ספרים (צילום אילוסטרציה: א‏.ס‏.א‏.פ‏ קריאייטיב ‏/ INGIMAGE)
ספרים (צילום אילוסטרציה: א‏.ס‏.א‏.פ‏ קריאייטיב ‏/ INGIMAGE)

"תוך כדי קריאה לא יכולתי שלא להיזכר במשל המערה של אפלטון"

ביקורת על הספר "עץ השקרים" מאת פרנסס הרדינג, בהוצאת עוץ (2017)

פורסם בתאריך: 4.8.17 08:00

-->

כמו בכל ביקורת על ספר, גם את "עץ השקרים" אני מעמידה במבחן הרלוונטי לו. כאן המבחן הוא: האם הספר מורכב ומעמיק. מבחינתי, כדי שספר יצליח להיות מעמיק עליו לעסוק בצורה סימולטאנית בכמה נושאים במקביל. האם עץ השקרים מצליח לעשות זאת? מצליח ועוד איך!

ליצור ספר מורכב זו כמובן משימה קשה בפני עצמה, והיא קשה עוד יותר בתקופה שלנו, של האינסטוש, הסדרות המהירות והפייסוש.  הרדינג מרתקת קוראים לסיפור סבוך מבחינה הגותית ועלילתית, ואת הכול היא עושה פרפקט.

מה בספר? פיית' בת ה-14 היא בתו של כומר ומדען נערץ. יש לה אמא קרה ויפהפייה, אח קטן ותלותי, והיא בעצמה מאד חכמה ובאותה מידה לא אטרקטיבית. באופן פתאומי, הכומר יורד מגדולתו, נחשד בזיוף ממצאים מדעיים ונאלץ לגלות ממרום הודו בלונדון ביחד עם בני ביתו לאי נידח, סחוף רוחות ומוכה גלים. אביה של פיית' שומר מכל משמר על ייצור עצי סודי, על עץ השקרים. הוא מקפיד להטמין אותו במערה שהכניסה היחידה אליה היא דרך הים. ואז האבא מתאבד. או אולי נרצח? ואם מתאבד אז למה? ואם נרצח אז על ידי מי ולמה?

עץ השקרים

עץ השקרים

 

תעלומת הרצח ושאלת כוחו המסתורי של העץ מושכת את הקורא להעמיק בחקר תקופה שהיו בה הרבה התפתחויות וקונפליקטים – התקופה הוויקטוריאנית באנגליה. תקופה שבה האבולוציה של דרווין העמידה את האמונה הדתית בסכנה, תקופה שבה נשים החלו להילחם על זכותן לקבל מעמד עצמאי ולהיות לא רק רכושו של הבעל. תקופה שבה עדיין למסתורין ולעלילות אפלות על רוחות רפאים הייתה אחיזה בתודעה.

בסיפור אנו מגלים דרך פייית' ואמה את המאבק הקשה והמר לפמיניזם, את המתח שבין הדת שקובעת שהכול נוצר בידי בורא עולם לבין המדע. פיית' היא מדענית חריפה והיא חוקרת הן את המדע והן את האמונות הדתיות, ולהבדיל – גם את כוחה של המיסטיקה. פיית' לומדת על קיומם של תאוות בצע וכבוד, ומגלה משמעויות מפתיעות ודקות של מהי באמת נאמנות בין בני משפחה.

עץ השקרים, שהולך ומתעצם בתחתית המערה החשוכה שבים, לא יכול שלא להזכיר את משל המערה של הפילוסוף אפלטון. אפלטון אומר שאנו, בני האדם, משולים למי שנמצאים בתחתית מערה אפלה. את המציאות והאמת שבחוץ אנו לא יכולים לראות וכל מה שאנו רואים ממנה הם ההשתקפות והצללים שלה על קיר המערה. רק רודף החכמה האמיץ יידע לחפש את האמת שמחוץ למערה. וזה מה שפיית' עושה. היא חוקרת אמיצה שמעיזה להיכנס למערת השקרים כדי לחשוף אותם כשקרים ולשרוף אותם באור האמת.

פיית' היא גיבורה אמיתית ועץ השקרים הוא ספר בליגה גבוהה ואחרת לגמרי. מומלץ ביותר!

רותי ורד

רותי ורד

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר