רחמים מלול במהלך ישיבת התקציב
רחמים מלול במהלך ישיבת התקציב

התקציב העירוני: מסמך מעניין ומלא חידות שלא תמיד יש עליהן תשובה

ההצגה הכי טובה בעיר התקיימה השבוע בשידור ישיר – ישיבת התקציב לשנת 2020 של עיריית רחובות. יעל גוראון – שועלת רחוב, צפתה וחזרה עם תובנות וגם עם כמה סימני שאלה

פורסם בתאריך: 24.1.20 07:45

-->

ההצגה הכי טובה בעיר התקיימה השבוע בדלתיים פתוחות. חבר מועצת רחובות אביב איטח הצליח לשכנע את ראש העיר להעביר בשידור חי את ישיבת המועצה בנושא תקציב 2020. במקרה פתחתי את הפייסבוק שעה אחרי שהישיבה התחילה, וגיליתי שאכן החליטו לשדר. לא הצלחתי לצפות בכל האירוע. זה שידור ארוך ומייגע, אי אפשר לדלג קדימה או להאיץ מהירות, אבל ללא ספק זה שידור חשוב מאד. הוא מקדם שקיפות, מעודד דיון ציבורי והוא גורם לכולם לנהוג במעט יותר נימוס. יש פחות צעקות ופחות סצנות שמתפתחות לא פעם בישיבות מועצה טעונות וסגורות. אין ספק שזה הופך את הכל לנקי ונעים יותר. אור המצלמות מחטא.

לשמחתי, צפיתי בחלק המעניין. רגע אחרי שהסתיימו הברכות, לחיצות הידיים, מחיאות הכפיים והכיבודים, האופוזיציה עלתה לזירה. חבר מועצת העיר מהאופוזיציה מתן דיל הגיע עם סדרה של שאלות והסתייגויות. רובן נשענו על כמה פערים בביצוע התקציב, סעיף אחד חסר, וכמה סעיפים שנראו מנופחים לא לצורך. מתן דיל, עד לפני שנה סגן ראש העיר, סימן לחבריו לליכוד חלקים מחוברת התקציב, והעלה שאלות שבקדנציה הקודמת אפשר היה בקלות לשאול גם אותו.

מועצת העיר שלנו כידוע לא אוהבת אופוזיציה. גם הפעם, כמו בדיונים קודמים, במקום לנהל דיון עומק מתבדחים וקוראים מהיציע לחמשת היושבים בספסל – בואו, מוזמנים להיכנס, שמרנו לכם מקום. חברי האופוזיציה לא משיבים לקריאות, נוהגים בזהירות ובנימוס. יש להם עוד דרך ארוכה.

עו"ד מתן דיל במהלך ישיבת התקציב

עו"ד מתן דיל במהלך ישיבת התקציב

 

כדאי להבליט שתי הערות עקרוניות בדברים שנאמרו בישיבה. האחת התייחסה לעובדה שאין לחברי המועצה, מהקואליציה או מהאופוזיציה, שום אפשרות אמיתית להבין את התקציב, לבקר אותו או לאשר אותו. פשוט אי אפשר לדעת. מועצת העיר מאשרת מסמך כבד משקל בידיעה שלרוב הגדול של המצביעים עליו לא ידוע מה כתוב בו. כל אחד מהם, במקרה הטוב, מבין את החלק שעליו הוא מופקד. תלוי כמה הם חרוצים, כמה פנאי יש להם, כמה ותק וכמה הם מקבלים סיוע ומידע.

הערה שנייה עלתה בהשוואה שנעשתה בין הצגת התקציב אצל השכנה נס ציונה, ובין רחובות הגדולה ממנה משמעותית. בנס ציונה התקציב מוצמד לתוכניות עבודה. בהצגת התקציב אצלנו, וגם לאורך שנת העבודה כולה, ברוב התחומים אין אסטרטגיה מסודרת. זה ניכר במיוחד בתחום החינוך עתיר התקציב, שבו צריך לצד ההישגים הקיימים לבנות גם אסטרטגיה כזו. גם בתקציבים הקטנים ניכר שהרוב עובד בשיטה הישנה. דברים רבים מקודמים ללא תוכנית או מטרה. מי שלוחץ מקבל, מי שחזק מצ'פר את החברים שבחרו בו.

שאר הסתייגויות האופוזיציה היו בסופו של דבר יחסית חלשות, אבל הן יצרו תקדים מעניין. מול מצלמות ובשידור חי, נוצר רגע של דיון וקשב. ראש העיר, תחילה באי נחת, יצא להפוגה קצרה בחוץ. אחר כך הבין שמוטב לקיים דיון ענייני, להשיב לטענות אחת אחת ולמגר אותן.

מלול מיטיב להקשיב רוב קשב ולהשיב. הוא בקיא בפרטים ומנהל היטב את החבורה סביבו. גם במישור הבינאישי הוא זוכה לאהדה רבה בחדר הישיבות ואצל הקהל בבית; נוזף וכועס לעתים, אבל גם מגלה אורך רוח, משבח ונדיב. בחוכמה ובאלגנטיות הוא מחבק את מתנגדיו.

ראש העיר שלנו יודע גם להשתמש היטב בהישגים החשובים של השנה החולפת, ויש כמה וכמה כאלה שראוי להתגאות בהם. כשהחבורה קמה להגן עליו, הוא מרגיע ומסדיר את העניינים. כמפלט אחרון הוא נותן מכת מחץ – קורא להצבעה ויש לו בקלות את הרוב הנדרש.

רחמים מלול במהלך ישיבת התקציב

רחמים מלול במהלך ישיבת התקציב

דפדפתי קצת בספר התקציב בעצמי. זה מסמך מעניין ומלא חידות שאין עליהן תשובה, וגם כנראה לא תהיה. בכל דף שלו יש לפי נושאים השוואה בין תקציב 2019, ביצוע 2019, ובהתאם הצעה לתקציב 2020. גיליתי למשל, שעשרות אלפי שקלים מתקציב המיועד לניצולי השואה לא מגיעים לידי ביצוע. למה? לא ברור. כך גם בתקציבי הקשישים, תרבות הדיור וטיפול בנוער חרדי נושר – הביצוע חלקי. תחנות טיפות החלב יובשו. "עיר ללא אלימות", פרויקט לאומי ייחודי וחשוב, לא מתממש במלואו. תקציב החינוך גדול מאד אבל לא מנומק. בתי הספר היסודיים בעיר למשל בהבדלי תקצוב משמעותיים – לא ברור ממה הם נובעים. תחום העולים החדשים מתוקצב, אבל ניכר שאינו מנוהל מבחינת ביצוע. תקציב התרבות התורנית כמעט 4 מיליון. תנועות הנוער כולן גם הן ב-4 מיליון שקלים. תקציב הספורט יתקרב בשנה הבאה ל-5 מיליון.

 

לחוברת התקציב מצורפת חוברת התב"רים (תקציבים בלתי רגילים), תקציבים מיוחדים שאין להם מראש ייעוד מוגדר. זו חוברת מעניינת מאד השנה. עולה ממנה שב-2019 הושקעו תקציבים בשיפורים ניכרים בתשתיות ביוב וניקוז, דבר שהורגש בעיר בגשמים האחרונים. ניכרת בה גם השקעה חדשה ומעניינת בתכנון וביצוע שבילי אופניים, והשקעה גדולה מאד במתקני ספורט,  ולפי חוק גם בנגישות. אפשר למצוא השקעה מבורכת בקייטנות הקיץ ובטיפוח המורשת ההיסטורית של העיר. בכל זאת, לא ברור מדוע תקציב עצום, מעל 10 מיליון שקלים, עבר השנה דווקא לבית מורשת יהדות תימן, מקום שכבר זכה להשקעה עירונית גדולה.

 

כצפוי, התקציב עבר ברוב גדול. אומנם רב הנסתר על הגלוי, אבל מחוגי השעון זזים קדימה ושנת תקציב חדשה בפתח. נקווה שנוכל להמשיך לִצפות מהבית בישיבות מועצת העיר שלנו. נאחל שניכנס לשנת התקציב החדשה עם הזדמנויות לניצול טוב יותר של כלל סעיפי התקציב. אומנם לא לכל נושאי התקציב יש לובי פוליטי חזק, אבל מבחינה עירונית רבים מהם עונים על צורך ציבורי חשוב וברור.

 

יעל גוראון, ילידת העיר רחובות – דור ראשון. אמא לשלושה. שועלת רחוב ותיקה. פעילה חברתית ומומחית בנושאים של חינוך, תרבות ועירוניות חדשה.

יעל גוראון (צילום: מיכאל פיש)

יעל גוראון (צילום: מיכאל פיש)


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר