הרב שמחה הכהן קוק והרב בן ציון קוק (צילום: ניר שמול)

"נוצר מצב מאוד לא נעים בנוגע לתפקודו של הרב קוק"

בלעדי: בשל מצבו הרפואי וגילו המתקדם של הרב הראשי לרחובות, שמחה הכהן קוק, גוברים הקולות הקוראים לו להגיש התפטרות ולפנות את מקומו לקרוב משפחתו. מקורבים למשפחה מספרים ל"ערים" כי ישנה מתיחות גם בקרב ילדיו סביב הנושא

פורסם בתאריך: 18.10.17 20:57

-->

במהלך חגיגות בית השואבה ושמחת תורה שנערכו ברחבי העיר רחובות, בלט בהיעדרו רב העיר שמחה הכהן קוק. לעיתון "ערים" נודע כי הסיבה להיעדרותו הייתה הליך רפואי שעבר ברגליו בסמוך לראש השנה, מה שאילץ אותו לקחת חופשת מחלה של 45 ימים.

ממידע שהגיע ל"ערים", ההליך כלל ניתוח בברכיו של הרב, מה שמונע ממנו לנוע בחופשיות. מקורב לרב אמר השבוע: "הרופאים שטיפלו ברב היו בהלם מזה שהוא בכלל הצליח ללכת עד עכשיו. ברוך השם הניתוח עבר בשלום, אך מכיוון שהרב גר בקומה השלישית בבניין מגורים ברחוב שמעוני בעיר, היה ברור שיהיה לו קשה לעלות את המדרגות בשבתות ובחגים ולכן הוא שוהה מאז אצל בנו ביישוב בית חלקיה שבשפלה. נכון לעכשיו מדובר על תקופה של 45 ימים ולאחר מכן נראה מה יהיה".

כבר באחד מחגי תשרי הגיע הרב להתפלל בבית הכנסת הגדול ברחובות, כפי שהוא עושה עשרות בשנים, אלא שהוא לא נשא את הדרשה המסורתית ומי שהחליף אותו בנשיאת הדרשה הוא אחד מבניו.

בשל מצבו הרפואי של הרב, בנוסף לגילו המתקדם (87), החלו להתגבר הקולות מבית הקוראים לו לפרוש מתפקידו כרב העיר רחובות, ולפנות את המקום לקרוב משפחה צעיר יותר. לדברי מקורבים לרב, ככל הנראה הפעם הסוגיה גם מעסיקה את ילדיו, שחלקם היו מעדיפים שיגיש את התפטרותו.

הרב שמחה הכהן קוק (צילום: ניר שמול)

הרב שמחה הכהן קוק (צילום: ניר שמול)

 

"המשפחה מתחילה להבין שיש סיכוי שהרב לא יוכל לשוב ולהתגורר בדירתו שברחובות גם אחרי תקופת ההחלמה", אומר אחד האנשים המקורבים למשפחה. "לפני כשנתיים היה ניסיון להכתיר את אחיינו של הרב, בן ציון קוק – בנו של רב העיר לשעבר הרב שלמה קוק, שנהרג בתאונת דרכים בדצמבר 1971. בזמנו באי ביתו של הרב התנגדו למהלך והדיל שנרקם התפרק. כעת לא כולם בטוחים שזה רעיון גרוע, כולל אחיו אברהם יצחק קוק (76), העומד בראש ישיבת מאור התלמוד ששוכנת ברחוב בנימין. גם בין הילדים אין תמימות דעים בנושא הזה".

במה מתבטאים חילוקי הדעות? 

"ככל הנראה אחד הבנים תומך בהגשת התפטרות למועצת הרבנים ולמשרד הדתות, כי לדעתו חשוב לשמור על התפקיד שיישאר בידי המשפחה. כנראה שהוא תומך בהעברת השרביט לבן דודו – בן ציון, בנו של הרב שלמה קוק והרבנית יהודית קוק שנהרגו בתאונת הדרכים בשנת 71. לעומת זאת, בן אחר של הרב מתנגד לרעיון ההתפטרות וטוען שבין כה אין מספיק זמן לקיום הליך בחירות, מאחר ומחודש ינואר אנו נכנסים לשנת בחירות מוניציפליות שבמהלכה אסור לקיים שום הליך בחירות לתפקידים ברשויות המקומיות. לגרסתו, אין טעם להגיש התפטרות אלא להמתין עם זה עד לאחר הבחירות לרשות. זו גם הסיבה לכך שכמה מילדיו של הרב שמחה הכהן קוק טוענים כי האחיין, בן ציון קוק שמגלה התעניינות רבה בתפקיד, החל את ההליך מוקדם מדי. לטענתם אין כל מקום לדון על הנושא. שאר ילדיו של הרב לא מגלים מעורבות יתר ומניחים לבני הדודים ולאחיהם ליישב את הסוגיה הרגישה הזו ביניהם, בתקווה שהן יסתדרו מעצמן. צריך להבין שהילדים חוששים מתגובתו של אביהם כשיצטרכו להציג בפניו את האפשרות שהגיע הזמן להתפטר".

הרב בן ציון קוק

הרב בן ציון קוק

 

אז מה בעצם קורה עכשיו, יש מתחים בין בני משפחת קוק?

"אני לא יודע אם מתחים זה המונח הנכון, אבל יש בהחלט מעין הרגשה של קואליציה ואופוזיציה בתוך הבית. נוצר מצב מאוד לא נעים של מחלוקת שמשליכה על עתיד המשפחה ולכולם ברור שבתום חופשת המחלה יצטרך הרב להחליט אם לחזור לביתו שבעיר רחובות. נכון לעכשיו להרבה אנשים לא ברור איך זה יקרה. במידה ותהיה בעיה עם החזרה לעיר הוא יצטרך להחליט אם להתפטר מהתפקיד ולנסות איכשהו לסגור דיל שאחיינו, בנצי קוק, יירש את התפקיד המכובד".

המשפחה בוודאי מודעת לכך שיש כוונה למנות במקביל לרב הראשי האשכנזי גם רב ראשי ספרדי ברחובות. אתם לא חוששים שמישהו יעשה אחד ועוד אחד ופשוט יגיע למסקנה שהרבה יותר הגיוני להביא רב ספרדי במקומו של הרב קוק במידה והוא יפנה את מקומו? או שאולי רב אשכנזי שלא מהמשפחה ינסה להתמודד על התפקיד, דוגמת רב קהילת חסידי חב"ד בעיר, מנחם מנדעל גלוכובסקי?

"גם על זה אנחנו חושבים ולסיפור הזה יש כמה היבטים. דבר ראשון, ככל שידוע לנו כבר יש כוונה להגיש צו מניעה כנגד הכוונה למנות גם רב ספרדי. כידוע, אם ההליך לא יסתיים עד חודש ינואר, כלומר תוך חודשיים, לא יוכלו להתקדם עם הליך הבחירה לרב ספרדי, כי זו כבר תהיה שנת בחירות. דבר שני, ראש העיר יודע היטב שהציבור האשכנזי לא יאפשר לו להכתיר רק רב ספרדי לעיר. יש בעיר ציבור אשכנזי גדול, ליטאי וליברלי, שמשפחת קוק בקשר שוטף איתם. הרבנים שלנו והציבור שלנו לא יתנו לדבר כזה לקרות. לכשיגיע המועד לקיים הליך בחירות לרב אשכנזי לעיר, מלול יהיה חייב לתמוך בכך".

 

45 שנים בתפקיד

הרב שמחה הכהן קוק מכהן בתפקיד הרב הראשי לרחובות מזה 45 שנים והוא נחשב לאהוד מאוד על כל הקהילות בעיר – גם בקרב הציבור החילוני שמעריך אותו על כך שלא פגע בסטאטוס קוו ובמרקם החיים המשותף המאפיין את רחובות. הרב הינו יליד ירושלים ובוגר ישיבת חברון. לאחר מות אביו, הרב רפאל קוק, שימש כרב בעיר טבריה עד לשנת 1971, אז אחיו הבכור שלמה קוק, ששימש כרב הראשי של רחובות, נהרג בתאונת דרכים עם אשתו ושניים מבניו. מיד לאחר התאונה התמנה הרב שמחה הכהן במקומו כרב הראשי לעיר רחובות. בשנת 1993 הוא אף היה מועמד לכהן כרב הראשי לישראל, אז הפסיד בהתמודדות לרב לאו.

הרב שלמה קוק ז"ל (צילום: מתוך אתר הרבנות הראשית)

הרב שלמה קוק ז"ל (צילום: מתוך אתר הרבנות הראשית)

 

שכרו של הרב שמחה הכהן קוק כרב הראשי לרחובות מסתכם בכ-40 אלף שקלים ברוטו והוא מתגורר בדירה של העירייה ברחוב שמעוני. עלות העסקת הרב מסתכמת בכחצי מיליון שקלים בשנה, כאשר עד שנת 2002 קיבל הרב את שכרו מבית הדין הרבני, ומשנת 2002 החל הרב לקבל פנסיה במקביל לקבלת משכורת מהרבנות הראשית.

בחודש מרץ 2016 חשף עיתון "ערים" הסכם שהתגבש בין ראש העיר רחמים מלול, רב העיר שמחה הכהן קוק, יו"ר סיעת ש"ס השר אריה דרעי ושר הדתות דוד אזולאי, שבמסגרתו יוכתר ברחובות רב עיר ספרדי לצד רב העיר האשכנזי. במסגרת המהלך צפוי היה רב העיר שמחה הכהן קוק לפנות את כסאו לטובת אחיינו הרב בן ציון קוק.

עוד לפני כן, בשנת 2011, לאחר שרחמים מלול נבחר לראשות העיר, נחשף בעיתון "ערים" כי בכוונתו למנות לראשונה ברחובות גם רב עיר ספרדי לצד הרב האשכנזי. גורמים בעירייה ובקהילתו של הרב קוק העריכו בזמנו כי בין היתר מלול רצה לקדם את המהלך מכיוון שהציבור החרדי ליטאי, המזוהה עם הרב קוק, תמך במועמד השני לראשות העיר, עוזי סלנט.

בסוף חודש ספטמבר 2011 נערכה בבניין העירייה ברחובות אחת מישיבות המועצה המתוחות ביותר שידעה העיר. בישיבה העלה חבר המועצה מטעם הליכוד, גיורא בן ארי, הצעה לסדר שבה קרא לפתוח בהליך מינוי של רב ספרדי לעיר. עוד לפני ההצבעה חבר המועצה מטעם המפד"ל דאז, מנחם קליין, הפתיע את הנוכחים כששלף מכתב מטעמו של הרב קוק והקריא בפני הנוכחים את הדברים: "ידידיי חברי מועצת העיר רחובות, ובראשם ראש העיר. עם חלק גדול מהמסובים סביב שולחן זה נשאנו יחדיו בעול העיר רחובות, וכל זה תוך ידידות כנה, אהבה, אחווה שלום ורעות. ידוע לי שמועצת העיר עומדת להחליט על מינוי רב ספרדי. אני מבקש מידידי מנחם קליין לקרוא לחברי המועצה לתמוך בהחלטה. אני מקווה ובטוח שהרב שייבחר יהיה תלמיד חכם גדול ושנמצא את הדרך לכהן יחדיו תוך כדי שיתוף פעולה מלא והבנה בכל הנושאים הנוגעים לעיר, להגדיל תורה ולהאדירה".
אותה הצעה, אגב, עברה בשנת 2011 ברוב קולות של 11 תומכים מול ארבעה מתנגדים, ובאחרונה הועלתה ההצעה לסדר בשנית ועברה גם היא ברוב של חברי המועצה, על אף שבעיר החלה לקום מחאה כנגד הכוונה למנות שני רבנים ראשיים בעיר.

במידה והמהלכים המדוברים ייצאו אל הפועל, הרב האשכנזי המיועד הינו אחיינו של הרב קוק – הרב בן ציון קוק, תושב ירושלים ובנו של הרב שלמה קוק – אחיו של שמחה הכהן ששימש כאמור כרב הראשי של רחובות עד שנהרג בתאונת דרכים עם אשתו ושניים מבניו. במקביל, המועמד המוביל לתפקיד הרב הספרדי הראשון של העיר רחובות הוא הרב גדעון בן משה, גם הוא תושב ירושלים, המעביר ב-20 השנים האחרונות שיעורי תורה רבים בעיר רחובות.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. קוקו

    עולה מהכתבה ריח קל של שלמה קוק [שמשווק את אביו בכל מקום ובכל מחיר] או שאני מדמיין?

  2. הספדו של חכם

    שלמה קוק, אתה כותב ממש יפה!
    מאחלים ממש בהצלחה בשיווק האגרסיבי של אבא שלך בכל פינה.
    תתעקש ובסוף תצליח. גם אם הציבור לא מעריך אותו היום, בסוף זה יתפוס.

  3. בכל בן ציון גדול מסתתר שלמה קטן

    שלמה אתה צריך להחליט האם אתה מנסה לעשות את אבא שלך "גדול" או רב עיר, כי זה לא הולך ביחד

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר