עיריית רחובות (צילום: מיכל עוזרי)
עיריית רחובות (צילום: מיכל עוזרי)

"כפי שאנו מסתפקים בראש עיר אחד, נסתפק ברב אחד"

תושבים ברחובות זועמים על אישור המועצה למנות רב ראשי ספרדי בעיר בנוסף לרב האשכנזי

פורסם בתאריך: 6.6.17 15:13

-->

ביום ראשון בשבוע שעבר הצביעה מועצת עיריית רחובות ברוב קולות על מינוי רב ספרדי ראשי לעיר, אשר יכהן במקביל לרב האשכנזי הראשי. עוד לפני אישור ההצעה במועצה, החלה לקום מחאה כנגד המהלך, שנובעת מהרצון לחסוך מאות אלפי שקלים מכספי הציבור. בישיבת המועצה עצמה נכחו כ-40 תושבים, שחלקם אף הקימו קבוצת מחאה בפייסבוק בשם: "תושבי רחובות בעד רב ראשי אחד".

מקימת עמוד הפייסבוק, אליו הצטרפו תוך שעות ספורות כאלף תושבים, הינה  מירב פלברג שהעלתה פוסט זועם בעניין וכתבה: "13 חברי מועצה מאמינים שצריך לבזבז 650 אלף שקל בשנה. בבקשה, תזכרו את זה בבחירות, אל תצביעו לפי מפלגה אלא למי שאכפת לו מהעיר שלנו".

ברשימת חברי המועצה שהצביעו נגד מינוי רב נוסף נמנו: יעל בק, רוני באום, יניב מרקוביץ, עודד עמרם ואמיר ירון. נמנעו: אבי קינד ומרה קנבל. תמכו: רחמים מלל, מתן דיל, בן ציון שרעבי, רונן אהרוני, גלי אפל, אבנר אקוע, גיורא בן ארי, אבאי זאודה, יפים זאיקה, אמיתי כהן, אבי מוזס, צבי מוטנג ושי קזיוף.

מיד אחרי חג שבועות נשלחו מאות מיילים לחברי המועצה שתמכו במינוי, ובהם גם לראש העיר רחמים מלול, בבקשה לקבל הסבר על המהלך.

תושב רחובות ניב שגיא: "רחובות וערים אחרות אינן זקוקות לשני רבנים. מקומם לגלות שהרב דרעי התערב במינוי הרב גם בערים נוספות והרב המיועד הוא בכלל מירושלים. זה מחזק את ההוכחה לאטימותם של חברי המועצה והעומד בראשה".

עינת בניטה: "כאישה המגדירה את עצמה דתית ומאמינה, יוצאת עדות המזרח, אני חושבת שרב אחד בהחלט מספק בכדי לענות על צרכי הדת של הציבור בעיר. חשוב כמובן לוודא שהרב מסוגל לייצג את כלל הציבור ושיהיו לו דמויות סמכותיות להתייעץ עמן הלכתית במידה ומדובר בסוגיה הדורשת התחשבות של מגוון המסורות של תושבי העיר. יש כל כך הרבה דברים נוספים שניתן לעשות עם התקציב: בתי ספר הממתינים להרחבות, תקציבים לטובת פיתוח השכונות, ועוד. אני פונה לראש העיר ולחברי המועצה לשקול שוב את ההחלטה בנושא".

איטל בציר אלשיך, ממובילות המחאה, מציינת: "ידוע שבבחירת רב נוסף יש שיקולים ולחצים פוליטיים המופעלים על ראשי ערים, ולזה יש לשים סוף. הרי גם ככה החברה שלנו שסועה והחלטה זו רק תחריף את השסע העדתי. כדאי לדעת שלאורך השנים גם רבנים ספרדים הביעו התנגדות למינוי כפול של רבנים, כמו למשל: הרב בקשי דורון, הרב לאו, הרב עובדיה יוסף ז"ל, לצד חברי כנסת ושרים שרובם ככולם הסבירו שבחירת שני רבנים אינה יאה למדינה מתוקנת ורק תורמת להעמקת השסע העדתי. כפי שאנו מסתפקים בראש עיר אחד, נסתפק ברב אחד לכולם לעוד 70 שנה נוספות".

איטל בציר אלשיך (צילום: אילנית תורגמן)

איטל בציר אלשיך (צילום: אילנית תורגמן)

ומה לגבי המשך המחאה? לדבריה של פרץ "תושבים רבים מבקשים להשפיע על ההחלטה ואנו בהחלט ננקוט בכל האמצעים החוקיים שיש ברשותנו. אם צריך נעלה על בריקדות. הגיע הזמן שהמנדט ישוב אלינו התושבים ושהעירייה תנהג בשקיפות מלאה כלפינו, כלפי התושבים שהפכו לשקופים. מדובר בהחלטה שחוצה מגזרים ומבקשת אחדות. אנו דורשים שהחלטות מסוג זה לא תערבנה מינויים פוליטיים שיש בהם דילים ושמתקבלות מעל ראשנו. לתושבי רחובות הגיעו מים עד נפש ואנו מרימים את הכפפה כדי לשים סוף להליך המינוי".

פורום מצומצם שמוביל את המהלך יתכנס היום (חמישי) לראשונה, כדי לבחון את האפשרויות והכלים העומדים לרשותם. המטרה היא לגרום לראש העיר רחמים מלול לחזור בו מהחלטתו. "קודם כל אנחנו פועלים להרחבת המודעות בסוגיה, כדי שהאזרחים יראו שלאזרח הקטן יש את האפשרות לשנות החלטות", אומרים מובילי המחאה. "אנו בטוחים שראש העיר רוצה את טובת הכלל ולכן ישקול בשנית להקשיב לרחשי הציבור ולחזור בו מההחלטה שעשויה להוסיף לשסע העדתי ולהביא לבזבוז כספי ציבור. מאות אלפי השקלים שאמורים להיות מיועדים לרב מירושלים, יכולים למצוא את דרכם לטובת סיוע למשפחות מוחלשות, או שיפוץ בתי ספר ומוסדות חינוך הזקוקים לשיפוץ".

מה תעשו במידה וההחלטה תיאר על כנה? 

"אנחנו מתכוונים לפנות לגורמים משפטיים כדי לבדוק איך מובילים לשינוי ההחלטה. אם נצליח ייתכן וזה יהיה תקדים לערים נוספות. זה הקש ששבר את גב הגמל, לתושבים כבר נמאס".

מהעירייה נמסר: "מועצת העיר מספר 46 שהתקיימה ביום ראשון בשבוע שעבר אישרה ברוב קולות את מינויו של רב ספרדי לעיר, וקיבלה החלטה חשובה והיסטורית, באיחור של עשרות שנים, זאת לאחר שההצעה עלתה לראשונה כבר בשנת 2011, וגם אז אושרה. בעיר רחובות מתגוררים קרוב ל-150 אלף תושבים, יהיה זה אך ראוי כי ימונה בה רב ספרדי אשר יענה על הצרכים של קהילות רבות בעיר. עלותו של העסקת הרב הספרדי הינה כ-500 אלף שקלים, כאשר השתתפות העירייה עומדת על 70 אחוז בלבד, כ-350 אלף שקלים בלבד בשנה, והיתרה על ידי משרד הדתות. החלטות הנהלת העיר מתקבלות בשיקול דעת עבור כלל הציבור, וכך תתקבלנה גם בעתיד".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר