עו"ד מתן דיל
עו"ד מתן דיל

כל העדכונים על העתירה של מתן דיל וקארין ברגינסקי נגד העירייה ומלול בנוגע לשצ"פ

מתן דיל וקארין ברגינסקי מחקו את עתירתם נגד עיריית רחובות ורחמים מלול בנוגע לקבלת מידע על היטל השצ"פ, לאחר שקיבלו את רוב המידע שביקשו בתגובת העירייה לבית המשפט. דיל: "חבל שצריך לעבור חודש, פנייה לממונה על מחוז מרכז במשרד הפנים ועתירה לבית משפט כדי לקבל נתונים שאפשר לקבל בלחיצת כפתור". העירייה: "נמשיך לפעול רק על פי חוק ופסיקת בתי המשפט. בזמן האחרון מוצפת העירייה בבקשות רבות של דיל לקבלת מידע רב, שחלקו אינו ערוך ומצוי בידי העירייה כפי שהוא, ומצריך הקצאת משאבים בלתי סבירה לצורך עריכתו ועיבודו"

פורסם בתאריך: 18.2.19 10:53

-->

ב"ערים" פורסם לראשונה על כך שיו"ר האופוזיציה עו"ד מתן דיל וחברת סיעתו עו"ד קארין ברגינסקי, עותרים כנגד הממונה על מחוז המרכז במשרד הפנים, עיריית רחובות והעומד בראשה רחמים מלול, בשל אי מסירת מידע המבוקש לחבר מועצת עיר. המידע המבוקש, אשר לא הועמד לכאורה לעיון ובדיקת דיל, כלל מספר סעיפים: מה הסכום שנגבה כהיטל שצ"פ משנת 2010 ועד היום עבור היטל שצ"פ ממגורים; מה הסכום שנגבה משנת 2010 ועד היום עבור היטל שצ"פ מתעשייה או מסחר; באיזה חשבון מנוהל הכסף; מה היתרה בחשבון, ועוד.

בנימוקי התגובה שהוגשה לבית המשפט מטעם עיריית רחובות וראש העיר רחמים מלול, מצוין בין היתר כי בניגוד מוחלט לאמור בפתיחת העתירה, אין כל דחיפות לבירור העתירה שכן אין בכוונת העירייה להטיל על כל משק בית ברחובות היטל שצ"פ, שכן היטל זה חל כבר היום ממילא על כל הנכסים בעיר, הן על נכסי המשמשים למגורים והן על נכסים שאינם משמשים למגורים. כל זאת בהתאם לחוק העזר, הנחיית משרד המשפטים בנושא לכלל הרשויות המקומיות, ואישור משרד הפנים.

עוד מסבירים בעירייה כי בהתאם לחוות דעת משפטית מחייבת מטעם משרד המשפטים נקבע כי ההבחנה בין בנייה חדשה לבנייה קיימת מהווה אפליה. בחוות הדעת נקבע כי ההיטל הינו בגין הקמת שצ"פים חדשים שמשרתים הן בנייה קיימת והן בנייה חדשה באותו האופן, ולכן אין להבדיל ביניהם. לפיכך משרד הפנים לא אישר לכלל הרשויות לחוקק את חוק העזר ובו אבחנה בין סוגי הנכסים השונים.

עוד בתגובה לעתירה נאמר כי ישיבת המועצה שנקבעה להיום (18.2) נקבעה בהתאם להנחיית בית המשפט המחוזי מרכז, בעניין עתירה מנהלית בנושא מכון ויצמן למדע, כאשר הנושא המובא לדיון בישיבה הוא לא ביטול חוק העזר שצ"פ, אלא קביעת מדיניות אחידה לגבי מועד הטלת השצ"פ.

עיריית רחובות

עיריית רחובות

 

לגבי טענותיו של דיל בעתירה, כי לא קיבל את החומרים שדרש בזמן, עונים בעירייה כי בזמן האחרון מוצפת העירייה בבקשות רבות של דיל לקבלת מידע רב, שחלקו אינו ערוך ומצוי בידי העירייה כפי שהוא, ומצריך הקצאת משאבים בלתי סבירה לצורך עריכתו ועיבודו. עוד נאמר כי דיל קיבל תשובה ממנכ"ל העירייה כי עם סיום איסוף המסמכים לכלל בקשותיו הם ימסרו לו, אולם הוא בחר לפנות לבית המשפט.

יחד עם זאת, עתירתו של דיל הביאה מבחינתו להישג בכך שהעירייה הגישה בתגובתה לבית המשפט חלק נכבד מן המידע שביקש דיל בעתירתו.

כך למשל נודע כי סכום היטל השצ"פ שנגבה מתחילת כניסת חוק העזר לתוקף, בשנת 2010 ועד להיום, הינו כ-111,262,000 מיליוני שקלים לכלל הנכסים בעיר. עוד נודע כי כל הכספים אשר נגבים בהיטל השצ"פ מנוהלים בקרנות הפיתוח של העירייה בסעיף תקציבי נפרד, מיוחד ומיועד לשצ"פ. בנוסף, אין יתרה בחשבון כספי היטל השצ"פ, וזאת לאור ההשקעות העצומות של העירייה בהקמה ושיקום שצ"פים בכל רחבי העיר. הכספים משמשים להקמת שצ"פים חדשים ושיקום שצ"פים קיימים, ובנוסף משמשים להקמת שטחי גינון באיי התנועה ובכיכרות ברחבי העיר.

בהתאם לזאת, בהודעה מטעם העותרים עורכי הדין דיל וברגינסקי לבית המשפט, נמסר כי העתירה מיצתה את עצמה ועל כן הם מוחקים אותה. השניים פירטו בהודעתם: "לתגובת המשיבים (עיריית רחובות ורחמים מלול) צורף רוב המידע שנתבקש. כפי שניתן לראות מהתשובה, את המידע שנתבקש ניתן היה להפיק ב-72 דקות ולא ב-72 שעות כפי שמצווה החוק, אולם למרות זאת לקח למשיבים לטפל בבקשת העותרים בתקופה של כמעט חודש ורק לאחר הגשת העתירה.

המידע היה נחוץ וחיוני קודם כל לצורך שקיפות ומתן אפשרות לבסס את עמדת העותרים על מנת להראות לחברי המועצה כי לאשר חיוב יזום לכל התושבים, כפי שמבקש ראש עיריית רחובות, מהווה פגיעה מהותית אשר אינה מידתית והיא בוודאי בניגוד לדין".

לאחר מחיקת העתירה אמר ל"ערים" עו"ד מתן דיל, יו"ר האופוזיציה: "קיבלנו את המידע. חבל שצריך לעבור חודש, פנייה לממונה על מחוז מרכז במשרד הפנים ועתירה לבית משפט כדי לקבל נתונים שאפשר לקבל בלחיצת כפתור. שהרי לא בכדי קבע המחוקק שהעירייה מחויבת למסור מידע ומסמכים לכל דרישת חבר מועצה תוך 3 ימים. יצא המרצע מן השק. מהמידע עולה שהעירייה משתמשת בכספים שנגבו מכוח חוק עזר שחוקק תוך הטעיית חברי המועצה למטרות בלתי חוקיות, ובכוונתנו להמשיך לפעול לביטול ההיטל השערורייתי ולעקוב אחרי כל שקל שנגבה למטרה זו. דומה כי אנו בראשיתה של מערכה ציבורית חשובה מאין כמותה ואין לנו ספק שעם משלוח חיובים לתושבי העיר המחאה תעלה מדרגה".

עו"ד קארין ברגינסקי הוסיפה: "על פי סעיף 140א' לפקודת העיריות, לכל חבר מועצה הזכות לעיין, לבדוק ולקבל חומר לפי בקשתו, לא יאוחר משלושה ימים מיום פנייתו. בעניינינו נאלצנו להמתין כמעט חודש, לפנות לבית המשפט ורק אחר כך לקבל את החומר שהומצא לנו תוך 72 דקות מקבלת ההחלטה. ההתנהלות אינה תקינה, גובלת בחוסר תום ובניגוד לדין. חבל שנאלצנו לבזבז זמן יקר ולשלם מכיסנו על מנת לקבל את אשר מגיע לנו על פי החוק. אני מקווה שיופקו לקחים לפעמים הבאות וההתנהלות תהיה אחרת".

מתן דיל וקארין ברגינסקי

מתן דיל וקארין ברגינסקי


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר