עיריית רחובות (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)
עיריית רחובות (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

רחובות קפצה 11 מקומות בדירוג היציבות הפיננסית של הרשויות בישראל

דירוג היציבות הפיננסית של הרשויות והמועצות המקומיות של CofaceBdi: נס ציונה במקום הרביעי. רחובות במקום ה-25 אחרי שהייתה בשנה שעברה במקום ה-36

פורסם בתאריך: 3.6.19 09:42

-->

עיריית רחובות דורגה במקום ה-25 בדירוג היציבות הפיננסית של העיריות (הדירוג נערך בקרב הערים הגדולות, עם מעל 40 אלף תושבים). כך עולה מדירוג הרשויות שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi במסגרת דירוג BdiCode  לשנת 2019. לשם השוואה, עיריית נס ציונה מדורגת רביעית והרצליה דורגה זו השנה השנייה ברציפות במקום הראשון בדירוג.

דירוג היציבות פיננסית של העיריות והמועצות המקומיות והאזוריות בישראל מתבצע זו השנה 13 ברציפות, והוא משקלל בתוכו מספר מרכיבים כגון: ניהול נכון של תקציב, היכולת לגבות תשלומים שוטפים וחובות עבר מהתושבים והעסקים, ועוד משתנים רבים.

במקום השני מדורגת, בדומה לאשתקד, עיריית רמת השרון. במקום השלישי מדורגת חולון לאחר שעלתה מהמקום החמישי אשתקד. במקום הרביעי מדורגת נס ציונה, שירדה מהמקום השלישי בדירוג בשנה שעברה. עיריית לוד מדורגת במקום החמישי לאחר שזינקה מהמקום השמיני בדירוג אשתקד. יצוין כי לוד היא העירייה היחידה בקרב 20 הרשויות המובילות שהדירוג הסוציואקונומי שלה עומד על 4.

בחמישייה השנייה מדורגות בהתאמה ראשון לציון, ראש העין, פתח תקוה, רמת גן וכפר סבא.

עוד ניתן לראות ברשימה שונות גבוהה בדירוגים של ערי המטרופולין הגדולות בישראל. תל אביב מדורגת במקום ה-11, שיפור של שני מקומות לעומת שנה שעברה. ירושלים מדורגת במקום ה-29, הרעה של שני מקומות לעומת שנה קודמת. באר שבע שמרה על המקום ה-21 וחיפה ממשיכה את מגמת השיפור ומדורגת במקום ה-24. את הקפיצות הגדולות בדירוג ביצעו עיריית רחובות, שעלתה 11 מקומות וכעת היא מדורגת במקום ה-25, ועיריית בת ים שעלתה מהמקום ה-31 למקום ה-22.

הדירוג מצביע גם השנה על כך שדירוג סוציואקונומי (שמופק על ידי הלמ״ס) גבוה של תושבים בעיר לאו דווקא מעיד על היציבות הפיננסית שלה. יצוין שהדירוג הסוציואקונומי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מבדיל בין האוכלוסיות חזקות לבין החלשות ובוחן בין היתר ההכנסה הממוצעת לנפש, רמת המינוע, אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז הסטודנטים, אחוז דורשי עבודה, יחס תלות ואחוז ומקבלי גמלה להבטחת הכנסה.

תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת בחברת CofaceBdi: "אנחנו רואים גם השנה שאין קשר מובהק  בין הדירוג הסוציואקונומי של תושבי העיר לבין היציבות  הפיננסית של עיר. היציבות הפיננסית הינה נגזרת גם של ניהול נכון ויעיל, ולכן לראש העיר המכהן השפעה רבה על מיקומה בדירוג. בסוף השנה שעברה נערכו הבחירות לרשויות המקומיות ובערים רבות שבהן כיהן ראש עיר במשך תקופה ארוכה בוצעו חילופי שלטון. כך לדוגמא בנס ציונה שדורגה בשנים האחרונות בחמישייה הראשונה, התחלף ראש עיר אחרי כהונה של למעלה מ-25 שנים. בחיפה התחלף ראש עיר אחרי כהונה של 15 שנה. הדירוג השנה עדיין מתבסס על הפעילות של ראשי העיר היוצאים, וביצועיהם של ראשי וראשות העיר החדשות יבואו לידי ביטוי רק בדירוגים של  השנים הבאות".

במסגרת דירוג היציבות הפיננסית פרסמה CofaceBdi גם את יחס הגבייה לסך הגבייה, המדרג את היכולת של העיריות והמועצות המקומיות לגבות התשלומים שלהן מהתושבים. יחס הגבייה משקף את יעילות הגבייה של הרשות. הרשות היעילה ביותר בגבייה היא מודיעין מכבים רעות ואחריה מדורגות באר שבע, רעננה, פתח תקוה, קרית מוצקין וכפר סבא. יצוין שיחס הגבייה הוא פונקציה לא רק של הרמה הסוציוכלכלית של התושבים, אלא גם של אזורי תעשיה ומחסר מפותחים.

כך בוצע המחקר:

המחקר של CofaceBdi בחן את כל אוכלוסיית העיריות והמועצות בישראל והתבסס על שימוש ב-3 מקורות מידע: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, דוחות כספיים של העיריות והמועצות (דוחות מבוקרים לסיכום נתוני שנת 2017) ומאגרי המידע של חברת CofaceBdi.

על מנת לבחון חוסן פיננסי נבחרו מספר מדדים פיננסים המשקפים את יכולתן של עיריות ומועצות לעמוד בהחזר חובות. כמו-כן, נבנה מדד של יעילות פעילות שמשקף את יעילות התנהלות של עירייה או מועצה.  מטרת העבודה הייתה לאתר את המועצות והעיריות בעלות פרופיל של סיכון עסקי, חוסן פיננסי מוסר תשלומים ויעילות הטוב ביותר.

בדירוג נכללו רשויות בדירוג סוציואקונומי הנע בין 4 ל-10 (הכי טוב). הדירוג הסוציואקונומי מבדיל בין אוכלוסיות חזקות לבין החלשות על פי נתוני הלמ"ס ובוחן בין היתר ההכנסה הממוצעת לנפש, רמת המינוע (סה"כ כלי רכב פרטים מחולק במספר התושבים), אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז הסטודנטים, אחוז דורשי עבודה, יחס תלות ואחוז מקבלי גמלה להבטחת הכנסה. יצוין שדירוג היציבות הפיננסית לא תמיד קשור לדירוג הסוציואקונומי ויתכנו רשויות השייכות לאשכול נמוך אך דירוג היציבות שלהן יחסית גבוהה ולהיפך.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר