צילום אילוסטרציה: ASAP/INGIMAGE
צילום אילוסטרציה: ASAP/INGIMAGE

לא משאירים אף אחד רעב בליל הסדר ובחג

ארוחות ליל סדר ציבוריות חינם אין כסף, חבילות מזון, תלושים לחג, שלל מצרכים ואפילו מכשירי חשמל. רגע לפני פסח הרחובותי מתגלים פעם נוספת בגדולתם וברוחב לבם, ומוכיחים כי ערבות הדדית ועשייה למען האחר היא נר לרגליהם

פורסם בתאריך: 22.3.18 07:09

-->

"רחובות נמצאת במצב סוציואקונומי טוב יותר"

כ-1,100 מתושבי העיר רחובות הגישו לאגף הרווחה בקשה לקבלת סיוע במזון או בכסף במסגרת קמחא דפסחא לקראת חג הפסח. מנתוני הרווחה בעיריית רחובות עולה כי כ-430 קשישים יקבלו סיוע בגובה 250 שקלים, בעוד 670 משפחות יקבלו תלושי קנייה בסך 350 שקלים. בנוסף, על פי הרשימות שנמצאות בידי אנשי הרווחה, יקבלו משפחות מאות חבילות מזון.

חבר מועצת העיר המחזיק בתיק הרווחה, עו"ד אבי מוזס, אמר השבוע: "אני רואה בברכה את המשך הנוהל לפיו עיריית רחובות מעבירה מדי שנה תלושים וחבילות מזון למשפחות נזקקות, מתוך כוונה שכל אחד יוכל לקיים את המצווה של 'כל דכפין ייתא וייכל'. תודה מיוחדת מגיעה לראש העיר רחמים מלול, על ההירתמות שלו לפרויקט חשוב זה, ובכלל על הרגישות הידועה שלו".

מספר האנשים שיקבלו השנה סיוע מטעם הרווחה די דומה למספר האנשים שטופלו בשנה שעברה על ידי מחלקת הרווחה. האם זה אומר שלא נוספו משפחות נזקקות חדשות השנה?

"זה מעיד על כך שכיום רחובות נמצאת במצב סוציואקונומי טוב יותר. יש לציין כי מרכז התעסוקה החדש שהוקם ברחובות מסייע לאנשים במציאת פרנסה וגם הוא תורם להורדת בעיית העוני. אנחנו רואים את התוצאות".

אבי מוזס (צילום: ארז שרווינטר)

אבי מוזס (צילום: ארז שרווינטר)

 

"כיף לראות את עם ישראל בימים האלה"

זו השנה הרביעית שבה מתקיים ביוזמתו של חבר מועצת רחובות המחזיק בתיק השכונות, אמיתי כהן, ליל סדר ציבורי לתושבים אשר אין ידם משגת, או לכאלה שאין להם בחברת מי לערוך את ליל הסדר. הסדר ייערך בהוסטל בקרית משה לכ-200 תושבים, בניהם גם ניצולי שואה וקשישים רבים. בנוסף, יקלוט ההוסטל גם תושבים שפונים למחלקת הרווחה בשכונה.

הפרויקט היפה הזה נערך בשיתוף הגרעין המשימתי "אורות חנן", אשר פועל בקרית משה בפרויקטים רבים במהלך כל השנה, ופסח בפרט.

אמיתי כהן: "יש לי הזכות להיות שותף לפרויקט חשוב זה ביחד עם חני שני, מנהלת ההוסטל בקרית משה, ולדאוג שאף אדם לא יישאר לבד בפסח הזה.  ברצוני להודות לרשת יוחננוף ולבעליה איתן יוחננוף על התמיכה והסיוע לטובת פרויקט חשוב זה. כמו כן ארצה להודות לחברי הגרעין המשימתי "אורות חנן" על ההפקה, לרונאל ביבי מנהל הגרעין ולכל חברי הגרעין".

חני שני, מנהלת ההוסטל: "אני שמחה ומתרגשת לנוכח שיתוף הפעולה, שאינו ברור מאליו, כחלק מפרויקטים רבים שנעשו במהלך השנה שחלפה. אני מאחלת לשיתופי פעולה נוספים לרווחת הקהילה ולרווחת הקשישים בשכונה. תודתי האישית ובשם הקשישים לאמיתי כהן ולגרעין 'אורות חנן' ומנהלו רונאל ביבי, על הנתינה והתמיכה בלי גבול. תודה שדאגתם לכל צורכי הקשישים, כולל סעודות החג וליל סדר מהודר ומושקע, וקישוט המקום. מה שבא מן הלב נכנס אל הלב".

אמיתי כהן וגרעין אורות חנן

אמיתי כהן וגרעין אורות חנן

 

יש לציין כי מעבר לקיום הסדר הציבורי, רתם אמיתי כהן גם השנה ארגונים דוגמת מגן דוד אדום, המספקים שלל מוצרי מזון ומצרכים לנזקקים. המכינה הקדם צבאית שבשכונת קרית משה, 'שובו אחים', אחראית על איסוף המצרכים והתרומות וכן על הכנת חצר המכינה לצורך חלוקת ירקות ופירות במשקל 10 טונות, תרומת השדות החקלאיים של איש העסקים עו"ד סנדי קולב, תושב שכונת מרמורק.

כהן: "ברמה האישית אני מקיים את מבצעי קמחא דפסחא למעלה מעשור, ללא קשר לכך שאני נבחר ציבור. התחלתי עם זה הרבה לפני שידעתי שאני בכלל רוצה להיות חבר מועצה. זה התחיל עם 50 ארגזים למשפחות נזקקות ולצערי הרב היום כבר פונים אלי כחודש לפני החג מטעם ארגונים רבים שמבקשים חבילות מזון לחלוקה למשפחות. השנה אנחנו מחלקים למעלה מ-1,000 מנות, ורק אצל אחי אביתר, שהוא שותף מלא לעשייה, מכינים 600 חבילות מזון ברחוב האגוז שבמזרח העיר, ביחד עם הקהילה שלנו שנרתמת מדי שנה".

לא קל להיערך מדי שנה לחלוקת מזון ומצרכים, בטח כשמדי שנה מספק הנזקקים עולה.

"כשאני מגיע לליל הסדר ושומע את הפסוק 'כל דכפין ייתא וייכל', אני תמיד מרגיש את תחושת הנתינה לאחרים, שאולי בזכות זה הם יכולים לעבור את חג הפסח. זה מה שנותן לי כוח. בעצם הנותן הוא המקבל ותמיד כיף לראות את עם ישראל בימים האלה".

מה צפוי להיות השנה בליל הסדר הציבורי בקרית משה?

"בשנה שעברה השתתפו למעלה מ-100 איש, ואני מאמין שהשנה יהיו אפילו יותר משתתפים. ביחד עם בנות השירות 'אורות חנן', אנחנו דואגים לארגן ולסדר את המקום ולהכין את המזון. כמו כן, בליל הסדר עצמו מגיע נציג מטעמנו, אדם שעוזב את משפחתו ומגיע להעביר את הסדר בצורה מופתית והלכתית למשתתפים מההוסטל, שביניהם ישנם גם ניצולי שואה. ההשתתפות היא בחינם לגמרי, לטובת הציבור שאין ידו משגת. אסיים באיחולי חג פסח כשר ושמח לכל תושבי העיר רחובות".

"השנה אתגרנו את עצמנו"

סגן ראש עיריית רחובות, עו"ד מתן דיל, מארגן זו השנה השלישית חלוקת מכשירי חשמל וחבילות מזון למאות משפחות.

דיל: "בשנה הראשונה התחלתי בשיתוף עם מד"א רחובות בחלוקה של 200 מכשירי מיקרוגל וחבילות מזון ל-200 משפחות. בשנה שעברה חילקנו מכשירי טוסטר אובן וחבילות מזון ל-300 משפחות, והשנה אתגרנו את עצמנו ואנו נחלק 400 מיקסרים וחבילות מזון למאות משפחות נתמכות מהעיר".

מאיפה אתה מגייס את הכסף למבצעי החלוקה הללו? בכל זאת מאות מכשירי חשמל מסתכמים בסכום גדול מאוד.

"אני פונה לאנשים שאני יודע שיש להם יכולות כספיות. אני מנהל את הכל בצורה שקופה, דרך עמותה. כל תושב שתורם מקבל קבלה וזיכוי ממס הכנסה בשל תרומה (סעיף 46). אני מודה בהזדמנות זו לעשרות התורמים ולכל המתנדבים שאיתנו ושעתידים להגיע ולסייע לנו בחלוקה ובאריזת המצרכים. אני רוצה להודות גם לשותף המרכזי שלי – מד"א רחובות וליושב ראש המתנדבים במד"א, ציון בוארון, על שותפות של שנים, וכן לשני האחראים מטעמי, דודי ביכלר ונתן נוישטט, על הפיקוח וניהול החלוקה. הם עושים זאת, כמו כולם, בהתנדבות מלאה".

אתה חש בעלייה בכמות הנזקקים השנה?

"לצערי כמות התושבים הזקוקים לסיוע לקראת החגים גדלה משנה לשנה. אני חושב שבמכלול הפעולות שלי לטובת הציבור, זו בהחלט אחת החשובות שבהן. כבר מהשנה הראשונה לא יכולתי להרשות לעצמי להיכנס אל חג הפסח מבלי שידעתי שעשיתי ככל שביכולתי לטובת התושבים היקרים שלנו הזקוקים לסיוע הזה".

אתה מקבל תגובות מאנשים שקיבלו את הסיוע?

"מדי שנה, במהלך החלוקה ולאחריה, אני מקבל עשרות סמסים מרגשים. כל סמס כזה שווה את הכל".

מתן דיל

מתן דיל

 

"עושה למען ניצולי השואה"

סגן ראש עיריית רחובות, זוהר בלום: "זו השנה ה-11 שבה אני עושה למען ניצולי השואה, מעניק שי לחג ומגייס משלוחים למי שבאמת צריך. אני חושב שבזכות ניצולי השואה אנחנו פה ואנחנו חייבים לעשות זאת למענם. איני עושה זאת למטרת פרסום זה או אחר, אך כבן לניצולי שואה אני פועל רבות לאורך כל השנה בשיתוף פעולה עם ארגון עמך ומול ניצולי שואה בודדים שאינם מסוגלים להגיע פיזית ולהשתתף באירועים השונים".

זוהר בלום (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

זוהר בלום (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

"אני עובד על פי רשימות מסודרות, כדי למנוע כפילויות"

יושב ראש הסתדרות העובדים במרחב רחובות, עודד עמרם, מחלק חבילות מזון למשפחות נתמכות זו השנה השביעית.

עמרם: "כמדי שנה, גם לקראת החג הקרוב נחלק חבילות מזון במסגרת קמחא דפסחא למאות משפחות נזקקות. אני פועל בשני מישורים: האחד דרך ארגוני העובדים והשני בשיתוף עם יושב ראש המועצה הדתית ברחובות, אלדד גדסי. אני עובד על פי רשימות מסודרות, על מנת להגיע לכמה שיותר בתי אב נזקקים. חשוב לי שלא יהיו משפחות שיקבלו מנות כפולות, כאשר זה יבוא על חשבון משפחות שכלל לא מקבלות סיוע. זאת על מנת שכל המשפחות יוכלו לקיים את חג הפסח כהלכה. בהזדמנות זו אני מודה לכל העמותות והמתנדבים שעוסקים במלאכת הקודש הזו ומקווה שגם לאחרים שעוסקים במלאכה יהיה את הכבוד לצנעת הפרט של האנשים, ושלא יעשו פוליטיקה זולה בפעילות הרגישה הזו".

עודד עמרם (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

עודד עמרם (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

"כאשר מדברים על חוסן קהילתי, זו הדוגמה הטובה ביותר"

במתנ"ס חוויות קרית משה דואגים מדי שנה לחבילות מצרכים לעשרות משפחות מעוטות יכולת לקראת חג הפסח, הן לתושבי קרית והן לתושבים מחוץ לשכונה הזקוקים לסיוע. הצפי השנה הוא לחלוקת כ-500 חבילות מזון למשפחות נזקקות, שפרטיהן יסופקו על ידי אגף הרווחה, מעבר לפניות פרטיות של משפחות שנרשמו במזכירות חוויות קרית משה.

לפעילות חלוקת המצרכים שותפים עשרות ארגונים, ובהם בית החולים קפלן, מגן דוד אדום, אנשי עסקים, ואף ילדי בית הספר רמון, שאספו השנה עשרות מצרכים למטרה מבורכת זו.

מנהל מתנ"ס חוויות קרית משה, גולן ביטון: "אצלנו בקרית משה יש קמחא דפסחה כל השנה. זו זכות גדולה עבורנו לעשות אפילו מעט טוב למען החברה במהלך כל השנה, ובפרט בחג הפסח, כך שכל שולחן יהיה מלא בכל טוב. זה מה שמיוחד בעם ישראל, שנרתם למען מטרה מקודשת זו. כאשר מדברים על חוסן קהילתי, זו הדוגמה הטובה ביותר – ערבות הדדית, עשייה למען האחר, למען הנזקק״.

גולן ביטון

גולן ביטון

ליל סדר במחלקת הילדים בקפלן

גם בקרב קהילת חב"ד דואגים שלאיש מחברי הקהילה, ובכלל, לא ייחסר דבר בערב החג ובמהלכו. הרב מיכאל רייניץ מרחובות, אשר מנהל את פעילות בית חב"ד בעיר מזה 25 שנה בשיתוף עם מנהל בית חב"ד רחובות, הרב מרדכי קסטל, מארגן עמו מדי שנה סדר ציבורי למשפחות. את הערב מנחה רב קהילת חב"ד, הרב מנחם מנדל גלוכובסקי, והוא ייערך באולם בית כנסת חב"ד ברחוב חב"ד 1 שבשכונת דניה. בערב צפויים להשתתף כ-100 משפחות כמו גם מספר תושבים בודדים.

הרב רייניץ: "זו השנה ה-36 שבה קהילת חב"ד רחובות עורכת ליל סדר ציבורי תמורת עלות סמלית בלבד, והכל מאז בקשתו של הרבי מליובאוויטש בעניין הזה. במקביל אנחנו עורכים כבר משנת 1990 ליל סדר ציבורי בשפה הרוסית לעולים החדשים שמבקשים להשתתף בערב החג. בימים אלה בית חב"ד אף עורך יריד לבתי הספר ולגני הילדים, שבמסגרתו חווים הילדים אפיית מצות ומקבלים הסברים על מהות חג הפסח וליל הסדר".

אתם מחלקים במסגרת הפעילויות בקהילה גם חבילות מזון לנזקקים לפני החג?

"במסגרת הפעילות של קהילת חב"ד מחולקים גם סלי מזון למשפחות שאין ידם משגת. בית חב"ד מארגן גם מכירת חמץ לכל מי שחפץ בכך. דבר מיוחד נוסף שעורכת קהילת חב"ד הוא ליל הסדר במחלקת הילדים בבית החולים קפלן, על ידי הרב עידן מקאניק ובני ביתו, בשיתוף פעולה עם רב המרכז הרפואי קפלן. גם לצעירים ולסטודנטים מהפקולטה לחקלאות וממכון ויצמן נערך ליל סדר על ידי הרב ישראל חממי, השייך לקהילת חב"ד, בביתו שבצפון העיר. בית חב"ד מאחל פסח כשר ושמח לכל עם ישראל".

הכנת מצות בבית חב"ד

הכנת מצות בבית חב"ד

 

"ההכנה למבצע קמחא דפסחא היא כמו הכנה למבצע צבאי"

הפעיל החברתי הרחובותי, גלעד מזרחי, עסוק בימים אלה בכל הלוגיסטיקה שקשורה בסיוע הרב שהוא ובני משפחתו מעניקים למשפחות נזקקות לקראת החג. מדובר במסורת שהחלה שני דורות קודם לכן, כפי שמזרחי מסביר: "סבי אברהם מזרחי וסבתי מרים מזרחי ז"ל התחילו בסיוע למשפחות לפני עשרות שנים. אני רואה את עצמי ממשיך דרכם בתחום זה, לעילוי נשמת אבי בנימין וסבי אברהם, שעלה לארץ ישראל בשנת 1906.

"ההכנה למבצע קמחא דפסחא היא כמו הכנה למבצע צבאי. יש עשרות מתנדבים וחיילים שמסייעים בזה ואני מודה להם, ובעיקר לבני משפחת מזרחי, שתורמים מכספם ומממונם למבצע. מדובר בעבודת פרך ובשנים קודמות הגענו ל-50 טון של סלי מזון ומצרכים. בסיום המבצע הסיפוק והנחת חזקים יותר מכל דבר אחר".

גלעד מזרחי

גלעד מזרחי

 

"אני מרגיש שזכות גדולה נפלה בחלקי"

בקרית עקרון השכנה, הקים לפני מספר שנים חבר המועצה הרב בצלאל דוד את פרויקט 'הבית החם' ביישוב, אשר נותן מענה לכלל האוכלוסייה בנושאי רווחה, חינוך ותרבות.

הרב דוד: "הבית החם מהווה יום יום מקום לציבור אשר מתקשה להשיג אוכל. אנו מוציאים כ-150 מנות ביום רגיל ובפרויקט הקרוב, לקראת חג הפסח, נחלק למשפחות כ-1,000 עופות, 500 תבניות ביצים, 1,000 חבילות מצות ו-750 ארגזים עם מגוון רחב של מצרכים. אני מרגיש שזכות גדולה נפלה בחלקי להקים את הבית הזה. אנחנו כל יום מרחיבים את הפעילות במקום ונותנים מענה לכלל האוכלוסייה. בקרוב גם יפתח במקום אולפן וחדר חזרות, אשר יהווה את יריית הפתיחה לבית הספר למוזיקה לנוער שלנו".

הרב בצלאל דוד

הרב בצלאל דוד

 

ראש המועצה חובב צברי: "במסגרת קמחא דפסחא יחולקו כ-150 שוברים וחבילות מזון למשפחות נזקקות, ועוד כ-120 חבילות לבודדים ולאזרחים ותיקים. כמדי שנה, גם השנה נשתדל  לסייע ככל שניתן למשפחות נזקקות בקרית עקרון. לשמחתי היישוב התברך באוכלוסייה חמה, אוהבת ותומכת המתגייסת לסייע באריזה ובחלוקה".

חובב צברי (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

חובב צברי (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר