השוק העירוני החדש במהלך הבנייה (צילום ג'ני גפטרשוסטר)
השוק העירוני החדש במהלך הבנייה (צילום ג'ני גפטרשוסטר)

עיריית רחובות תשקול פינוי השוק הישן בהתאם להחלטת שופט שישמש כבורר

עיתון "ערים" ערך סיור בלעדי בשוק החדש וגילה בו פוטנציאל אדיר. מפקח הבנייה אורי לביא: "כל סוחר יקבל פלוס מינוס את אותו השטח שיש לו היום"

פורסם בתאריך: 7.11.17 12:42

-->

סוגיית השוק העירוני ברחובות מעסיקה מזה זמן רב את תושבי העיר, את סוחרי השוק ואת אנשי העירייה. זאת לאור התנגדותם של הסוחרים לעבור למשכנם החדש – השוק העירוני המודרני שנבנה בסמוך לשוק הישן בעלות של 40 מיליון שקלים. בישיבת מועצת העיר האחרונה שהתקיימה בבניין העירייה התקבלו שתי החלטות חשובות שיכריעו את גורל המאבק: בשלב א' ימונה שופט בדימוס שישמש כבורר ויקבע היכן ימוקם השוק – במשכנו הנוכחי או במשכנו החדש. השופט יהיה אדם שמוסכם הן על הסוחרים והן על העירייה. בשלב ב', באם השופט יכריע כי על השוק לעבור למשכנו החדש, ובאם סוחרי השוק יסרבו לכך, העירייה תשקול את פינוי השוק הישן בכל מקרה.

שוק רחובות (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

שוק רחובות (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

בשוק החדש והמושקע ישנם כ-116 דוכנים לכ-100 סוחרים. שטח כל דוכן נע בין חמישה מ"ר לתשעה מ"ר, אלא שסוחרי השוק ואנשי הוועד שמייצגים אותם טוענים מזה חודשים ארוכים כי השוק החדש אינו עונה על צרכיהם: "לא הראו לנו את 'הכלה' ולא התייעצו עמנו כיצד יראה השוק. שטח המכירה בו, מה שנקרא הבסטה, קטן מדי. מדוע לא התייעצו עמנו? כיצד יתכן שהקימו שוק חדש מבלי להראות לנו אותו ולשאול האם הוא מתאים לצרכים שלנו?".

גורם בכיר בעירייה לא מתרשם מטענו הסוחרים ואומר: "השוק החדש הוא יפהפה והוא תוכנן על ידי אדריכל שווקים מומחה. נעשה על ידי העירייה הכל בכדי לשכנע את ועד השוק וסוחריו לעבור לשוק החדש. הצענו להם הכול – שכירות מופחתת, למי שיש חובות מימים עברו הצענו שלא להצמיד חובות אלו למדד הנוכחי אלא להשאירן כמו שהן, כפי שהיו בעבר, ללא תוספת עלות. הלכנו לקראתם בצורה הטובה ביותר".

אורי לביא, מפקח הבנייה על השוק: "כל סוחר יקבל פלוס מינוס את אותו השטח שיש לו היום, הן לאחסון והן למכירה. העירייה תפצה כספית סוחרים שיקבלו פחות ממה שיש להם בשוק הישן. סוחר שיקבל שטח שהוא מעט גדול יותר ממה שיש לו בשוק הישן יפצה הוא את העירייה".

הסוחרים טוענים שהבסטות קטנות יותר בשוק החדש.

"צריך להבין שבשוק הישן היו ימים שחלק מאנשי השוק, לא כולם כמובן, עשו מה שבא להם. לא שמת לב שהמעברים צרים? זה בגלל שהיו סוחרים שהשתלטו על שטח באופן לא חוקי. ובכלל, לשוק הישן אין אישור של משרד הבריאות".

אילו פתרונות יוצעו לסוחרים הללו בשוק החדש?

"השוק החדש בנוי גם הוא מרחובות ומסמטאות. ישנם דוכנים רוחביים שלהם מתווספות עמדות מכירה נפתחות. לדוכנים אלו יש גם אופציה לאחסון גלריה עילי. ישנם סוחרים שמעוניינים בדוכנים עמוקים וגם להם יש פתרון. יש בסמטאות השוק המרווחות קירות שניתן לשבור ולהעמיק את הדוכנים".

השוק העירוני החדש - מבט מבפנים (צילום: רותי ורד)

השוק העירוני החדש – מבט מבפנים (צילום: רותי ורד)

 

מה עם חניה? כעת אין מספיק מקום חניה ליד השוק.

"הסיבה שכעת אין מקומות חניה היא בגלל שהשוק הישן לא פונה. ישנה חניה של קרוב ל-200 מקומות, כמעט כולם תחתיים, מתחת לשוק החדש. הכניסה לחניה אמורה להיות מהיכן שממוקם כעת השוק הישן ואז תהיה חניה בשפע".

כל בעלי הבסטות הקיימים יקבלו שטח בשוק החדש?

"ברגע שהשוק הישן יפונה יהיה עודף של 30 בסטות בנוסף לאלו הקיימות כיום. עשרה אחוז מהבסטות החדשות יוקמו על השטח הישן".

כמה זמן ייקח לפנות את השוק הישן?

"זה תלוי גם בקצב פינוי השוק הישן מצד הסוחרים. עקרונית פינוי השוק הישן ובניית השטח החדש על פני השוק הישן תארך עד שנה וחצי".

מה יהיה על אותם עשרה אחוזים שעדיין אין להם מקום בשוק החדש? מה הם יעשו במשך שנה וחצי עד שיבנה להם מקום?

"הם יפוצו על כך מטעם העירייה".

 

חשוב לציין כי הסיור שערכנו בשוק החדש היה מפתיע לטובה. נראה כי המקום מתוכנן היטב, מאוורר, מואר ומזמין.

לביא: "השוק תוכנן לפי כל התקנים והדרישות של המשרדים הממשלתיים, כיבוי אש, משרד הבריאות ומשרד איכות הסביבה. התאורה בלילה זו בכלל הצגה. גם במהלך היום ישנם בסמוך לתקרה זגוגיות צבעוניות שמעניקות מראה יפה".

ומה הבדל במישור הפרקטי?

"השוק החדש ממוזג בעזרת מאווררי ענק שתלויים מהקיר. ישנם 14 מאווררים כאלה. מדובר במאווררים מאוד יקרים, שעלותם כ-50 אלף שקלים ליחידה. בנוסף, לכל בסטה יש הכנה למים וחשמל בנפרד. כיום, בשוק הישן, החשמל והמים מרוכזים עבור כולם ונעשית התחשבנות שלא יכולה להיות מדויקת".

מתקן אחסון עילי בשוק העירוני החדש (צילום: רותי ורד)

מתקן אחסון עילי בשוק העירוני החדש (צילום: רותי ורד)

 

עמדת מכירה נפתחת בשוק העירוני החדש (צילום: רותי ורד)

עמדת מכירה נפתחת בשוק העירוני החדש (צילום: רותי ורד)

 

הריח בשוק החדש יהיה טוב יותר מהצחנה שאופפת לעתים את השוק הישן?

"בשוק החדש יש מתקן מיוחד שנקרא 'דחסנית'. זהו חלל ממוזג שלא מאפשר זליגת ריחות. השוק החדש לא יצחין".

המהמורות והבקעים ברצפה יקשו על תנועת הקונים והעגלות גם כאן?

"ממש לא. רצפת השוק החדש מורכבת מבטון מוחלק עם תוספים מיוחדים שגורמים לבטון לא להישחק מחומצה של דברי מזון".

סמדר כהן, יו"ר ועד סוחרי השוק העירוני, בתגובה: "אנחנו ועד חדש אשר נכנס לתפקיד מחודש מאי 2017. הפגישות שמתקיימות הינן בדרכי נועם, כדי לפתור את הבעיה לרווחת ולטובת כולם. נפגשנו השבוע עם איש קשר אשר קיבל אישור מראש העיר להתקדם איתנו לעמק השווה.בנוסף התקיימה פגישה עם מנכ"ל העיריה על מנת לקבל ממנו עזרה בפתרון בעיות שוטפות, כגון: פיקוח תברואה ואכיפה.השוק החדש שנבנה הוא שוק יפה ומושקע, ועל זה מגיע שאפו ענק לראש העיר, אך הוא לא עונה על הגדרת שוק או על צרכי האנשים. אין כאן שום נושא של כסף, אלא נושא של צורך ונוחות. מהפגישה שהתקיימה לפני החגים עם נציגי העירייה ועם ראש העיר רחמים מלול, הוצגה האפשרות להעביר את המבנה החדש לאדם או קבוצה אחרת ותת לנו אפשרות לשפץ את השוק הקיים. על זה שמחנו וזה הכיוון שלנו. כיום מונחת בכף ידינו פרנסתם של כ-150 משפחות. השוק הוא מקור הפרנסה שלהם ואנו מחויבים לדאוג לכולם, בין אם הם דיירים מוגנים או כאלה שנמצאים כאן במסגרת שיקום, ללא הבדל".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. אחד שיודע

    "שכחתם" לציין שהארנונה שבעלי הדוכנים יצטרכו לשלם תהייה ענקית ביחס לעכשיו ושבהתחלה אמרו להם שישאר אותו דבר.
    וגם שכחתם להעירייה מתנכלת לשוק הישן ומבטלת את כל החניה באיזור כדיי שלא יהיו להם לקוחות

  2. אדיר

    ביזיון שנותנים לסוחרים לעשות מה שבא להם, השטח של העירייה בכלל(כלומר של התושבים), שיגידו תודה שלא מפנים אותם ומביאים סוחרים משלמים.
    במידה ורוצים לתת לסחורים את השוק בבעלות שהעירייה לא תממן להם כלום ותביא את משרד הבריאות כבר היום לשוק.

  3. קונה בדימוס

    אחסון בגלריה – בדיחה . מי יעלה סחורות לגלריה …..
    מיזוג – אין . רוצה לראות מי יקנה בשוק ב- 40 מעלות בקיץ שיש בקושי מאוורר….
    שירותים יש בשוק ? נראה לי ששכחו לעשות
    דוכנים קטנים ובלי גישה . מישהו שם לב ששכחו שאין גישה היכן יורידו את הסחורה ….פתחי הפריקה הם בכלל במדרחוב ולא בחזית….ושם סגור בשער
    בקיצור תכנון לקוי ורעוע. בנו פיל לבן כמו בראשון לציון !!!!!

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר