הפגנת מחאת הרב הספרדי (צילום: אנה גיא)
הפגנת מחאת הרב הספרדי (צילום: אנה גיא)

בניגוד לרחובות, בראשון לציון דורשים רב ספרדי

בעוד בעיר רחובות ישנו מאבק כנגד הכוונה למנות רב ספרדי ראשי בנוסף לרב האשכנזי, אצל השכנה מצפון דורשים להפסיק ולעכב את סוגיית בחירת הרב הספרדי לעיר, ואף הוגשה בנושא עתירה לבג"צ

פורסם בתאריך: 21.7.17 10:00

-->

"שר הדתות נוהג מנהג 'איפה ואיפה' בקידום הליך בחירת רב ספרדי ראשי בראשון לציון". כך טוען תושב העיר יעקב עזרא, שאף עתר לבג"צ כנגד משרד הדתות בדרישה להפסיק ולעכב את סוגיית בחירת הרב הראשי הספרדי לעיר, שבע שנים לאחר פטירתו של הרב הקודם יוסף עזרן. בנוסף, מאות תושבים חתמו בתוך שבוע על עצומה הקוראת לראש העיר לפעול בהקדם לקידום הנושא.

בכתב העתירה שהוגש על ידי פרופ' אביעד הכהן ממשרד בן דוד אברהם הכהן נכתב: "כל הפניות הרבות לשר, הן של ראש העיר, הן של העותרים, לא נענו עד כה, לא לגופן ולא בכלל. כמסתבר, השר החדש החליט לנהוג מנהג 'איפה ואיפה' בקידום הליכי בחירת רב עיר ולקדם את הליכי הבחירה רק באותן ערים שבהן היה יכול ל'הבטיח' ברמה גבוהה של ודאות כי ייבחרו לתפקיד מועמדים המזוהים עם מפלגתו, מפלגת ש"ס. למרות הצהרותיו הרמות בדבר הצורך במינוי רבני עיר החל שר הדתות לקדם הליכי בחירה בעיקר וכמעט רק באותם יישובים שבהן הובטח רב מאנשי שלומה של ש"ס או כאלה המזוהים עמה. כך, לדוגמה, החל השר מקדם, ובמרץ רב, הליכי בחירת רב עיר ביישובים קטנטנים דוגמת חריש, נשר, שדרות, גדרה, מבשרת ציון וקרית ביאליק, אך נמנע מקידום הליכי בחירה בערים גדולות פי כמה, לרבות בערי מטרופולין שבהן לא מכהן כלל רב עיר, דוגמת חיפה, העיר השלישית בגודלה בישראל, או בערים עתירות תושבים שהרב היחיד שמכהן בהן הגיע לגיל גבורות ואף מעבר לכך, דוגמת תל אביב, חיפה וראשון לציון – העיר הרביעית בגודלה בישראל. כך, לדוגמה, בעיר יהוד שרבה הרב שלמה טובים נפטר בליל שבת ה-19 במאי 2017, עוד בטרם תמו ימי השבעה, וכבר ביום ה-25 במאי 2017 חתם השר על הצורך לבחור רב עיר ביהוד". עוד נכתב בעתירה כי "בראשון בנובמבר 2017 פנה ראש העיר דב צור בשלישית לשר, ביקשו להקים את ועדת הבחירות ולקדם את הליך הבחירות 'באופן מיידי'. במכתבו הלין ראש העיר על כך ששתי פניותיו הקודמות לשר בעניין לא נענו, ועל כך שלא נעשתה כל פעולה לקידום העניין. דומה ששתיקת השר באשר לאי הנעת הליכי הבחירה בעיר מדברת בעד עצמה, למרות שלל הפניות לא טרח השר עד היום – גם בחלוף כשלוש שנים – לספק ולו מקצת הסבר שיניח את הדעת באשר לחדילתו מהחשת בחירת רב העיר. חדילה זו ממילוי חובתו מקבלת משנה תוקף לנוכח פרסום ההודעה שלו עצמו בדבר הצורך שקיים בבחירת רב עיר, והחלטות מועצת העיר שמדברות על הצורך הממשי והדחוף במילוי משרה זו. העדפת ערים אחרות בהנעת הליכי המינוי עולה גם כדי הפליה אסורה ופגיעה בשוויון. מדוע לא יזכו תושבי ראשון לציון, כתושבי ערים אחרות, לרב עיר שייתן מענה לצורכי הדת שלהם ויהיה מנהיג רוחני בקהילתם?".

בעקבות העתירה דרש בג"צ משר הדתות דוד אזולאי להשיב מדוע לא החל ההליך לבחירת רב ספרדי בעיר, ועל פי גורמים עירוניים לא מן הנמנע שבעקבות כך לא תהא לשר ברירה ותהליך הבחירה ייצא לדרך בזמן הקרוב.

מגיש העתירה יעקב עזרא ציין השבוע: "כתושב מסורתי-דתי ותיק בעיר החלטתי לעשות מעשה. אני בהחלט חושב שהגיע הזמן שאחת הערים הגדולות והמרכזיות בישראל תמנה רב ראשי ספרדי לקהל גדול שאינו מקבל מענה הלכתי ראוי כבר שנים ארוכות. כרגע ישנו רב אשכנזי ראשי בן 86 שפועל ככל יכולתו, אך מנגד מונחים על השולחן צרכים הלכתיים רבים הנוגעים לסוגיות הגיור, כשרות, נישואין ועוד, ובוודאי שישנן סוגיות הלכתיות ומנהגים הנוגעים לקהל הדתי וקהל שומרי המסורת הספרדי המחזיקים במנהגים ומסורות אחרות".

מעל 500 מתושבי העיר חתמו בשבועות החולפים על עצומה הקוראת לראש העיר דב צור לפעול מיידית לבחירת רב ראשי ספרדי לעיר. מי שעומדים מאחורי העצומה הם מגיש העתירה יעקב עזרא וחבר מועצת העיר אוהד אוזן (התנועה החברתית הירוקה).

בעצומה נכתב: "אנחנו החתומים מטה, תושבי ראשון לציון הנמנים על כלל גווני הקשת הדתית, מסורתית וחילונית, החפצים ברבנות המקרבת ומאחדת את כלל הציבור, פונים אליך בקריאה נרגשת לפעול על פי סמכותך, בהקדם האפשרי לבחירת רב ספרדי לעיר. המסורת, הדת והתרבות היהודית בעיר ראויים להנהגה רוחנית, מכילה ומכבדת, וכמי שדואג ואמון על צרכי הדת בעירנו, אנו קוראים לך לפעול לקידום הנושא ופונים אליך בבקשת 'עשה ואל תאחר' ולפעול בהקדם לבחירת רב ספרדי לעיר".

יו"ר ועדת דת ומסורת, חבר מועצת העיר אוהד אוזן, מציין: "לפני למעלה משנה אושר המהלך לבחירת רב ראשי ספרדי במועצת העיר, ואני קורא לראש העיר ולשר הדתות לצאת מיד לדרך ולהתחיל בהקדם את ההליך שבסופו יבחר רב ספרדי. הצורך ברב ספרדי לעיר הוא מהותי וקריטי, ונושאי הדת הרבים הקיימים בעיר שמתיימרת להיות השלישית בגודלה בישראל לא יכולים להיתלות על כתפיו, חסונות ככל שיהיו, של הרב וולפא שליט"א. יש להוקירו על כך שבמשך קרוב לעשור הוא נושא בנטל לבד".

מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: |העירייה עשתה כל אשר לאל ידה על מנת לקדם את הליך בחירת הרב כפי שהחליטה מועצת העיר. לצערנו, ללא שיתוף פעולה של משרד הדתות, לא ניתן להתקדם".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר