עץ אשוח מקושט (צילום אילוסטרציה)
עץ אשוח מקושט (צילום אילוסטרציה)

תושבת רחובות על חגיגות הנובי גוד בעיר: "רבים מתבלבלים וחושבים שהרוסים חוגגים משהו עם סממנים נוצריים, אבל ההפך הוא הנכון"

פולינה פנקרטוב, רחובותית שהגיע לארץ מסנט פטרסבורג, מספרת איך חוגגים ברחובות את הנובי גוד ועונה על כל השאלות שבהן היא נתקלת מדי שנה

פורסם בתאריך: 31.12.18 07:25

-->

רבים מיוצאי ברית המועצות חוגגים בישראל את המעבר לשנה האזרחית החדשה בחגיגות הנקראות "נובי גוד" – "שנה חדשה" ברוסית. גם בעיר רחובות נראה כי ישנה בשנים האחרונות מגמת עליה בפופולריות של החג ובכמות החוגגים שלו, ויש מי שמעריכים ומנבאים כי החג מתחיל להיקלט בתרבות הישראלית וכי בעתיד הוא יאומץ כחג חילוני לכל דבר, בדומה לסילבסטר.

ברחובות, כיאה לעיר שיש בה תושבים ממוצא רוסי, החגיגות נערכות גם בבתיהם הפרטיים וגם במרחב הציבורי. התושבים יוצאי ברית המועצות נערכים אליו בהתרגשות ויש חנויות, בעיקר ברחוב אחד העם וברחוב יעקב, שמתמלאות בעצי פלסטיק ובקישוטים מסורתיים שמזכירים את הכריסטמס.

יש שיודו שהם מתקנאים בחוגגים ומקווים שמישהו יזמין אותם לשבת סביב העץ המקושט והמואר, יש כאלו שמתנגדים וחושבים שהחג מסמל משהו לא יהודי, אך דבר אחד בטוח: החג מעורר בקרב הצברים לא מעט סקרנות ושאלות, כמו: מה עושים לכבוד החג, מה המשמעות שלו והאם מדובר בחג נוצרי. פולינה פנקטרוב, רחובותית שעלתה לארץ מסנט פטרסבורג בשנת 1991 ושחוגגת עם משפחתה ושלושת ילדיה את הנובי גוד בעיר, שוחחה עם "ערים" וענתה על שאלות אלה ואחרות.

פולינה, נתחיל בשאלה שבכי מסקרנת את "המתנגדים": האם הנובי גוד הוא חג נוצרי והאם מי שחוגג אותו מזדהה עם הדת הנוצרית?

"הנובי גוד לא קשור לנצרות, זוהי נטו חגיגה חילונית של השנה האזרחית החדשה. רבים מתבלבלים וחושבים שהרוסים חוגגים משהו עם סממנים נוצריים, אבל ההפך הוא הנכון. הסיבה שהנובי גוד שרד את מחיקת הדת בברית המועצות הקומוניסטית היא שהוא לא חג דתי. הנובי גוד היה אחד החגים היחידים ברוסיה הסובייטית שלא היו חגי מפלגה. עץ האשוח היה קיים הרבה לפני הנצרות והנצרות אימצה אותו לחיקה כדי לצבור עוד מאמינים, כפי שאימצה סממנים פגניים אחרים".

אבל את יכולה להבין איך נראה לאנשים שאינם מגיעים מברית המועצות.

"במשפחה שלי יש עץ אשוח מפלסטיק, כזה שאפשר לקנות בכל חנות של רוסים, והוא עובר איתנו משנה לשנה. חלק מהקישוטים הם אלו שתולים בסוכות בסוכה. אנחנו מקפידים להציב את העץ רק אחרי ה-25 בדצמבר, שבו חוגגים את הכריסטמס הנוצרי, כדי שיהיה ברור שהחגיגה הזו אינה קשורה לנצרות".

מה בעצם חוגגים ואיך?

"החג למעשה מאיר את הלילה החשוך ביותר בשנה ומסמל אור ותקווה. במקורו הפגני, שלפני בוא הנצרות, החג נחגג ביום הקצר ביותר בשנה בחורף, שממנו והלאה הימים ושעות האור מתארכים. החג מסמל את התקווה שהחורף והמוות יעברו והאביב והחיים ישובו ללבלב. בארצות הצפון החורף משתק את החיים והטבע נכנס לתרדמת. במשך שלושה חודשים לפחות הכול קפוא והאדמה קפואה, החיות מסתתרות והטבע דומם. מי שנשאר בחוץ קופא למוות. אם לא היית חקלאי טוב ואגרת מזון מראש, תגווע מרעב בחודשי החורף. כשאת הולכת ביער באמצע החורף יש לך שקט מוחלט, כי כל הקולות נבלעים בשלג. גם חנוכה הוא חג שלא מופיע בתורה וכנראה שואב מאותם מקורות פגניים של הנובי גוד.

"בחגיגות עצמן פוגשים את השנה האזרחית החדשה. עושים ארוחה לילית שמתחילה בסביבות 23:00 ונמשכת עד השעות הקטנות של הלילה. מרימים כוסית שמפניה פעם אחת בחמישה לחצות, בשביל להיפרד מהשנה שעברה, ופעם נוספת מרימים כוסית שמפניה חמש דקות לאחר חצות, לכבוד המפגש עם השנה החדשה. הילדים מתים על החג הזה, כי חוץ מזה שבראשון בינואר הם לא הולכים לבית ספר, הם גם נשארים ערים כל הלילה ומקבלים מתנות".

יש מאכלים אופייניים לחג?

"בוודאי. יש למשל סלט דג מלוח במעיל פרווה, שזהו סלט שכבות שיש בו דג מלוח, תפוחי אדמה וסלק, ועל הכל יש מיונז וביצה מחוממת. יש גם סלט אוליביה, שהוא סלט תפוחי אדמה משודרג, ויש סוגים שונים של בשר. ברוסיה הילדים היו מתחפשים, אבל כאן המנהג אבד ורק לעתים כורכים צעיף צבעוני או כובע".

מה מסמלים העץ המקושט, הסבא עם הזקן הלבן שמחלק מתנות וכל הסממנים החיצוניים של החג?

"עץ האשוח הוא העץ היחידי שהעלים שלו לא נושרים בחורף הצפוני, ולכן הוא מייצג את התקווה לחזרה לחיים ואת המשכיותם. סבא קור, או סבא כפור, הוא דמות שלקוחה מאגדות עם רוסיות המייצגת את החורף הקשה. בחלק מהאגדות הוא לא דמות חיובית, כי החורף מביא איתו גם מוות. בנובי גוד הדמות מקבלת עיבוד שונה והופכת להיות חיובית לגמרי. האגדה של נובי גוד לילדים מספרת בגרסאות שונות על סבא כפור שלובש גלימה כחולה בצבע כפור ועל הנכדה שלו, שהיא סוג של ילדת שלג. סבא כפור ונכדתו ילדת השלג מגיעים על סוסים ומסתובבים ביחד ביער, ורוצים לחלק מתנות לכל הילדים. המכשפה נעלבת מכך שהיא לא מוזמנת למסיבה ומנסה לתקוף את סבא כפור ונכדתו, עד שמתברר שהמכשפה לא רעה והיא בסך הכול נעלבה, אז היא משתתפת בחגיגה וכולם מקבלים מתנות ושמחים ביחד".

עץ נובי גוד בחנות ברחוב אחד העם

את חיה בישראל כבר עשרות שנים. למה חשוב לך לשמר את מנהגי החג?

"כי זהו החג האהוב של ילדותי, בהיותו כה מרכזי אז, והוא מחבר אותי לבית ולשורשים".

אתם מרגישים את אווירת החג בעיר רחובות?

"יש ברחובות סביב הנובי גוד תרבות שלמה והצגות מאוד פופולריות לילדים ברוסית, על האגדה של סבא כפור ונכדתו. ההצגות מועלות באולם ויקס בימי שבת וההורים, שהם דור וחצי לעליה לארץ, לוקחים כל שנה את הילדים הצברים לגמרי שלהם. למרות שההצגות יחסית יקרות, בסביבות 90 שקלים לכרטיס בגלל שהן לא מסובסדות, הן מאוד פופולריות. אנחנו לוקחים את הילדים באדיקות מאז שהיו בני שלוש או ארבע".

איך אתם חוגגים בבית חוץ מאשר ארוחת החג עצמה?

"בבית אנחנו מעמידים את העץ למשך שבוע ומקפידים להזמין חברים של הילדים. אנחנו דואגים שבאורח פלא יצמחו על העץ סוכריות כמניין הילדים שמתארחים. הילדים צריכים לחפש ולמצוא את הסוכריות בין הענפים והקישוטים. חנוכה ונובי גוד ברצף זו בכלל הרעלת סוכר, ומבחינת הילדים שלי חגיגות החורף מתחילות בחנוכה ונמשכות לנובי גוד. זוהי חוויה של ילדים רבים בארץ".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר