הרב אפרים זלמנוביץ'
הרב אפרים זלמנוביץ'

הרב אפרים זלמנוביץ': תמר בת דוד המלך הייתה מתנגדת להדרה ותומכת בהפרדה

בזכות תמר, הראשונה בהיסטוריה שהעלתה את המודעות לתופעת האלימות נגד נשים, קבע בית דינו של דוד המלך איסור על הגבר להתייחד עם אישה. לו חיה בימינו הייתה מתנגדת להדרה ותומכת בהפרדה

פורסם בתאריך: 19.8.19 06:33

-->

הרב אפרים זלמנוביץ, הרב הראשי למזכרת בתיה: תמר בת דוד המלך, הפמיניסטית הראשונה וחברה ב-me too לפני כ-3,000 שנה, הראשונה בהיסטוריה שיצאה להפגנה במטרה להגן על הנשים מפני אלימות מצד הגברים. אחרי שחוותה מעשה נבלה מצד אחיה אמנון שאנס אותה, על אף הפצרותיה להניחה לנפש, הפגינה בפני בית דינו של דוד המלך. כמסופר בספר שמואל ב' פי"ג: "ותקח תמר אפר על ראשה וכתנת הפסים אשר עליה קרעה, ותשם ידה על ראשה ותלך הלך וזעקה".

תמר הייתה הראשונה בהיסטוריה, שיצאה בקריאה פומבית נגד אנסים והזהירה את הנשים לבל תהנה שאננות בחברת הגברים ובטוחות ש "לי זה לא יקרה". אבלה וחפוית ראש, היא זעקה במר לבה בראש חוצות: אם לבת המלך, הצנועה והטהורה כמוני ארעה תקלה נוראה שכזו, אז זה יכול לקרות לכל אחת.

בית דינו של דוד המלך אסר איסור ייחוד. זו מצווה האוסרת על גבר ואישה לשהות לבדם בחדר אפילו לדקות ספורות אלא אם הדלת פתוחה לרשות הרבים. בדין זה אין כל הבדל מדובר באשה פנויה או נשואה, יהודייה או איננה יהודייה, צעירה או זקנה. ואפילו אם האישה נושאת נשק, והגבר אמור לפחד מלהתעסק עמה, עדיין יש לחשוש למעשה זנונים ואין להתייחד עמה.

רבי יהושוע בן קרחה מספר שבאותה שעה תמר גדרה גדר גדול. אמרו; אם לבנות מלכים כך, לבנות הדיוטות על אחת כמה וכמה. אם לצנועות כך, לפרוצות על כמה וכמה. לקח מהמקרה המזוויע שארע לתמר, גזר דוד המלך ובית דינו איסור על הייחוד. איסור זה חל על כל גבר ועל כל אישה, להוציא האב עם בתו והאם עם בנה והבעל עם אשתו.

במרחב הציבורי, כמו מקום העבודה או בתחבורה הציבורית (בשונה במקומות בילוי), מותר לנשים וגברים לשהות יחד בתנאי שיתנהלו בצניעות המתבקשת. מותר לגבר להיות עם אישה אחרת, אם אשתו בסביבה, מפני שאשתו משמרתו. וכן הדין באישה אם בעלה בעיר. אישה אחת מותר לה להתייחד עם שני גברים כשרים ובתנאי שהמפגש יהיה בעיר וביום. אם המפגש הוא בשדה או בלילה צריכים להיות עמה לפחות שלושה גברים כשרים.

בכל מקרה, קבעו חכמינו ז"ל: אין אפוטרופוס לעריות. אשר על כן, על הגבר להתרחק מן האישה ככל שרק ניתן הדבר. ואם חייב לשהות עמה לבד בחדר, יקפיד שהדלת תיוותר פתוחה. עד כדי כך חששו חז"ל לזנות, עד שאסרו להתבונן בבגדיה הצבעוניים או אפילו להסתכל באצבעה הקטנה, אם כוונתו לשעבדה ליצריו האפלים.

העולם המודרני, הנאור, הדמוקרטי, השכיל להבין עד כמה קשה ההטרדה המינית לנפש האישה וגזר על גבר הכופה עצמו עליה עונשים כבדים מאד.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אנונימית

    העיקר להשתמש בטכנולוגיה שהחירידים נהנים ממנה זה בסדר אבל מביאים דוגמאות מהפראהיסטוריה כדי להצדיק דיעות חשוכות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר