יעל בק (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)
יעל בק (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

"לתחושתי, הציבור שאני מייצגת נרמס"

חברת מועצת רחובות, יעל בק, מדברת בריאיון ראשון על הסיבות שהביאו אותה לפרוש לקואליציה ואומרת: "הפרישה לאופוזיציה נובעת גם בעקבות ההבנה שלי שהציבור החילוני בעיר לא מקבל מנציגיו את ההגנה על הזכויות שלהם"

פורסם בתאריך: 1.2.18 07:09

-->

בשבוע שעבר, בתום ישיבת מועצת רחובות שבה אושר תקציב העירייה לשנת 2018, הודיעה חברת המועצה ומחזיקת תיק קידום מעמד הילד והנוער במצבי סיכון, יעל בק (33), על פרישתה לאופוזיציה. בראיון ראשון היא מדברת על מה שהוביל אותה לצעד הזה עשרה חודשים לפני הבחירות המקומיות.

לתודעה הציבורית נכנסה יעל בק בשנת 2013, כאשר נבחרה למועצת העיר רחובות מטעם סיעת "מרצ-רחובות אחת" בהיותה בת 29. בכך נחשבת בק לחברת המועצה הצעירה ביותר בתולדות העיר. בשנות כהונתה במועצה נחשבה בק לחברת מועצה אשר קשובה לקולות התושבים, ולא אחת היא נאבקה עבורם גם כשזה נגד את דעת הרוב במועצת העיר. כך למשל, הביעה תמיכה ב"מחאת הרב" של תושבי העיר שהתנגדו למינוי רב ראשי ספרדי לעיר לצדו של הרב האשכנזי.

יעל בק (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

חברת המועצה הצעירה בהיסטוריה של העיר. יעל בק (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

יעל, אילו תגובות קיבלת מאז שהודעת על פרישתך מהקואליציה?

"קיבלתי עשרות טלפונים ומאות תגובות בפייסבוק, הן מהציבור הרחובותי והן מגורמים פוליטיים אשר מחבקים אותי ומחזקים את הצעד שעשיתי. הוכחתי, ולא פעם הראשונה, שאני עומדת על העקרונות שלי ומייצגת נאמנה את התושבים שבחרו בי".

אפשר לומר שלכל אורך הקדנציה לא תמיד יישרת קו עם הקואליציה.

"בזמנו נכנסתי לקואליציה אחרונה והתנאי שלי היה שיהיה לי חופש הצבעה על כל מה שקשור בנושאים של דת, מצפון ותכנון ובניה. ובאמת, לאורך כל הקדנציה הבעתי התנגדויות ויצאתי אפילו בפומבי כנגד נושאים עקרוניים, גם בהיותי חברה בקואליציה. בנושא מינוי רב שני בעיר, השתתפתי בהפגנת התושבים נגד מינוי הרב וכמובן שהצבעתי נגד. בנוסף, הבעתי התנגדות נחרצת לנוכח אי השוויון שהתגלה בבריכה העירונית בין המגזרים השונים. לאור התערבותי הנושא שונה, ההרשמה נפתחה לכולם ושובר ההנחה שהפלה בין המגזרים בוטל".

אז מה הרקע לפרישה כעת? הרי היית יכולה להמשיך לקחת חלק בקואליציה ולהיות חופשיה להצביע כראות עינייך.

"כבר לפני שנה כמעט פרשתי לאופוזיציה על רקע חוסר במדיניות ובתכנית על בתחום הנוער העירוני. זה נושא שאותו אני מובילה שנים. הפרישה גם עמדה על הפרק על רקע מחירי הצהרונים ויוקר המחיה של מעמד הביניים בעיר. כבר אז ביקשתי להפחית בתעריפי הצהרונים, ולראיה: בחברה העירונית, שם אני גם חברת דירקטוריון, אישרו פה אחד את הוזלת תעריפי הצהרונים עוד לפני הרפורמה של השר כחלון, הידועה בשמה כתכנית ניצנים. לצערי הרב ברשת חוויות היו מי שהביעו התנגדות להוזלה, למרות הרווחים של מיליונים מצהרוני הרשת. מנכ"ל הרשת דאז, עדי דויטש, התנגד נחרצות, ויו"ר דירקטוריון הרשת יניב מרקוביץ' הציע שנחכה לרגולטור. בעצם הם דחו את ההסכם לאחר שכבר הצביעו על כך בישיבת הדירקטוריון שלהם. רק בקיץ, לאחר תכנית ניצנים של השר כחלון ובזכות יוזמתי ולחץ של ועד ההורים העירוני, רשת חוויות החליטה לבסוף להוזיל את תעריפיה ולהוריד גם את דמי הרישום. לאחר שראיתי שכן באו לקראת הציבור, שהוזלו המחירים ושגם סוכם על הקמת תכנית אב לנוער ולצעירים, נשארתי לבסוף חברה בקואליציה".

יעל בק (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

"כבר לפני שנה כמעט פרשתי לאופוזיציה". יעל בק (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

ובמהלך השנה הזו הרגשת בשינוי?

"בשנה האחרונה ניסיתי להוביל לשינויים בתחום הניקיון ושיפור פני העיר, למרות שזה לא במסגרת תחומי האחריות שלי. ניסיתי לטפל במאות פניות שאני מקבלת מתושבים שלא מקבלים מענה דרך המוקד העירוני והאגפים הרלבנטיים, כמו למשל בנושא הכיכר ברחוב יעקב פינת מנוחה ונחלה, שהדגים בו מסקרנים את התושבים שמגיעים לראות אותם מקרוב ובכך מסכנים את חייהם. בזכותי התקינו שם גם רשת, שהדגים לא ייסחפו החוצה ויפרפרו למוות, והוציאו חלק מהדגים ממקום של הגנה עליהם ושמירה על רווחת בעלי החיים. בנוסף, טיפלתי בפניות רבות הקשורות בנושאי תשתיות, כמו השיפוצים ברחוב אחד העם. אני יכולה לזקוף לזכותי בגאווה הוספת פחי אשפה, שילוט והכוונה. בהיותי חברת ועדה לאיכות הסביבה העברתי רשימה שהוגשה מטעמי, ובשם תושבים אכפתיים, על מפגעי ניקיון ותברואה שיש עליהם תלונות חוזרות. אני חייבת לציין בהקשר לניקיון שהעיר רחוקה ממצב אופטימלי, אך לפחות יש איזשהו שיפור בשל השתדלות מצד האגפים הרלבנטיים וחברי מועצה מעטים שטיפלו בנושא".

אז מה בכל זאת גרם לך לפרוש עכשיו?

"הפרישה לאופוזיציה נובעת מהצטברות של כמה דברים, הן בנושאים של ניקיון, הן בנושאים של חוסר מענה לציבור ושל שקיפות, וגם בעקבות ההבנה שלי שהציבור החילוני בעיר לא מקבל מנציגיו את ההגנה על הזכויות שלהם, ולא בפעם הראשונה".

את מדברת על חוק המרכולים?

"ראיתי שחבריי למועצת העיר שמתיימרים לייצג את התושבים החילוניים, בחרו תחילה לרכך את הנוסח לשינוי חוק העזר העירוני שהיה אמור לשמור ולהגן עלינו מפני החוק המפלג והמשסע של השר דרעי. הם בחרו לרכך את הנוסח שלו כך שהוא לא מעגן בפועל בצורה חוקית את הסטטוס קוו הקיים בשנים האחרונות בעיר, אלא רק מתיימר להשאיר את הסמכות אצל גורם פוליטי כזה או אחר בעיריית רחובות. אחר כך נחשפתי לכך שהם לא באמת נלחמים להעלות את השינוי שלהם להצבעה במועצת העיר. ההחתמות שהם עשו כדי לקיים דיון בדבר שינוי חוק העזר העירוני בנושא המרכולים היה טוב, אבל בפועל מה שהם עשו זה לזרוע חול בעיני הציבור".

מה הכוונה?

"סיעות 'יש עתיד' ומפלגת העבודה תקפו אותי והוציאו ספין בתקשורת, שהנושא כמעט ולא עלה לדיון בגללי, כי אני לא חתמתי. זאת למרות שנאמר לי כבר באותו ערב שבו הגעתי חולה לחתום, שיש כבר שמונה חתימות שמספיקות לקיום ישיבת מועצה. סוכם שאני אעלה את ההסתייגויות שלי לנוסח שהם הגישו, ולבסוף מצאתי את עצמי יושבת בישיבת מועצה עם שיח פתוח ופילוסופי שכבר התקיים בעבר, במקום לעסוק בהצעה אופרטיבית לעיגון הזכויות המעטות של החילונים בעיר. בכלל, אני היחידה שדרשתי מראש העיר להעלות את ההצעה להצבעה. אלי הצטרפו אביב איטח ויערה ספיר. בתום הסבב של השיח הפתוח, נאמר בצורה מפורשת על ידי יניב מרקוביץ', אבי קינד וזוהר בלום שהם החליטו לא לבקש להעלות את הנושא להצבעה, בטענה שהחוק כבר עבר בכנסת ואין בזה טעם. בשורה התחתונה הבנתי, ולא בפעם הראשונה, שאני היחידה שלאורך הקדנציה נושאת על גבי את דגל החילוניות בעיר ושמבחינה מצפונית ואידיאולוגית לא אוכל להמשיך לשבת בקואליציה, למרות הרצון שלי להמשיך. לתחושתי הציבור שאני מייצגת נרמס. לזכותו של ראש העיר רחמים מלול ייאמר שהוא שמר בתקופתו על הסטטוס קוו השורר בעיר, ואף הודיתי לו על כך כשהודעתי על פרישתי, אך יחד עם זאת הסברתי לו שלצערי הרב גם אם אני מאמינה בלב שלם שזה מה שהוא מתכוון לעשות, בעקבות החוק העניין כבר אינו תלוי ברמה העירונית. בשיחות סגורות עם תושבים הם הביעו בפניי את אכזבתם מנציגי הציבור החילוניים שמכהנים במועצה ומתיימרים לייצג את הציבור הזה".

יעל בק (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

"לזכותו של ראש העיר ייאמר שהוא שמר בתקופתו על הסטטוס קוו". יעל בק (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

גם בישיבת המועצה האחרונה וגם בוועדה להקצאות קרקע לפני כשבועיים, ביקשת לראות את הנתונים על הקצאות הקרקע בנושאי החינוך החרדי. יכול להיות שאת "מחפשת" את החרדים ואת הדתיים?

"קודם כל חשוב לי לציין שמתחילת הקדנציה אני עובדת בשיתוף פעולה מלא וטוב הן עם המגזר החרדי והן עם המגזר הדתי במועצת העיר. לראיה, פעלתי במסגרת תחום אחריותי להפעלת תכניות לילדים ונוער ללא הבדל אוכלוסייה או מגזר. בקשתי בוועדה להקצאות קרקע לקבל לידי את הנתונים בתחום החינוך במגזר החרדי, נבעה מתוך אכפתיות ודאגה שגם הילדים במגזר זה מקבלים את המענה שלו הם זקוקים ברמה העירונית. יותר מכך, חוץ ממני ומחברת המועצה יערה ספיר, לא ראיתי נציגים אחרים טורחים לסייר במגזר החרדי ונענים לבקשתם לבוא לשטח ולבחון את המצב. זאת האמת. מדברים איתי על הקצאות של בתי כנסת וכוללים? אני תמיד מצביעה באופן ענייני שמתאים לצרכי המקום והשכונה, ממקום שבאמת ייתן מענה לאוכלוסיות הללו בתחומים שנראים, לי לפחות, אקוטיים ודחופים הרבה יותר".

אנחנו עשרה חודשים לפני הבחירות המוניציפאליות. למתבונן מהצד זה יכול להיראות שקדנציה שלמה היה לך לכאורה נוח להיות בקואליציה, ופתאום בישורת האחרונה את כבר לא שותפה לפעילות העירייה.

"הצעד של הפרישה שלי לווה בעצבות מאוד גדולה. כפי שציינתי אני באה מהמקום החברתי, ובכלל הפעילות הציבורית שלי אני באה ממקום של עשייה אמיתית. היה מאוד מאוד חשוב לי לפעול למען נושאים כגון קידום ילדים ונוער, שוויון מגדרי, שוויון בין מגזרים בעיר, זכויות בעלי חיים, ועוד. מתוך הקואליציה הצלחתי להביא לשינוי גם בקרב אוכלוסיות שאולי פחות שומעים עליהם, ואני חושבת שהיה לי חלק מאוד פעיל ומשמעותי בעשייה הציבורית".

תני לנו דוגמאות לפעילות שעשית בקדנציה האחרונה.

"מתוקף תפקידי כמחזיקת תיק קידום מעמד הילד והנוער במצבי סיכון הצלחתי, ללא אגף תחתיי שזה משמעותי, להוביל שינוי במדיניות החינוך הבלתי פורמאלי בעיר. ביחד עם סגן ראש העיר מתן דיל הרחבנו את הפעילות כך שהיא מתחילה בגילאי 10 במקום בגילאי 12. הקמנו את פרלמנט הילדים העירוני, קיבלנו החלטה לתת ביטוי לזכויות הילדים במרקם העירוני ולראשונה הוכנסו סעיפים שמדברים על שוויון מגדרי ועל מניעת פגיעות מיניות בקרב בני נוער בבתי הספר. זהו מודל שאנשי חינוך מרשויות אחרות מגיעים אלינו לרחובות כדי ללמוד איך ליישם אותו אצלם. גם טיפלנו בנושא של זכויות בני הנוער במקומות עבודה, הכנסנו תכנית שפועלת זו השנה הרביעית שבה מספקים לבני הנוער כלים וסיוע בכל הנוגע לזכויותיהם במקומות העבודה".

 

יעל בק (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

"המטרה שלי היא לא לתקוף אישית אף אחד, אלא לחשוף בפני הציבור מידע". יעל בק (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

עכשיו, כאופוזיציונרית היחידה, את תשמשי כיו"ר ועדת הביקורת בכל ועדות החובה. את מתכוונת להיות אופוזיציה לוחמת?

"קודם כל המטרה שלי היא להוות אופוזיציה ולומר את דעותיי בצורה שקופה ועניינית, כפי שאני עושה מתחילת הקדנציה. המטרה שלי היא לא לתקוף אישית אף אחד, אלא לחשוף בפני הציבור מידע ודברים שמתרחשים מאחורי הקלעים, שבעיניי יש ערך דמוקרטי וציבורי שהם יהיו מיודעים להם. יש דברים שלציבור מגיע לדעת יותר, הן לגבי איך פועלת המערכת מבחינת התאום בין הגורמים השונים, והן בחשיפת ההתנהלות של חלק מהחברות העירוניות בנושאים שקשורים לתקציב – כאשר מדובר בכספי ציבור. הציבור זכאי לדעת בשקיפות את הדברים שנעשים עבורו ואת הדברים שלא.

"אמשיך להיות פעילה. מתחילת הקדנציה אני כמעט כל יום בעירייה. יש לי שלושה ימים קבועים מבוקר עד ערב, על חשבוני. בקרוב אקבל חדר, כפי שמגיע לי כיו"ר האופוזיציה, ומתוך האופוזיציה יש לי הזדמנות שהציבור ישמע את קולי בצורה רועמת וחשופה יותר. אמשיך לפעול גם מתוך האופוזיציה למען כל אותם עקרונות ונושאים שבגינם פרשתי".

יעל בק (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

"אמשיך לפעול גם מתוך האופוזיציה". יעל בק (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

אם היית יושבת כעת מול ראש העיר, אילו דברים היית מבקשת ממנו לשנות?

"הייתי ממשיכה בתהליכים שהתחלתי בשנים האחרונות, שזה בניית אסטרטגיה, מדיניות ותכניות לטווח ארוך בתחומים שונים של העירייה, בנושא החינוך, התברואה, שיפור פני העיר והנוער. בכל תחום שמשפיע באופן ישיר על הציבור. גם הייתי מבקשת ממנו שיהיה יותר שיתוף פעולה ושקיפות כלפי חברי הנהלת העיר בנושאים מסוימים, כמו למשל כשישבנו על התקציב. במקום שיגישו לנו את התקציב כשהוא כבר מוכן וסגור, הייתי מצפה שהתקציב יגובש באמצעות שיח והתייעצות עם הנהלת העיר, ולא כהנחתה או כעובדה מוגמרת".

ואם תיבחרי שוב תוכלי לשבת שוב בקואליציה של מלול במידה וזה יוצע לך?

"אני חושבת שהמפתח למה שיקרה בקדנציה הבאה תלוי הן בהרכב הבא שיהיה במועצת העיר והן ברמת ההתנהלות שתקרה בשטח. מבחינתי יש לזה חשיבות. אני מתכוונת להתמודד לקדנציה נוספת, אך הדברים תלויים גם בהחלטת המפלגה והסניף שלי. כרגע, על פניו אני מקבלת גיבוי מלא בצורה רחבה על ידי כל הגורמים מהמפלגה, הן במישור המקומי והן במישור הארצי, ולפיכך סביר להניח שאמשיך לשרת את הציבור בקונסטלציה כזו או אחרת בקדנציה הבאה".

יעל בק (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

"סביר להניח שאמשיך לשרת את הציבור בקדנציה הבאה". יעל בק (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

תגובת עיריית רחובות: "חברת המועצה בק נפגשה עם ראש העיר לפגישת עבודה בנושא התקציב; כל חברי המועצה קיבלו לידיהם את ספר הצעת התקציב המפורטת מבעוד מועד, על מנת שיוכלו ללמוד אותו ולפנות בשאלות והבהרות לדרג המקצועי; ישיבה מיוחדת של ועדת הכספים יוחדה לכך, ובה נערך דיון ארוך ומפורט בנושא התקציב, ואף בישיבת המועצה האחרונה נדון הנושא באריכות. חברת המועצה בק נכחה בשני הדיונים ואף קיבלה לידיה את כל החומרים. כמדי שנה, פרטי התקציב מפורסמים באתר העירייה לעיון התושבים".

תגובות

תגובה אחת
  1. מרק

    הלוואי וחהיו פוליטיקאים נוספים ברמה של יעל בק.. לא מעניין אותי מה היא בוחרת לכנסת.. אותי מעניין מה יעל עושה עבור העיר רחובות.. אני נפעם!

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר