יאיר לפיד
יאיר לפיד

יאיר לפיד: "הייתי הרבה יותר פעיל כפוליטיקאי ברחובות ממה שהגיוני לי מבחינת הגודל שלה. זה פשוט בגלל שאני אוהב את המקום"

יו"ר מפלגת 'יש עתיד' מגיע במוצאי שבת לכנס ברחובות והוא מזמין את התושבים לשמוע, לקיים דיון פתוח ולשאול שאלות, גם אם הן קשות. רגע לפני כן, ערך עמו כתב עיתון "ערים" ראיון בלעדי.

פורסם בתאריך: 14.6.17 13:19

-->

 

במוצאי שבת הקרוב (ה-17.6) יו"ר מפלגת יש עתיד, חבר הכנסת יאיר לפיד, יגיע לכנס באולמי שמים כחולים בעיר רחובות. ניצלנו את ההזדמנות כדי לערוך עמו ראיון בלעדי שבו הוא מתייחס לעיר רחובות וקורא לתושבים להגיע ולשאול אותו שאלות, גם אם הן קשות.

יאיר, זו לא הפעם הראשונה שאתה מגיע לרחובות, שבדרך כלל נחשבת לעיר שמנבאת את תוצאות הבחירות הכלליות במדינה, בשל האוכלוסייה המגוונת שבה. יכול להיות שזו הסיבה שאתה מבקר בעיר בתדירות גבוהה?

"אני מגיע ואני גם קורא לתושבים להגיע כי אנחנו רוצים לדבר איתכם. אתם יכולים להיות מסיעת הליכוד או העבודה. אני רוצה שאנשים יבואו מפני שאנחנו רוצים לקיים דיון פתוח בשאלות לאן מועדות פניה של החברה הישראלית, איזו מדינה אנחנו רוצים פה ואיזה סוג של הנהגה אנחנו רוצים פה. אני מזמין את האנשים שיבואו ושישאלו שאלות קשות. לכן אני מגיע ואני מוכן לכל שאלה בשמחה.

בנוגע לעיר רחובות, הדבר הראשון שאני זוכר מהעיר זה את המאבק שנוהל  בזמנו בנוגע למעון "נוה אדיר", שמהווה בית חם לאנשים עם מוגבלות שכלית. היו תושבים שדרשו להעבירו משכונת מרמורק, ואני נלחמתי בעד השארת המעון במקומו. חשבתי שזו שערורייה וניהלנו על זה מלחמה שאפילו הגיעה לבתי משפט. אני שמח שיש מעון וזה לכבודה של השכונה ולכבודה של העיר. אתה יודע, ביום הראשון שנכנסתי לכנסת – הייתי בסך הכל שש שעות חבר כנסת – ותפס אותי במסדרון מי שהיה בזמנו זקן חברי הכנסת והיום הוא נשיא המדינה – ראובן ריבלין. הוא אמר לי 'תסתכל לי בעיניים' והמשיך: 'יאיר, תדע, בסוף אנחנו נמדדים רק בדבר אחד'. אמרתי לו 'מה זה רובי', והוא ענה לי: 'במה תעשה לגבי חסרי הישע'. זה המדד שלנו כבני אדם, כחברה אנושית, והעובדה שיש מעון כזה ברחובות ושהמאבק הזה הוכתר בהצלחה, ושהיה לי בו חלק ולו קטן, זה מקור לגאווה גדולה בשבילי. אתה יודע שהייתי הרבה יותר פעיל כפוליטיקאי ברחובות ממה שהגיוני לי מבחינת הגודל שלה. זה פשוט בגלל שאני אוהב את המקום ואוהב את המשאב".

מהיכן מגיעה הזיקה הזו לעיר?

"אנחנו מאוד עוסקים בנושא הזה שכלכלה ישראלית מבוססת על חדשנות, כי חדשנות היא לדעת בעצם לקשר באופן חכם בין אקדמיה לתעשייה. רחובות היא בעיני מודל מושלם. אתה יכול להרים את המבט ומצד אחד לראות את מכון ויצמן ומצד שני לראות מפעל שמוביל את תחום מדפסות התלת מימד. זה בדיוק הקשר הזה שבו אתה אומר שמדינת ישראל לא תתחרה בתעשיות כמו במדינת אינדונזיה למשל, שבהן ילדים תופרים חולצות ומרוויחים 300 דולר בחודש. אנחנו יכולים לנצח ולא רק להתחרות בכל מה שנקרא תעשיות חכמות, ומערכות חכמות נובעות ממדינה שנוטה לכיוון חדשנות. רחובות כאמור היא מודל מושלם, כי יש לך את מכון ויצמן, פארק תעשייתי, הפקולטה לחקלאות, כל זה ביחד מייצר מודל שאני רוצה לפתח אותו ולהנחיל אותו בכל מדינת ישראל".

זאת אומרת שאם תזכה בראשות הממשלה תמשיך להגיע לרחובות, או שתהיה מהפוליטיקאים שפחות "יורדים אל העם" ברגע שהם מגיעים לפסגה?

"גם כשכיהנתי כשר האוצר המשכתי להגיע לכאן לא מעט, בכל פעם שהצטרכו או שהזמינו אותי. בסופו של דבר למה אני בפוליטיקה? אני בפוליטיקה בשביל להגיע לאנשים ובשביל לפתור בעיות. אנחנו רוצים הנהגה שלא מחפשת פתור מבעיות, אלא איך לפתור בעיות. לכן אנחנו שם. הרי היו לי חיים נוחים גם קודם. ואגב, זה לא רק אני, אלא גם רוב חברי המפלגה שלנו הם אנשים שהיו להם חיים הרבה יותר נוחים קודם. הם הרוויחו יותר כסף, אבל בחרו בדרך החיים הזו מתוך תחושה עמוקה של שליחות ציבורית. לשאלתך, אני כמובן אמשיך לבוא לרחובות גם בעתיד ולא משנה באיזה תפקיד אהיה".

נציג מפלגת "יש עתיד" ברחובות הוא סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך זוהר בלום. תמליץ לו להתמודד על ראשות העיר?

"אני חושב שהיום יש לזוהר את העוצמה, את האופי ואת הניסיון הדרוש, ואני חושב שהוא מנהיג ראוי. הוא היום המומחה הכי גדול ברחובות בכל מה שקשור לחינוך, ובסופו של דבר עיר כמו רחובות נמדדת בשאלה מה היא תיתן לילדיה. אם רחובות תוביל את החינוך בישראל זה משהו שיכול לגמרי להיות תלוי בזוהר והוא למעשה יכול להוביל את זה למחוזות טובים".

יאיר לפיד וזוהר בלום

יאיר לפיד וזוהר בלום

בימים אלה ישנה בעיר מחאה של תושבים כנגד כוונת העירייה למנות רב ראשי נוסף – רב ספרדי – במקביל לרב העיר האשכנזי המכהן. זוהר בלום, אגב, נעדר מאותה הצבעה מכיוון שהיה בחו"ל.

"אני חושב שזה עבר לנו מתחת לרדאר. זוהר פשוט לא היה בארץ בעת ההצבעה, אבל אם הוא היה בארץ יש עתיד הייתה מצביעה נגד. לי לא חשוב באמת אם זה רב ספרדי או רב אשכנזי, אלא העניין שבשביל מה בעצם צריך שני רבנים? עיר לא צריכה לשאת ולשלם על שני רבנים, מספיק רב אחד בעיר ולא חשוב לי מאיזו עדה הוא. מה גם שרב זו לא רק משכורת של בן אדם אחד, זו מערכת שלמה, מערכת יקרה ומערכת לא נחוצה. הרי ברור שנבחר רב נוסף מתוך מניעים קואליציוניים ופוליטיקה פנימית של העירייה. זה לא נכון לעשות את זה ואני אומר לך שאם זוהר לא היה בסיור חשוב בארצות הברית אז אנחנו לא היינו נמנעים בהצבעה. צריך לזכור שזו לא מחאה נגד הדת, חס וחלילה. יש עתיד היא מפלגה שבה יש דתיים וחילוניים וגם אנחנו עמדנו ביום כיפור בבית הכנסת בכל נדרי, אבל זה בזבוז כספי ציבור. אנחנו לא רוצים מלחמה בין דתיים לחילונים, אבל אנחנו כן רוצים שלא יעמיסו משרות מיותרות על כספי המיסים של תושבי רחובות".

יאיר לפיד בהפגנת שיוויון בנטל

יאיר לפיד בהפגנת שיוויון בנטל

כמי שמנסה להוביל חוקים נגד שחיתויות ברשויות בישראל, מה אתה חושב על כל מה שקורה במדינה שלנו בשנים האחרונות?

"אנחנו מסתכלים היום על מדינה שבה ראש הממשלה בחקירה, שר הרווחה בחקירה, שר הפנים בחקירה, עשרות אנשים נעצרים ואתה אומר לעצמך אחת הבעיות היא שאין היום אף מפלגה פוליטית שנלחמת באמת בשחיתות חוץ מ'יש עתיד'. אנחנו העלנו, למשל, את חוק הקלון שמונע לא מעט מבוכה למדינת ישראל, והעלנו סדרה גדולה של חוקים למלחמה בשחיתות. הקואליציה דחתה אותם. מיקי לוי מעלה בימים אלה את חוק הקלון הכלכלי, שהמטרה שלו היא שלא יהיו עוד פעם הסדרי חוב כמו שעשו עכשיו לפישמן. אף אחד חוץ מאתנו לא נלחם בשחיתות וזה דבר נורא. הדבר המרכזי שעשינו הוא שהעלינו את תכנית נחשון, אותה בנו ביחד יואב סגלוביץ שהיה מפקד יחידת 433, מיקי לוי שהיה מפקד מחוז ירושלים, ויענקלה פרי שהיה ראש השב"כ. זו תכנית לאומית רחבה למלחמה בשחיתות ולהגברת הענישה, לתוספת שוטרים ברחובות ושופטים בבתי המשפט. זו הדרך להילחם בשחיתות, בלי למצמץ ובלי לפחד. בלי להגיד לעצמך רגע, מה יקרה לנו. אך המדינה לא עושה את זה מפני שהשחיתות הפכה להיות המכנה המשותף. את זה צריך לחסל. אנחנו צריכים שוטרים ברחובות, אנחנו צריכים ביטחון אישי ואנחנו צריכים מלחמה בשחיתות".

על פי הסקרים הארציים אתם מתחזקים. יכול להיות שתצליח להוות יריב שקול על ראשות הממשלה?

"אני מקווה מאוד. תראה, אנחנו נמשיך לעבוד קשה. בדברים האלה אנשים אומרים בצדק שאת הקולות שלנו לא נביא בקלות, אלא בעבודה קשה. אנחנו עובדים קשה מאוד, גם בשביל העיר רחובות וגם בשביל יתר המדינה ואני מקווה שזה יתבטא בקולות".

ראש הממשלה הבא? יאיר לפיד

ראש הממשלה הבא? יאיר לפיד

כנס 'יש עתיד' ברחובות, בהובלת מטה המפלגה בעיר בראשותו של סגן ראש העירייה זהר בלום, יתקיים בהשתתפות חבר הכנסת יאיר לפיד במוצאי שבת ה-17.6 בשעה 21:00, באולמי שמיים כחולים ברחוב המדע 18, רחובות.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר