לירן בלו

גם מסעדת "המקדש" חוזרת לפעילות: "מחכה לנו תקופה קשה"

המסעדן לירן בלו ספג נזקים קשים בעקבות משבר הקורונה. בשבוע הבא הוא מתכוון לפתוח את המסעדה עם תפריט מותאם וצוות מצומצם במיוחד בתקווה שיצליח לשרוד

פורסם בתאריך: 22.5.20 12:20

-->

לירן בלו מרחובות מוכר כאחד השפים העסוקים בתעשייה. הוא לא רק שף, בגיל 36 הוא גם יועץ קולינרי ועסקי למסעדות ואולמות אירועים ומזה כשנתיים וחצי – הבעלים של "המקדש", הממוקמת במתחם האושילנד. לפני כן, היה השף של המסעדות אמיליה ברחובות, טאצה דורו, ננה בר, אנגליקה ושל קבוצת המסעדות של ניר צוק. 


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


בשיאו של משבר הקורונה, בלו לא חסך בביקורות בכל הנוגע לתחום המסעדנות. הוא התבטא בחריפות ברשתות החברתיות, ונמנה עם מי שנושאים את דגל המחאה. לצד אלה, הוא הפגין חשש אמיתי לענף. כך, למשל, כתב באחד הפוסטים: "אם לא נשרוד כמה הענף שלי יהיה בטראומה? האם בכלל יהיה עבודה לאנשים כמוני? הבטן לא מבינה את המציאות ולילות שלמים היא מחליטה לדבר אליי. הראש כואב כבר שבועיים ללא הפסקה וכל יום מחשב מחדש את הקצת חסכונות שיש. איך לשרוד ומה יהיה ביום שאחרי".


בשבוע הקרוב בלו, כמו מסעדנים רבים, צפוי לחזור לפעילות, כאשר לא ברור לו האם יצליח לכסות את ההפסדים הרבים שצבר במהלך סגר הקורונה. "ביום אחד פשוט סגרו לנו את הברז בלי אופציות נוספות. זה קרה אחרי שגם החודשים ינואר ופברואר היו יחסית קשים ועם הכנסות נמוכות. נאלצנו לקחת מהחסכונות כדי להישאר עם ראש מעל המים, והוצאנו כמה שאפשר כדי לשלם את כל החובות לספקים ולעובדים כאשר בפועל – ישבנו בבית", הוא מספר. 

"יש לנו כ-40 עובדים במסעדה ואת כולם הוצאתי מיידית לחל"ת", הוא ממשיך, "יש לי צוות מדהים, עובדים שמבינים ואכפת להם. הם הבינו שאני לא מנסה לפגוע בהם אלא מנסה לשרוד. חלק מהם רצו להגיע לעזור, לנקות ולהכין את המקום על חשבונם". 

עוד לפני החזרה לפעילות פנה בלו למימון המונים וביקש לגייס כסף כדי שהמסעדה תמשיך לפעול. "זו לא הייתה בקשה לנדבה, אלא ניסיון לייצר תנועה של כסף כדי להתחיל את כל הסיפור מחדש עם הראש מעל המים", הוא מסביר, "הבעיה היא שאנשים פחדו להשקיע, יש חוסר ביטחון ומידע האם נחזור למה שהיה ובכלל – מה יביא בעתיד. המצב שנוצר גרם לארנקים להיסגר אבל למרות הכל – הנה אנו חוזרים והאמת? אנו חוזרים יותר טובים מתמיד". 

ומה יהיה בשבוע הבא, עם החזרה לפעילות?

"נכון לעכשיו, אני מתכנן להחזיר ארבעה עובדים. לפי כמות העבודה, נחליט אם ממשיכים להחזיר נוספים או לא. זו הייתה וזו עדיין תקופה קשה מאוד. אחרי הכל, כשאתה רגיל לעבוד 13 שעות ביום שישה ימים בשבוע במשך 13 שנים, מאוד קשה לשבת בבית. הראש מתחיל למשוך אותך לכיוונים לא טובים של כישלון ופחד".

אתה חושב שתהיה ההתאוששות?

"לדעתי, ממש לא. קודם כל, מחוץ לתל אביב אנשים עדין חוששים ומקומות שמיועדים לקהל לקוחות מבוגר יותר – ברור שיסבלו יותר. גם מקומות שמרוחקים מתנועת עוברי אורח, יתקשו מאוד. יהיו אומנם מקומות שההפסד שלהם אולי יהיה נמוך יותר, אבל כולם הולכים להיות מושפעים לרעה ממה שקרה, אין ספק בכלל. חשוב לציין, שאישית בניתי תפריט מיוחד לתקופה הקרובה שיגלם את הכל בתוכו ובמקביל – החלטתי לחסוך בכוח האדם. כל זאת, במטרה לחסוך עד כמה שאפשר, עד שנדע בדיוק מה קורה. אני מאמין שתהיה ירידה בכ-30 אחוז בהכנסות לתקופה זו. אני מכין מראש תוכנית עבודה שתתאים למצב הבעייתי החדש בתקווה שנצליח לשרוד עד לחזרה האמיתית לשגרה". 

מה בנוגע למשלוחים?

"עקרונית, המסעדה שלי לא מתאימה למשלוחים. כאשר התחלנו לפני כשלושה שבועות לעשות משלוחים, הצלחנו להגיע לכ-10 אחוז מההכנסות של המחזור הרגיל, וזה עוד לפני העמלה של 30 אחוז שלוקחת חברת המשלוחים. ברור שזה לא משהו שאפשר להתפרנס ממנו". 

 

תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. יניב

    שף ויותר חשוב אדם מדהים
    עזר לי כל כך בתקופה האחרונה. תמשיך להצליח

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר