בית כנסת אור ציון (צילום: רותי ורד)
בית כנסת אור ציון (צילום: רותי ורד)

מסתמן: בית הכנסת הארעי בשכונת רחובות החדשה יפונה. הקמת בית כנסת קבוע במקומו מוטלת בספק

תושבי שכונת רחובות החדשה החילוניים מתמרמרים מזה תקופה ארוכה על כך שהוקם בשכונה בית כנסת במקום שלא יועד לכך, ושחלקו נבנה ללא היתרים. התושבים הדתיים ושומרי המסורת מהשכונה טוענים מנגד כי יש צורך בבית כנסת קבוע ואומרים: "בית הכנסת הנוכחי צר מלהכיל את כל המתפללים"

פורסם בתאריך: 4.10.17 07:00

-->

ברחוב מקס שיין פינת ראול ולנברג שבשכונת רחובות החדשה ברחובות, ניצב מזה חודשים ארוכים מבנה ארעי המשתמש כבית כנסת, בניצוחו של הרב אופיר שמיר. תושבי השכונה שאינם מסורתיים סבורים כי זוהי השתלטות פיראטית ולא חוקית על השטח הציבורי, כשמנגד טוענים נציגי בית הכנסת כי התושבים ניזונים משמועות לא מדויקות.

"אנו לא מתנגדים חלילה להקמת בית כנסת בשכונה", אומרים תושבי שכונת רחובות החדשה, אך מוסיפים כי "הרב השתלט על מבנה של משרד המכירות אזורים".

לאחר בדיקה שערך העיתון עולה כי המידע הזה אינו לגמרי נכון. הרב אופיר שמיר קיבל אישור מהעירייה להפעיל את המשרד כבית כנסת, עד שיימצא מיקום הולם ונאות לבית כנסת קבוע.

טענה נוספת של תושבי השכונה גם כן מסתמכת על מידע חלקי. "הרב ובית הכנסת משתמשים ללא אישור בהספקת החשמל והמים של הגן הסמוך". גם במקרה זה הטענות אינן נכונות, מאחר ובית הכנסת המאולתר חובר לגן הסמוך מטעם העירייה לצורך אספקת חשמל ומים.

בית כנסת אור ציון (צילום: אלעד חיימוביץ')

בית כנסת אור ציון (צילום: אלעד חיימוביץ')

 

אורי, חילוני תושב השכונה, אומר: "מתי מעט מתקבצים בבית הכנסת הזה ואין הצדקה להקמת בית כנסת בשכונה חילונית".

לטענה זו עונים תושביה המסורתיים של השכונה, שאומרים: "זה בכלל לא מדויק. בית הכנסת מפוצץ במתפללים ביום שישי. מתקבצים בו לפחות 40 תושבים שממלאים את כל המושבים, ביניהם גברים, נשים וילדים. רבים מתושבי השכונה שומרי מסורת וזקוקים לבית כנסת".

אשר, שומר מסורת מהשכונה, מסביר: "בחגים בית הכנסת לא יכול להכיל את מספר האנשים שפוקדים אותו. בראש השנה, ביום כיפור ובמועדים נוספים מתייצבים כאן קרוב ל-300 איש. בגלל שבבית הכנסת אין מקום המתפללים מתגודדים בחוץ או מתפללים בגן הילדים הסמוך. ישנם אפילו תושבים שהציעו את הבית שלהם כבית כנסת".

אסף: "רבים מתושבי השכונה המסורתיים או הדתיים פונים לבית כנסת אחר, בדרך כלל לזה שבשכונת גבעתי הסמוכה. הם מרגישים לא בנוח להתפלל במבנה מאולתר ומרגישים עוד יותר שלא בנוח להגיע לבית כנסת שיצא לו מוניטין של משהו לא חוקי".

שמועה נוספת שמתרוצצת בשכונה, היא ש"הרב אופיר מרוויח סכומים גדולים משרותיו כרב, ועל לכן הוא השתלט על בית הכנסת, למטרות של רווח אישי".

על כך אומרים מתפללי בית הכנסת: "הרב ניזון מתרומות צנועות של ח"י שקלים. אין לנו מושג כיצד הוא מתפרנס. הוא פועל לשם שמיים ומתוך אמונה ואכפתיות. הרב אינו אטום ולא נבדל מעם. הוא מהנדס תוכנה לשעבר ואשתו פיזיקאית במכון ויצמן. שניהם עוסקים בתרומות לנזקקים, שמגיעות מבית הכנסת".

בית הכנסת פעיל גם באמצע השבוע ובשבתות או רק בחגים ובימי שישי?

"מאוד פעיל. מגיעים לכאן נערים שעולים לתורה כדי ללמוד, מגיעים לעשות פה ברית, שבת חתן, הבעיה רק שאין מספיק מקום".

אסף: "הילד שלי למד אצל הרב אופיר קרוא וכתוב לפני שהוא עלה לבית הספר. מדי שבת הרב עורך לימודי תהילים לילדים, מצ'פר אותם בסוכריות ומעניק להם יחס כיפי שעושה להם חשק ללמוד".

אבל אי אפשר להתעלם מכך שהרב ניסה להרחיב את בית הכנסת ללא היתר.

אסף: "מתוך לחץ של זמן, ובגלל שלרב היה דחוף להשיג מבנה גדול מספיק לקראת חגי תשרי, הוא הוסיף מבנה טרומי למבנה של משרד אזורים".

אשר: "התושבים שמתנגדים לתוספת הלא חוקית צודקים. באמת לא מתאים שיהיה בית כנסת על יסודות ללא היתר. גם אנחנו לא רוצים בזה".

היה מקרה נוסף של ניסיון הקמת בית כנסת מערבית לרצועת גני הילדים, לאורך ציר התנועה הראשי בשכונה. תושב השכונה שלח מיד צילום של הקמת היסודות לסגן ראש העיר מתן דיל, שפינה את היסודות באמצעות הפיקוח העירוני.

אשר: "הרב קיבל אישור של מהנדסת העיר להקמת העמדה לבית כנסת. הרב פעל לפי היתר העירייה, אבל הוא לא בקיא במתן היתרים ולא ידע כי הוא קיבל היתר להעמדה, אבל לא לבניה. אלו שני היתרים שונים".

האם אתם, כשומרי מסורת, מבינים את טענותיהם של החילוניים ושל שומרי המסורת שלא פוקדים את בית הכנסת השכונתי?

אשר: "מבינים מאוד. בית כנסת צריך להיות במקום מכובד וחוקי מכל הבחינות".

מניין הושג הכסף להקמת מבנה טרומי לא חוקי להרחבת בית הכנסת?

אשר: "אך ורק מתרומות. בית הכנסת נתמך מתרומות של תושבים. חשוב לצין כי הכסף למבנה הטרומי לא יירד לטמיון עם פירוקו של המבנה הארעי ומעבר לבית כנסת של קבע. סיכמנו עם היזם שהביא לנו את המבנים היבילים שהוא ייקח אותם עם הפירוק וישיב את הסכום. הסכום ישמש לממ"ד במנה הקבע".

מדוע לא מותירים את בית הכנסת במקומו ומרחיבים אותו באופן חוקי לטובת שומרי המסורת שבשכונה?

אשר: "במיקומו הנוכחי הוא לא יכול להישאר, מכיוון שהשטח מיועד לפארק ציבורי. הרב קיבל מפתחות מהעירייה להעביר את בית הכנסת למשרד אזורים אחר, יפה, גדול ומרווח יותר, אלא שברגע האחרון המבנה נלקח על ידי מחלקת החינוך של העירייה לטובת הקמת גן ילדים. יד שמאל לא יודעת מה יד ימין עושה".

מה זאת אומרת?

אשר: "בית הכנסת ממוקם בקרוון שנמסר באופן מסודר על ידי הנהלת אזורים ונציג העירייה. הקרוון שימש בעבר כמשרד מכירות וננטש. כל האזור היה פרוץ כשטח בנייה ובמקום שהקרוון ישמש כאופציה לכניסת גורמים שליליים הוא הפך לבית כנסת. במהלך השנים הרב אופיר שמיר הקים קהילת מתפללים מתוך האוכלוסייה שבאה להתגורר במקום, ומספר המתפללים גדל בהתאם. בשבתות בית הכנסת מלא בעשרות מתפללים, בימי חול מתנהלות תפילות בכל יום ויש פעילות קהילתית רבה מסביב לבית הכנסת:

בר מצוות, שבת חתן, אזכרות וכו'. יש גם קופה לחלוקת מזון למשפחות נזקקות – דתיים ולא דתיים כאחד. באמת שמתנהלת במקום פעילות קהילתית ענפה. המטרה של הרב, שהקים את עמותת 'אור לציון' שמנהלת את הפעילות במקום, היא בניית בית כנסת קבוע. הוגשה בקשה להקצאת קרקע לעירייה".

אבל אז הרב ניסה להרחיב את המבנה הנוכחי. מדוע?

"עקב ריבוי המתפללים. הקרוון המקורי היה בגודל של 30 מ"ר ובתוכו הצטופפו למעלה מ-40 אנשים, ועוד מתפללים שעמדו בשבתות וחגים מחוץ לקרוון. כמובן שההרחבה הזמנית עלתה כסף רב, כשידוע מראש שכל המבנה ייהרס עם הקמת הגינה הציבורית של מתחם הבנייה החדש".

למה לא להשקיע את הכסף בבניית בית כנסת קבוע וראוי?

"הבקשה אושרה בוועדה המתאימה של העירייה ואישור הוועדה נשלח על ידי מחלקת הנכסים של העירייה למשרד הפנים בתאריך 24.4.17. המסמכים אבדו בדרך ובהתערבותי האישית נשלחו מחדש לאחר חודשיים, כשהתברר שהמסמכים לא הגיעו לאשרור חתימה ראשונה במשרד הפנים. המסמכים נשלחו מחדש בחודש יוני ובסופו של תהליך הם אושררו על ידי משרד הפנים וניתן האות להתחיל בתהליך הגשת תכניות לבניית בית הכנסת במקום החדש רק ב-12 ביולי. משום מה ב-7 באוגוסט הרב קיבל הודעה על אפשרות לביטול ההקצה של הקרקע בגלל תוספת בנייה שלא כדין. הרי ידוע היה להם שנבנה חלק נוסף בגלל כמות המתפללים, וגם הרב אישר שעם המעבר למבנה המיועד של חברת אזורים במרכז המסחרי הקרוון ייהרס והשטח יפונה".

איך הגיבו כל הזמן הזה תושבי השכונה החילוניים?

"תוך כדי מתן האישורים קמה זעקה מצד התושבים שגרים מול בית הכנסת, על היותו 'מבנה בלתי חוקי', על כך שמדובר בפורעי חוק וכו'. היו אפילו תושבים שהגיעו בשבת וקיללו את מתפללי בית הכנסת באמצע התפילה. המתפללים לא ענו להם ובזה הסתיימה התקרית, אולם אותם תושבים שפכו את זעמם על מקבלי ההחלטות בעירייה כשהוסבר להם שרב בית הכנסת והמתפללים מבקשים לעזוב את הקרוון ולעבור למקום אחר באופן זמני. אני אישית ניהלתי את המשא ומתן כמתווך בין הרב אופיר למר חנניה קורש, במטרה להעביר את בית הכנסת מהקרוון למבנה זמני גדול יותר של משרד מכירות של חברת אזורים, שנמצא ליד המרכז המסחרי הגדול. לאחר שכנועים שלי, הרב קיבל את הצעתי ואת הצעתו של קורש והתחלנו במהלך של הכנת המתפללים למעבר למבנה של אזורים, כולל גיוס תרומות לצורך פירוק המבנה של הקרוונים, העברת הציוד וכו'. זה תהליך שלוקח זמן וכמובן שהיו מתפללים שלא רצו לעבור בגלל המרחק. שכנענו אותם והתכוננו לעניין. לפתע הרב אופיר מקבל שיחת טלפון מסגן ראש העיר זוהר בלום בערב תשעה באב ומבקש ממנו להחזיר את מפתח הקרוון של אזורים, היות והעירייה שינתה את תכניותיה והחליטה להקים במקום גן ילדים. הרב אופיר נותר ללא מקום.

"מסתבר שאף אחד בעירייה לא ידע שלקחו לרב אופיר את מפתח המבנה הזמני החדש של אזורים במרכז המסחרי, לשם היו אמורים לעבור עם פינוי הקרוון במתחם הבנייה אחרי תשעה באב. הרב הגיש עם מהנדס תכנית לאישור העמדה מיידית של מבנה בבנייה מהירה למהנדסת העירייה. הוא ביקש העמדה מהירה עד לקבלת ההיתר שיינתן, תוך כדי הקמת המבנה החדש של בית הכנסת. עם החתימה על השרטוט של התכנית ואישור ההעמדה, הרב שלח צוותי עבודה להתחלת הבנייה, אולם תוך כדי העבודה העירייה שלחה פקחים על מנת לעצור את הבנייה, היות ואין לו היתר בנייה".

ומה יש לרב אופיר שמיר עצמו לומר? לדבריו הוא כואב את המצב הנוכחי וחשוב לו לשוב ולהדגיש כי הוא לא השתלט על המבנה כפי שחושבים חלק מתושבי השכונה. "בדיוק בתקופה זו לפני שש שנים, ממש לפני חגי תשרי, קיבלנו את המפתחות במעמד ממלא מקום ראש העיר בן ציון שרעבי", הוא אומר. "אנחנו לא השתלטנו על המבנה. המבנה היה שבור והרוס והמקום היה חורבה. זה שפתאום כולם פועלים נגדנו זה הזוי".

עוד מוסיף הרב: "זו השכונה הכי גדולה בעיר, היא מונה מעל 2,500 בתי אב, ועם כל מה שבנו בה במשך שנים, בית כנסת הם לא הצליחו לבנות. ביום כיפור שעבר הגיעו לכאן 300 אנשים. בפסח האחרון קרוב ל-40 איש שהגיעו לבית הכנסת לבושים בלבן נאלצו לשבת על המדרכה. כאב לי. אני תמיד אומר שאני מרגיש שמי שבא לבית הכנסת זה כאילו הוא בא להתארח אצלי בבית. תארי לך שהיו באים להתארח אצלך בבית אנשים שאת הזמנת ואין לך איפה לארח אותם, אין לך מספיק כיסאות. רצת והבאת כיסאות מהשכנים ועדיין יש אנשים שעומדים. זו תחושה מאוד לא נעימה בלשון המעטה".

בית כנסת אור ציון (צילום: רותי ורד)

בית כנסת אור ציון (צילום: רותי ורד)

 

מהעירייה נמסר: "מדובר במבנה בית כנסת זמני אשר נמסר לתושבי השכונה על ידי חברת 'אזורים', בכדי לאפשר להם לקיים בו את תפילותיהם עד למציאת פתרון קבע. עיריית רחובות פנתה לנציג עמותת 'אור לציון' על מנת שיגיש בקשה מסודרת להקצאת קרקע לצורך בניית מבנה קבע לבית הכנסת. הבקשה אכן הוגשה, היא נידונה על פי נוהל הקצאות קרקע ומבנים, ובסופה אושרה על ידי משרד הפנים. לפני מספר חודשים פנו נציגי העמותה לעיריית רחובות בבקשה להוסיף מבנה ארעי נוסף בעקבות צורך שנוצר בקרב תושבי השכונה. סמנכ"ל אגף נכסים וביטוחים בעיריית רחובות, חנניה קורש, הודיע לנציגי העמותה באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי אסור לעמותה להוסיף מבנים ארעיים למבנה הקיים וכי עדיף שינצלו את האנרגיות לקידום התכנית לבניית בניין הקבע. לפני כחודשיים משרד המכירות של חברת 'אזורים' הנמצא בסמוך למרכז המסחרי נמסר לעירייה. נציגי העירייה זימנו את נציג העמותה לסיור במקום על מנת שיתרשם ממנו, במטרה להעתיק אליו את פעילות בית כנסת הזמני עד לבניית מבנה הקבע. לצערנו נציג העמותה לא קיבל את הצעת העירייה בטענה שהמבנה אינו נגיש ושהוא ממוקם במרחק גדול ממקום מגורי המתפללים. לאחר סירובו של נציג העמותה, המבנה הועבר לשימושו של אגף החינוך. בשל העובדה שעמותת 'אור לציון' פעלה בניגוד לחוק והוסיפה מבנים ארעיים נוספים למקום על דעת עצמה, הנחה ראש העיר רחמים מלול את סמנכ"ל אגף נכסים וביטוחים, חנניה קורש, לפתוח בהליכים מול העמותה ולדון בוועדת ההקצאות על ביטול ההקצאה לעמותה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. מהרהרת

    למה שבבית הספר החרדי החדש שקם לנו בשכונה שגם כככה מהראוי שיהיה בו בית כנסת לא יפתחו אותו בשבת לתושבי השכונה? שבית הכנסת ישרת את ציבור השכונה? אם לא בית הספר לפחות בית הכנסת, למה סתם להקים מבנים ניידים אם יש מבנים שאפשר להשתמש בהם?

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר