ד"ר אילנה שניר
ד"ר אילנה שניר

הדרך הנכונה להכין את הילד למעבר לגן עירוני

ד"ר אילנה שניר, מומחית בהכשרת הורים, מספקת שלושה טיפים מועילים שהורים חייבים להכיר כדי שהמעבר של הילד מגן פרטי לגן עירייה יהיה קל ונעים לכולם

פורסם בתאריך: 23.7.17 07:30

-->

הורים רבים מוצאים עצמם רגע לפני המעבר מגן פרטי לגן עירוני חוששים ולחוצים מהשינוי הצפוי. במקום להרגיש הקלה ושמחה משלב ההתפתחות של הילד, ברומטר הלחץ עולה אצלם לשיאים חדשים, מועקות ורגשות פחד ובלבול מציפים אותם והם מתקשים למצוא את הדרך הנכונה להכין את הילד למעבר.

נשמע מוכר? האם גם אתם מוצפים ברגשות של פחד ולחץ? האם גם אתם מרגישים מועקה שמא הילד יבכה יותר משבוע? האם גם אתם חוששים שהגננת לא תהיה כמו שחשבתם? שהילד לא יסתדר עם עוד 30 ילדים? שהמשמעת לא תהיה נוקשה מדי? שלילד לא יהיה טוב בגן החדש, או חלילה לא ימצא חברים? האם גם אתם מנסים לעשות הכל כדי להקל על המעבר ובכל זאת המועקה לא עוזבת אתכם?

להלן שלושה טיפים מעשיים ומועילים שיעזרו לכם לעבור את הזמן שנותר עד תחילת השנה ברוגע ובנחת, והכי חשוב: טיפים שיעזרו לילד להשתלב ביתר קלות בגן החדש ולכם שקט נפשי בדרך לעבודה. אתם מוזמנים לקרוא, ליישם וכמובן לשתף.

עוד מעט נראה מה הטיפ הכי הכי משמעותי, שיהפוך את המעבר של הילד מגן פרטי לגן עירוני בקלות ובנעימות.

הנה הטיפ הראשון: שימו לב מה אתם מרגישים כשהמחשבה "הילד עולה לגן עירוני" עולה בראשכם? הורים רבים מתקשים להתמודד עם המחשבה שהנה הילד הקטן, שרק אתמול הלך לגן פרטי, כבר עולה לגן של גדולים. המחשבה גורמת להם למתח וסטרס והם נוטים להתמקד בשאלות של "מה ואיך יהיה?" והרבה פחות באמונה ובביטחון שילדים מסוגלים להתמודד עם מעברים ושינויים. הדבר גורם לחוסר אונים מוחלט בעיקר כש"הסרטים" שרצים להם בראש מבוססים על תסריטים של "מה יהיה אם לא".

מה עושים? מפעילים את העיקרון "מחשבה יוצרת מציאות". רגע לפני שאתם מפתחים את "סרט האימה" שדן בכל הקשיים האפשריים שהילד עלול לחוות בימים הראשונים עצרו! מלאו את עצמכם בכוחות ואנרגיה מקדמי הצלחה. ראו בעיני רוחכם איך הילד מצליח להשתלב בגן, איך הוא מוצא חברים חדשים, איך הוא הופך להיות חביב הגננת או הסייעת. תנו משמעות חיובית למושג "מעבר", השתמשו בדימויים כמו גשר, שמש, התחלה מבטיחה וכו' ואל תאפשרו לדימויים של קטסטרופה למלא את ראשכם.

זה עוד כלום לעומת הטיפ השני: היו שלמים עם ההחלטה להעביר את הילד לגן עירוני. אחת ההמלצות הכי חמות בשיטה "משפחה במחשבה תחילה" היא להפסיק לייצר רגשות אשם ובלבול אחרי שקבלתם החלטה להעביר את הילד לגן עירוני ולהיות שלמים עם ההחלטה שלכם. כי זה מה שיהפוך את ההתמודדות שלכם ושל הילד עם המעבר לגן עירוני לקל יותר.

איך עושים את זה? בודקים האם אתם סמוכים ובטוחים שהפעלתם את העיקרון "משפחה במחשבה תחילה". כדי לדעת בוודאות שהדבר הכי נכון לילד הוא לעבור לגן עירוני, תענו בכנות על השאלה האם שקלתם את האופציות ובחרתם את האופציה הכי מתאימה למשפחתכם. כשהתשובה בידכם, שננו שוב ושוב את המשפט "זו ההחלטה הכי טובה שיכולנו לעשות" ואת המסר הזה תעבירו הלאה לילדים ולשאר בני המשפחה והסביבה. "סוף מעשה במחשבה תחילה" הוא לב ליבו של הפתרון. על הדרך אל תשכחו שככל שתשדרו לילדים יותר החלטיות ובהירות לגבי המקום החדש, כך גם הם ירגישו שם יותר בטוחים.

שום מאמר בנושא של מעבר קל מגן פרטי לגן עירוני לא יהיה שלם בלי לדבר על הטיפ השלישי: תרגלו עם הילדים רק 2-3 כלים שיעזרו להם לעבור גן בקלות. הורים מאמינים שאם הם יתרגלו בחופשת הקיץ את כל ההצעות והעצות שהם אספו מהפורומים השונים: גוגל, גננת, חברים ויועצים בנושא המעבר מגן פרטי לגן עירוני, המעבר לילד יהיה קל יותר. בפועל, ההתעסקות האינסופית מעלה את מפלס החרדה אצל הילד וההורה, וכך הימים הראשונים בגן קשים לכולם.

מה עושים? מפעילים את העיקרון "לזרום עם השינוי". בחרו 2-3 הצעות שנראות רלוונטיות לחששות של ההורים מהיכרותם את הילד ואותם מתרגלים באופן טבעי לאורך החופשה מבלי לשייך את התרגול למעבר לגן חדש. לדוגמה, אם אתם חוששים שהילד לא חברותי במהלך הקיץ הפגישו אותו עם חברים שונים ואפשרו לו לשחק אתם ללא התערבותכם. זה יכול להיות עם ילדים של חברים שלכם, בני משפחה ואחרים.

שחררו את הפחד – הקפידו לדבר עם הילד בגובה העיניים ולא בנימה ילדותית. הורים רבים נוטים לדבר עם הילד על המעבר לגן חדש בטון ילדי, מתפנק שמעורר אצל הילד חששות מפני הבאות. מיותר!

ד"ר אילנה שניר

ד"ר אילנה שניר

ד"ר (PH.d) אילנה שניר, מטפלת משפחתית ויועצת חינוכית מחברת הספר ומפתחת השיטה "משפחה במחשבה תחילה"

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר