התאורה הדקורטיבית ברחבי רחובות
רחובות - מבט מלמעלה

חופש דת או ריסון? בדקנו היכן ניצבת רחובות ב"מדד החופש" שייסדה תנועת "ישראל חופשית"

"מדד החופש העירוני" שייסדה תנועת "ישראל חופשית", הנערך זו השנה השנייה, בחן ומיפה את מידת חופש הדת שמאפשרות הערים הגדולות בישראל לתושביהן בשנת 2019, ודירג אותן מהעיר החופשית ביותר ועד לעיר המרסנת ביותר. היכן ממוקמות רחובות? כל הפרטים בכתבה

פורסם בתאריך: 23.12.19 10:50

-->

"מדד החופש העירוני" שייסדה תנועת "ישראל חופשית", הנערך זו השנה השנייה, בחן ומיפה את מידת החופש שמאפשרות הערים הגדולות בישראל לתושביהן בשנת 2019, ודירג אותן מהעיר החופשית ביותר ועד לעיר המרסנת ביותר. המדד בדק למשל איזו עיר מאפשרת כניסת עמותות חיצוניות דתיות לבתי הספר שלה ללא פיקוח, האם ועד כמה פועלות העיריות נגד הדרת נשים במרחב שלהן, כמה כסף מקצה העיר למועצה הדתית ולשירותי הדת מתוך התקציב העירוני, איזו עירייה מאפשרת רחצה נפרדת בבריכה העירונית ומתמרצת את זה בהנחה משמעותית, מאיזו עיר ניתן לצאת בשבת רק באמצעות מונית ספיישל או רכב פרטי, ועוד ועוד.

בכך, המדד מבקש לבחון את מידת החופש שמאפשרות 24 הערים הגדולות, ולחשוף את כוחם ומידת השפעתם של ראשי ערים ואנשי מועצת העיר, כמו גם את מידת האכיפה או אי האכיפה של חופש זה ברמה המוניציפלית. נבדקו לעומק הסוגיות המרכזיות, שבהן אכן יש להנהגה המוניציפלית יכולת להשפיע, לקחת אחריות ולעצב את חיי התושבים.

המדד נערך בפיקוח אקדמי של פרופ' עמית שכטר מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, והסקר המקדים לטובת הרכב הניקוד נעשה על ידי ד"ר חגי אלקיים-שלם, סוקר ופסיכולוג פוליטי. המדד בוחן ומיפה את מידת החופש שמאפשרות הערים הגדולות בישראל לתושביהן, ודירג אותן מהעיר החופשית ביותר ועד לעיר המרסנת ביותר.

להלן התוצאות ברחובות:

רחובות הגיעה למקום ה-14 במדד (ביחד עם ירושלים), עם ציון כולל של 33 מתוך 100. מדובר בירידה של שני מקומות מהשנה שעברה. בין הממצאים: יש מוניות שירות לתל אביב, ללא השתתפות העירייה; החוק מאפשר פתיחת בתי עינוגים ומסעדות בשעות מסוימות ברחבי העיר וגם בקניון ובאזור התעשייה, אך אוסר לפתוח חנויות. בפועל, מעט מאוד חנויות פתוחות, אך מסעדות פתוחות לאורך הרחוב הראשי ובאזורי מסחר ועסקים; תקציב המועצה הדתית 8,420,000 שקלים. תקציב התרבות התורנית 4,193,800 שקלים. שיעור תקציבי הדת ביחס לתקציב העיר הכללי 1.26%. הוצאה על שירותי דת פר תושב יהודי בשנה: 94 שקלים; עד אוקטובר 2019 הייתה מועצה דתית עם 9 חברים. עד אוקטובר 2019 כיהנו שתי נשים במועצה; בעיר פועלת קהילה קונסרבטיבית – קהילת ׳עדת שלום עמנואל׳, שקיבלה בית כנסת מהעירייה; היה בעיר אירוע גאווה ללא תמיכת העירייה. העירייה לא מספקת או תומכת במענה לקהילה הגאה והעירייה תומכת רק בפעילות של ארגון איגי בעיר; אין קבורה אזרחית.

על פי תנועת "ישראל חופשית", "עיריית רחובות מייצגת גישה פסיבית כלפי חופש הדת בעיר. בעוד שאינה מציבה נהלים נוקשים שמונעים פעילות של קהילות פלורליסטיות או מסחר בשבת, הסירוב שלה לנקוט עמדה בעד חופש הדת בעיר לא רק משמר עוולות קיימות, אלא מאפשר להן להתרחב בהעדר מדיניות מסודרת".

לשם השוואה, ראשון לציון ניצבת במקום השישי עם ציון כולל של 57. על פי תנועת "ישראל חופשית", "עיריית ראשון לציון אמנם ממוקמת במקום גבוה יחסית במדד, אך לצערנו העירייה עדין לא הצטרפה לפרויקט התחבורה הציבורית בשבת שיזמה תל אביב, על אף דרישה ציבורית. מהלך שכזה יכול לממש את הפוטנציאל של העיר להיות עיר חופשית באמת, כפי שאפשר לראות מיחסה לקהילה הגאה ובשירותי הקבורה האזרחית שהיא מציעה לתושביה.

דירוג 'מדד החופש' לשנת 2019 של תנועת "ישראל חופשית"

דירוג 'מדד החופש' לשנת 2019 של תנועת "ישראל חופשית"

 

לדוח המלא לחצו כאן: דוח מדד החופש העירוני 2019.

מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, אורי קידר: "מדד החופש העירוני לשנת 2019 מוכיח לנו את מה שכולנו כבר מרגישים. לראשי הערים יש השפעה דרמטית על סוגיות רבות ומגוונות מעולם הדת והמדינה, חלקם בוחרים לקחת את העמדה המנהיגותית ולהוביל שינוי, וחלקם כנראה יצטרכו לקבל ניעור מהתושבים בעירם כדי להבין שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. נגמרה התקופה שבה נבחרי ציבור ברמה המקומית יכולים להסתתר מאחורי אמירות נבובות על חוסר יכולת להנהיג את העיר בגלל ממשלה כזו או אחרת שלא מאפשרת להם, ולשמחתנו גם הציבור הישראלי רואה ומגיב לשינויים האלו כל יום.

"בישראל בשנת 2019 אי אפשר להיות מנהיג מקומי משמעותי בלי לעסוק בסוגיות האלו, ואני מקווה שעד השנה הבאה נראה עוד שיפור משמעותי כמו שראינו השנה בתחבורה הציבורית בשבת. מנהיגים שלא יתאימו את עצמם לרוח התקופה יודחו בעתיד הנראה לעין מתפקידם על ידי הציבור שהפסיק להסתפק בסטטוס קוו עבש ולא מעודכן שפועל לרעתנו".

אורי קידר (צילום: גיא גלעד)

אורי קידר (צילום: גיא גלעד)


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בשורות טובות לחנוכה!
    רחובות רחוקה מהערים המתייונות.

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר