכימה איתך, רואים את העומס והייאוש בשכבת גיל זו, והלוואי שמישהו במשרד החינוך ירים את הכפפה, ויעזור לצמצם את העול הזה על כתפי תלמידינו!

  4. ד

    לא מבינה למה משתפים פעולה עם העוולה הזאת. הורים וילדים היו צריכים להשבית את הלימודים לצאת לרחובות ולהפוך שולחנות. לעמוד על הרגלים האחוריות שהעוולה הזאת לא תמשיך. במקום זה כולם שותקים, עולם כמנהגו נוהג , אז למה שישתנה משהו ?
    שועדי התלמידים יקחו את הענינים לידים וירימו את הכפפה . במדינה שלנו מבינים רק ביד קשה , השבתות, הפגנות ושאר דברים דומים.

  5. רחלי

    כך גם יקרה עם הרפורמה במיצבים יותר לחץ מבחנים בהפתעה יותר מבחנים
    על שום מה????

  6. מורה

    חבל שבתור מפמרית אזרחות הכותבת לא עשתה כלום חוץ מלנבוח כשהשיירה עוברת. עכשיו כשסיימה תפקידה ואין לה השפעה היא לפתע פתאום כבר לא ממסדית מלוקקת. באמת תודה רבה

  7. מורה בתיכון.

    אז מה היתה הרפורמה? ביטול בגרויות בכיתה י', והוספת ציון 30%,(הערכה חלופית…. מילה מכובסת )ציון פנימי. הורדת ערך ציון המגן הבית ספרי. בגלל ביטול הבחינה בכיתה י', הבחינה ביא כוללת את כל החומר כולל שאלות ברמת י'. התלמידים היא קורסים. גם לפני הרפורמה היתה זו שנה עמוסה, אך הם הגיעו אליה עם 3 ציונים טובים, בד"כ, של יחידה אחת בכמה מקצועות.

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני אמא לתלמידה שנפלה מהמתח המטורף הזה ומכירה תלמידים נוספים שהמתח הזה עשה חהם רע מאודד.יודעת בודעות שבית הספר איבד מזמן את יעודו.
    הוא אינו עוסק בחינוך האדם והאעשה להיות אנשים בוגרים טובים יותר הוא עוסק אך ורק בהשגיות של המורים והשם של בית הספר. זו הסיבה מערכת החינוך הולכת לאחור ולא קדימה.והיא נכשלת פעם אחרי פעם רפורמה אחרי רפורמה.

  9. אין

    ואוו, כתבה כל כך נכונה. מערכת החינוך לא שמה מספיק תשומת לב למה שעוברים התלמידים. בנוסף לזאת זהו גיל ההתבגרות וידוע, מחקרית, שזה גורם לאי-שקט ורגשות עזים. שיביאו איזשהו חוקרים למדעי המוח בצירוף עם אנשים ממערכת החינוך, לבנות "מערכת" לימוד. בנוסף, צריך להשקיע יותר בלימוד מקצועות המחקר המדעיים והיצירתיים, כמו: מתמטיקה, פיסיקה, ביולוגיה, ספרות, כימיה, ופחות לשון, הסטוריה, ספורט, וכו'.

  10. מורה ואמא במערכת

    כל מילה בסלע.
    ויש מישהו שמקשיב???
    ונשכח פה הלחץ של המורים להספיק את כל החומר לבגרות ואז נוספות שעות וימי תיגבורים.
    עצוב

  11. מורה מודאג

    המצב הרבה יותר גרוע ממה שמתואר כאן. בתור מורה מאד ותיק, אני רואה את הלחץ של התלמידים בי"א ויודע שהיה יכול להיות הרבה יותר טוב. היה טוב, בעבר, לפני הרפורמה של פירון, היה הרבה יותר רגוע והתלמידים ממש למדו בי"א. היום זה מירוץ נגד הזמן לכולם, גם למורים. גם בכיתה י"ב מרגישים את זה והתלמידים, במיוחד הטובים מביניהם, נקראים אינסוף פעמים ללשכת גיוס עם מבדקים לכל מיני תפקידים ומפסידים המון שיעורים. חלקם לא מצליחים להדביק את הפערים ונופלים. לנו בתור מורים זה עולה בבריאות, כי יוצא מצב שיש מבחנים ואחרי זה מבחנים חוזרים (מועדי ב) ויוצא מצב שכל הזמן בוחנים וכל הזמן בודקים בחינות. אין רפורמה, אין עבודה בבית הספר, כולם לוקחים את החבילות הביתה ובודקים בערב, על חשבון זמן המשפחה. הלחץ בלתי נסבל לכולם. משרד האנטי חינוך רק מגביר את זה עוד. לא פלא, על כל מורה יש שני פקידים שחייבים להצדיק את קיומם ולכן כמות ההנחיות והדוחות גדלה כל הזמן. הרגשה כללית שהבירוקרטיה השתלטה על המערכת ונלחמת על חייה על חשבון התלמידים והמורים.

  12. שרית

    וואו..כל מילה שכתבת נכונה. יש לי בן בכתה יא, ילד מבריק ויצירתי ברמות על… אבל כל העומס מראה אותותיו.. הילד שלי עצבני מאוד, כבר לא מחייך .. פשוט עשו עוול לילדים האלה. תחשבו על זה שהם מסיימים את כל הלחץ וכבר מתגייסים.. לא נותנים להם זמן להנות .

  13. תלמידת כיתה י"א עייפה

    אני תלמידת כיתה י"א. אפשר להרגיש את הלחץ והחרדות מהרגע שנכנסים למסדרון בית הספר. וזה נוגע בכל תחומי החיים: אני רואה חברים שלי שפתאום משמינים בצורה קיצונית, או להפך, מפסיקים לאכול, תלמידים נהיים כמו זומבים חסרי שעות שינה שמתמכרים לקפאין. כולם בחרדות, לי אישית יש סיוטים בלילות בשל הלחץ.
    אף אדם לא צריך לחיות בכזה סיר לחץ מבעבע במשך שנה שלמה, ופשוט לסבול. מה בדיוק נבחן כאן? עד כמה חזקים נפשית אנחנו? במקום ללמד אותנו להסתקרן, לשאול שאלות, לחקור, לחשוב מחוץ לקופסה.
    אני בעצמי רואה איך אני הופכת ליהיות אדישה לכל דבר, במקום שאלו יהיו השנים הצעירות של חיינו, מלאות בכיף ובשטויות, אהבות ראשונות – אין לנו זמן אפילו לנשום.

  14. ...

    אני תלמיד בכיתה י"א ואני מסכים עם כל מילה בכתבה הזאת
    אני אוהב ללמוד אבל כאשר בוחנים רק את הזיכרון שלך ולא את הידע שלך ברוב הבגרויות האומנים(לא כמו מתמטיקה ופיזיקה לדוגמא) זה מוציא את החשק ללמוד
    זה לפני שאפשר לדבר על כך שיש בגרויות שכבר עבר זמנם ולא צריכים להיבחן מכיוון שהם לא נותנות כלום כמו ספרות לדוגמא ששניה אחרי הבגרות אתה לא תזכרו כלום אבל ללמד דברים חשובים לחיים כמו להתנהל מול בנקים, כלכלת בית ועוד דברים שבאמת יעזרו לנו לחיים לא מלמדים

    משרד החינוך(לא מגיע לו השם הזה) מלמד אותנו רק לזכור דברים ולהקיא אותם יום אחרי במקום לבחון ידע עד כמה שזה עצוב זה המצב וקשה לשנות אותו

    אנחנו לומדים עם שיטת לימוד שהומצאה במהפכה התעשייתית לפני 300 שנה וזה עצוב שזה לא השתנה מאז

  15. משרד החינוך, הפקרתם אותנו כדי לרצות את עצמכם

    גם בי"ב זה ככה. למעשה כל הייאוש, התסכול והשנאה ללימודים פשוט ממשיכים איתך לי"ב כאילו כלום לא השתנה מי"א

  16. תלמיד בכיתה יא במערכת החינוך של ישראל

    לוח המבחנים שלנו כתלמידים, הוא מייגע, ארוך, מתיש, מתסכל, וחסר רחמים מצד צוות המורים.
    ישנן דרכים נוספות לבדוק את רמת הידע והבקיאות שלנו בחומר הנלמד, ואנחנו לא צריכים כל הזמן להימדד בתור ציוניים ורק ציונים.
    אנחנו בני אדם ותלמידים, ולא רק ציונים!!

  17. י"אלפית מתוסכלת

    זה השנה הכי מגעילה בחיים שלי כל הזמן לימודים אין זמן לחיי חברה..
    או בית ספר או לימודיל או להשלים שעות שינה מהלילות הארוכים שבהן אני לומדת
    מישהו חייב לעושת עם זה משהו לא הגיוני כל כך הרבה תלמידים שחיים בלחץ המיותר הזה..
    כל הזמן חושבים על להשיג את התעודת בגרות ולא מתעסקים בללמוד לחיים אלא ללמוד רק כי צריך

  18. בני

    מסכים אם הנאמר אני מורה כמעט 30 שנה המגיש לבגרות ברמת 5 יחל במקצוע מדעי והעניין חוזר בכל שנה מזה עשור כמעט. הרפורמה הזו היא גרועה שבגרועות! מבחני החורף מכניסים את אוירת סוף שנה של חודש מאי ויוני ללב ליבה של תקופת הלימודים בדצמבר-פברואר, הדבר גורם לפגיעה אנושה ביותר ברצף הלימוד אך גרוע יותר האוירה הלימוד, המתפוגגת בדרך כלל לאחר בגרויות החורף, ובמצב כזה לך ולמד אותם לקראת הבגרות בקיץ….
    לדעתי עדיף לבטלה כלל ולחזור ללוח בחינות שפוי יותר של בחינות קיץ בלבד, אם עדיין מבקשים לקיימה אני מציע מזה זמן רב פתרון, שייקל על העניין אך אף אחד כמובן אינו מקשיב. הפתרון למצב הוא מאוד פשוט, יש להוריד שבועיים מתחילת חופשת הקיץ לצרפם לחופשת החנוכה וליצור חופשת חורף של שלושה שבועות
    שאך ורק בה יתקיימו המתכונת הבגרויות שגם הן לא תעלנה על מקסימום של בגרות לשבוע. לדעתי הדבר יכניס סדר ורגוע למערכת.

  19. תלמידת יב

    תיאור כל כך מדויק של משרד החינוך כיום והלימודים בבית ספר. במקום לעודד למידה ולתת ערכים וביטוי ליכולות שלנו התלמידים, פשוט מדכאים כל רצון ללמוד שאולי היה קיים
    גם אם הייתה כוונה טובה אולי, לא רואים זכר שלה

  20. דן ידין

    עולם המבוגרים מתנהל כסדרו?
    המדינה בטירוף מערכות שאין כדוגמתו, אנחנו לפתחו של משבר מטורף כתוצאה מחוסר משילות והעדר ממשלה

  21. אין

    אפילו באוניברסיטה או מכללה לומדים עד איזה 6 שעות ביום, והרבה יותר טוב. חוץ מזה, עשו איזה מחקר ומצאו שעובד ממוצע יעיל למשהו כמו 3.5 שעות מיום עבודה, אז איך רוצים שתלמידים ילמדו משהו כמו 8 שעות?!

    צריך לעשות איכשהו שינוי

  22. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני תלמיד בי"א וזה ממש מדויק, אין לי זמן לנשום מרוב לחץ בלימודים.

  23. מורה

    ואיך הילדים ילמדו ללמוד? לרוץ אחרי כדור עד גיל הצבא, לא ממש יכין אותם לאוניברסיטה. או שאולי את סומכת על ההורים שיעשו את זה. הורים שאין להם מושג מה קורה עם הילד שלהם, לאחר שסיים בית ספר יסודי.

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר