אקדח שנמסר לביצוע רצח (צילום: באדיבות משטרת ישראל)
צילום אילוסטרציה: משטרת ישראל

ממצאי תחקיר ההפעלה והרצח של הסוכן אנטון רומן ז"ל נחשפים

משטרת ישראל השלימה את התחקיר שעסק בהפעלתו של הסוכן אנטון רומן ז"ל, שנרצח ברחובות ב-15.6.17. ממצאי התחקיר שהוצגו למפכ"ל המשטרה לפניכם

פורסם בתאריך: 15.11.17 19:27

-->

בימים האחרונים השלימה משטרת ישראל את התחקיר שעסק בהיבטים שונים בהפעלתו של הסוכן אנטון רומן ז"ל שנרצח ב-15.6.17. ממצאי התחקיר הוצגו למפכ"ל המשטרה ולגורמי הפיקוד הרלוונטיים. צוות התחקירים בראשות ראש חטיבת המודיעין באגף החקירות והמודיעין, כלל בין היתר, נציגות בכירה ממחלקת איסוף בחטיבת המודיעין, ימ"ר מרכז, מערך הסוכנים בחטיבת המודיעין וגורמי מפתח במבצע ההפעלה.

רקע:

במסגרת התכנית להעמקת המאבק בארגוני הפשיעה, תוך מאמץ לחדירת עומק לתוך ארגונים, הצליחה משטרת ישראל לסכל סדרה של מעשי רצח, אירועי ירי במרחב הציבורי ותכנית לביצוע "פיגוע פלילי" במתווה של הפעלת מטען רב עוצמה בלובי של בניין רב קומות. אנטון רומן, פעיל מרכזי בארגון פשיעה שהופעל כסוכן של היחידה המרכזית (ימ"ר) במחוז מרכז בליבת ארגון פשיעה, הרים מסך מעל שורה של התארגנויות לביצוע מעשי רצח, לרבות הפעלת מטען חבלה רב עוצמה בלובי של בניין רב קומות באשדוד. במהלך הפעלתו נרצח אנטון רומן בתאריך 15/06/2017. תוך כדי חקירת הרצח וחקירת רצח נוסף שיוחס לארגון הפשיעה, אותר פעיל בליבת ארגון שגויס כעד מדינה שחיזק את מסכת הראיות שמסר הסוכן טרם מותו.

הישגי ההפעלה:

הסוכן אותר בסוף שנת 2016 כמועמד לשמש כסוכן-חשאי , זאת לאחר פעילות חקירתית-מודיעינית מורכבת שביצעה משטרת ישראל כנגד ארגון הפשיעה. במהלך הפעלתו, שוגר הסוכן ליותר למשימות רבות בקרב ארגון הפשיעה, תוך שהוא אוסף ראיות ומסייע לכוחות המבצעיים של משטרת ישראל לסכל בזמן אמת כוונות חיסול שונות טרם ביצוען.

במהלך חודש פברואר האחרון בעקבות חקירת המשטרה והפעלת הסוכן, סוכלה מבעוד מועד תכנית לרצוח פעיל בארגון פשיעה יריב מדרום הארץ. על פי התכנית, ההתנקשות תוכננה להתבצע באמצעות הטמנת מטען חבלה רב עוצמה עם הפעלה מרחוק שכלל חומר נפץ תקני, מספר קילוגרמים של רסס מתכתי ובלוני גז. המטען היה אמור להיות מונח בלובי של בניין מגורים באשדוד, בו מתגוררות עשרות משפחות. פתח הבניין בו היה אמור להיטמן מטען החבלה, ממוקם בסמוך לבית ספר, באופן שיכל להוביל ל"פיגוע פלילי" בו היו נפגעים חפים מפשע.

לאחר רצח פעיל בארגון הפשיעה מהשפלה בתאריך 24/02/2017 ברחובות, תכננו ראשי הארגון לנקום את מותו וניסו להוציא אל הפועל סדרה של התנקשויות ביריביהם. ניסיונות אלו סוכלו על ידי משטרת ישראל. בחודש מארס האחרון, הוצע לסוכן על ידי אחד מאנשי הארגון, לרצוח את העומד בראש הארגון היריב מהדרום תמורת 150,000 ₪ ועוד 50,000 ₪ על רצח כל מלווה שלו, ללא נשים וילדים. לצורך קידום התכנית, סופקו לסוכן ולפעילים נוספים מדים הנחזים, לשיטתם, כמדי יס"מ משטרתיים ורכב, וכן בוצעו סיורים מקדימים של אנשי הארגון ביישוב בו מתגורר היעד לפגיעה. זמן קצר לפני הוצאתה לפועל, המשטרה עצרה באופן יזום את אחד הפעילים בתיק אחר בו היה מעורב. בהמשך הוא נחקר והוגש כנגדו כתב אישום.

ניסיון חיסול נוסף של הפעיל בארגון הפשיעה מאשדוד בחודש אפריל האחרון, תוכנן להתבצע באמצעות ירי. לסוכן סופקו "מדי יס"מ" ואקדח, אך התכנית סוכלה לאחר שהסוכן דיווח שהרכב שהיה אמור לקבל, לא אותר. בהמשך, תוכננו ניסיונות חיסול נוספים של שני הפעילים הנ"ל, בין היתר על ידי פתיחה באש מרובה סער מסוג m-16 על שיירה כאשר ייצא מביתו בדרום הארץ. בחודש אפריל האחרון הוצע לסוכן ולאחרים לבצע חיסול של גורם פשיעה מתחרה מהעיר רחובות באמצעות ירי מאקדח, אך יעד החיסול לא היה בביתו והמבצע נדחה.

פעילתו של הסוכן והחקירה שבאה בעקבותיה, וכן גיוס עד מדינה מקרב אנשי הארגון, לצד פעילות נוספת של הפעלת סוכן נגד יעדי הארגון ואחרים שבוצעה על ידי יחידה מקבילה במרחב לכיש, הובילה להפסקת פעילותו של ארגון הפשיעה ולהכרעתו ברובד הבכיר ורובד הביניים.

עיקרי התחקיר המבצעי:

מטבע הדברים, השאלה המרכזית של התחקיר המבצעי, היתה האם ניתן היה למנוע את הרצח. במהלך עבודת הצוות על התחקיר המבצעי, נסקרה כל הפעילות הקשורה להפעלתו של הסוכן, מהיום בו אותר, דרך שיגוריו למשימות האיסוף ועד ליום הרצח. חברי הצוות בדקו את מכלול ההיבטים בהם הליך התאמתו של הסוכן למשימה, הליווי המשפטי ע"י הפרקליטות למבצע, וכן את הממשקים בין היחידה המבצעת לגורמי הפיקוח וההנחיה המקצועית באגף החקירות והמודיעין.

בשל היבטי ההפעלה הייחודיים שהיו כרוכים בהחדרת פעיל בארגון פשיעה כסוכן חשאי לתוך הארגון, נקבעו כללים וסייגים להפעלה וכן בוצע פיקוח הדוק על מהלכי ההפעלה. במהלך ההפעלה התקיימו דיוני הנחייה ועדכון ברמות בכירות, לרבות דיונים בדרגי פיקוד חטיבת המודיעין, פרקליט המדינה והמשנה לפרקליט המדינה.

לאורך כל ימי ההפעלה של הסוכן, מראשית הפעלתו, דרך חתימת ההסכם עמו ולאורך כל שיגוריו למשימות האיסוף, התקיימו הליכי פיקוח ובדיקה לגילוי מוקדם של אפשרות כלשהי לחשיפתו של הסוכן. מהממצאים עולה כי לא התקבלה כל אינדיקציה לחשיפת הסוכן או לחשד כלשהו כלפיו בקרב חברי ארגון הפשיעה.

התנהלות אנשי הארגון במגעיהם עם הסוכן לאורך ההפעלה, הן בהיבטי התכנון וההוצאה לפועל של מהלכים פליליים והן בהיבטי פנאי ובילוי בקרב חבריו בארגון, העידו על האמון הרב שנתנו בסוכן. לאורך כל ההפעלה לא התקבל במשטרה כל מידע על רצח הסוכן ולא עלה כל מידע על כוונה לפגוע בו.

מהתחקיר עולה בברור, כי רק לאחר רצח הסוכן ולאחר גיוס עד מדינה בקרב הארגון במהלך חקירת רצח יוסי עטר, נודע בדיעבד, כי 48 שעות לערך לפני הרצח התעורר ספק בקרב מספר מצומצם ביותר של חברי הארגון בכל הנוגע להתנהלות הסוכן, הן כאפשרות שחצה את הקווים לארגון פשיעה אחר והן כאפשרות לפיה הוא משתף פעולה עם המשטרה. יודגש בשנית, כי פרטי מידע זה התקבלו בדיעבד על ידי עד המדינה , זאת רק לאחר הרצח,כך שהמסקנה החד משמעית הינה שלא ניתן היה למנוע את רצח סוכן (כפי שנמנעו כוונות לביצוע רצח של חברי ארגון אחרים במסגרת אותה ההפעלה) ולא נמצא שום כשל מבצעי שהביא לתוצאה זו.

התחקיר המבצעי מפרט לקחים מבצעיים נוספים ליישום מעולם התוכן המודיעיני והמבצעי בהיבטי הפעלת הכוח, הנוגעים הן באופן ספציפי להיערכויות דוגמת זו של יום הרצח והן באופן כללי, להפעלות סוכן מורכבות ומתמשכות מהסוג הנדון.

למותר לציין כי הלקחים אשר עלו במסגרת התחקיר אינם קשורים לשאלת התחקיר שנגעה לרצח הסוכן.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר