הרב אפרים זלמנוביץ'
הרב אפרים זלמנוביץ'

"לאפשר למחבלים למלט נפשם מעזה"

הרב זלמנוביץ': "יש להקים נמל בעזה בפיקוח מצרי ישראלי, שישען על סידורי ביטחון הולמים"

פורסם בתאריך: 9.12.18 08:27

-->

מחבלים המבקשים להרוג אותנו יש להקדים ולהורגם. אין רחמים. על צה"ל להכות במחבלים בכל מקום שהם, מכות אנושות וללא הפסקה, בתקווה שיתייאשו מהשגת מטרתם; השמדת ישראל. לכן, יש להקים נמל בעזה בפיקוח מצרי ישראלי, שישען על סידורי ביטחון הולמים. שתי מטרות טובות לכך; לחזק את הכלכלה בעזה (מעשה הומניטרי) מחד ומאידך לאפשר למחבלים שיבחרו בחיים, למלט נפשם (מתכסיסי המלחמה). אם נפעל נגדם בכל הכוח, הם יתייאשו ויבינו שאין בכוחם לנצח את צה"ל עד שיבקשו לברוח מהמערכה. לכן צריך לפתוח בפניהם דרך מילוט מעזה, אמר הרב אפרים זלמנוביץ הרב הראשי מזכרת בתיה.

הרמב"ם (מלכים פ"ו ה"ז) פוסק "כשצרין על עיר לתופשה אין מקיפין אותה מארבע רוחות אלא משלוש רוחותיה ומניחין מקום לברוח לכל מי שרוצה להימלט על נפשו". זו הלכה הנוהגת לדורות ואף במלחמת מצווה; מלחמת ישראל מיד אויב הצר עליהם.

לכאורה לא היה מקום לאפשר לטרוריסטים בני המוות להמשיך ולחיות, והיה צריך לקיים את הכלל: הבא להרגך השכם להורגו או את לא תחיה מהם כל נשמה, בדומה לנעשה במלחמה על יריחו ככתוב "ויריחו סוגרת ומסוגרת מפני בני ישראל אין יוצא ואין בה" (יהושע ו' א'). משמע, שצרו על יריחו מארבע רוחותיה ולא הותירו רוח רביעית להציל דרכה את נפשם. לדעת התרגום יונתן "יריחו סוגרת ומסוגרת" – לא בני ישראל אלא בני יריחו היו אלה שמנעו מהתושבים לברוח מעירם הנצורה (עיין תורה ומדינה מאת הרב שלמה גורן עמ' 405).

ה"משך חכמה" בפרשת מטות על הפסוק "ויצבאו על מדין" (פרשת מטות) כותב ש"הרמב"ן בספר המצוות (מצוה ה) מנה מצות עשה הך דדריש בספרי כאן "כאשר צוה ה' את משה" שלא הקיפו אותה מארבע רוחותיה. דהרמב"ן סובר דכמו שהיה מצוה לבקש שלום, כן היא מצוה לחוס על נפשם ולהניח להם צד אחד פנוי להיות להם מקום לברוח. הקב"ה חס על הבריות אפילו אם מדובר ברוצחים, מחבלים שפלים, שכולם נבראו בצלם אלוקים.

אבל הרמב"ם (הלכות מלכים פ"ו ה"ז) סובר, דהוא אופן מאופני המלחמה, היינו למוד בחוקות המלחמה, שאם יקיפו אותם מכל צד, הם יתייאשו מלחיות ויחששו מנפילה ביד האויב ולכן יעמדו על נפשם בכל שארית כוחם, ויוכלו לעשות חיל, כאשר ידוע בקורות העתים, שכמה פעמים, מגודל הייאוש זוכים בניצחון. לא כן אם יהיה להם אופן להציל את נפשם, דרך מילוט אם תיקרה בפניהם, יבחרו בחיים ויברחו ולא ישליכו את נפשותיהם מרחוק.

בעזה לא חיים רק טרוריסטים. המחבלים הם מיעוט שבמיעוט. רוב רובם של תושבי עזה אינם מעורבים. לכן, נגד המחבלים חובה להילחם מלחמת חורמה עד השמדתם. אסור לגלות כלפיהם קמצוץ של רחמים. זו מלחמת מצווה. עזרת ישראל מיד צר הבא עליהם.

האחרים הם תושבים שאינם מעורבים, היו שמחים לחיות בשקט ולהתפרנס בכבוד אלא ששלטון החמאס החי על חרבו ורוצח כל הנקרה בדרכו כולל נשים זקנים וטף, מונע מהם קיום בכבוד ואינו מאפשר להם לחיות חיים נורמליים. לתושבים הללו יש לסייע ככל שניתן עד שיבינו את המצב לאשורו, יגרשו מעזה את המחבלים ומחרחרי המלחמה ויחליפו את שלטון החמאס בשלטון אחר המיטיב עמהם. מדינת ישראל צריכה לפעול גם במישור הזה כדי בתושבי עזה יעבירו את השלטון למי שעתיד להעניק להם חיי שלום רווחה שגשוג וכבוד.

המחבל יודע שאין לו כל היתכנות להשיג ניצחון במלחמה נגד הכוח האדיר שיש בידי מדינת ישראל. לכן כל מלחמתו הוא על התודעה. לעורר פחד ובהלה הן בקרב תושבי עזה והן בקרב תושבי מדינת ישראל. אם יוקם נמל הוא יהווה שער דרכו יוכלו רבים וטובים לברוח מעזה אל עולם טוב יותר. אם אכן כך יקרה מן הסתם גם רבים מהטרוריסטים ינצלו את המצב למלט נפשם. הגם שבני מוות הם, אין מחילה, בכל אופן יש לאפשר להם למלט נפשם.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ירדן

    תתעסק בפתיחת בית הכנסת הגדול במזכרת בתיה שסגור מזה מספר שנים במקום בדברים לא לך

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר