תכנית אפיקים ברחובות
תכנית אפיקים ברחובות

"תכנית אפיקים לא רק ממקדת אותך בבחירת מקצוע, זה תהליך שמלמד אותך על עצמך"

בשנים האחרונות מתקיימת ב"מרכז הזדמנות" ברחובות תכנית יוצאת דופן בשיתוף האגף לשירותים חברתיים בעיריית רחובות, בשם 'אפיקים', המאפשרת לצעירים וצעירות מהעיר שלא מצאו מקצוע מתאים בשל קשיים כלכליים או סביבתיים לממש את הפוטנציאל המלא שלהם. שניים מבוגרי התכנית מספרים בריאיון על השינוי הקיצוני שחל בחייהם, ולא רק מהבחינה המקצועית

פורסם בתאריך: 21.6.18 06:24

-->

בשנים האחרונות מתקיימת ברחובות תכנית 'אפיקים' המציעה לצעירים וצעירות בגילאי 18-28 שלא רכשו מקצוע, לקבל כלים להשמה איכותית ולהשתלבות בתעסוקה בעלת אופק מקצועי. התכנית מלווה כל אחד מהמשתתפים בה באופן אישי, מסייעת להם לרכוש מקצוע ולהשתלב בעולם התעסוקה, כל זאת במימון של סדנאות להכרת עולם העבודה, אבחונים תעסוקתיים להתאמה מקצועית, הכשרה מקצועית, ועוד. במילים אחרות, תכנית 'אפיקים' נותנת לצעירים מרחובות הזדמנות לממש את הפוטנציאל הטמון בהם, לאחר שלא מצאו מקצוע מתאים בשל קשיים כלכליים או סביבתיים.

ברחובות פועלת התכנית בשיתוף האגף לשירותים חברתיים בעירייה ומשרד העבודה והרווחה, ועל אף שהיא קיימת בערים נוספות בארץ, ברחובות היא זוכה לאחוזי הצלחה גבוהים במיוחד.

יובל פרייברון, עובד סוציאלי ומנהל "מרכז הזדמנות" שבה פועלת התכנית בעיר: "ישנם לפחות 80 אחוזי השתלבות במקצועות חדשים וקידום תעסוקתי. אנחנו לא מגבילים את המקצועות לבחירה ויש אין ספור מקצועות שמשתתפי התכנית יכולים לרכוש: מקצועות חדשים כמו בקרת תוכנה, תכנות, בניית אפליקציות, ומקצועות מסורתיים כמו קוסמטיקה, שף, חשמלאות, או טכנאי מזגנים. כל אחד בוחר מה שמתאים לו".

איך אתה מסביר את ההצלחה יוצאת הדופן ברחובות?

"זה קורה בזכות המעורבות הגבוהה של העירייה. זו מעורבות יוצאת דופן בהשוואה לערים אחרות. עיריית רחובות משקיעה המון כסף, היא מאוד תומכת ודוחפת להרים את האנשים. אנחנו בצוות מרגישים שהעירייה באמת רוצה אנשים שמרגישים טוב מבחינה תעסוקתית".

מרכז הזדמנות רחובות

מרכז הזדמנות רחובות

 

מי מתאים לתכנית 'אפיקים'?

"צעירים רווקים שיש להם פוטנציאל גבוה אבל לא מימשו את עצמם. הסיבות לכך יכולות להיות שונות. לעיתים מדובר בצעירים שמסייעים בפרנסת הורים ואחים, ועל כן הם היו טרודים והיה להם קשה לסיים תיכון, ולעיתים מדובר בחבר'ה שקשה להם להתמיד, או פשוט כאלה שסובלים מחוסר ביטחון שהתפתח עם השנים. אלו חבר'ה שעובדים בהמון עבודות מזדמנות, קופצים מעבודה לעבודה, חלקן מתחת לשכר המינימום, ומרגישים מתוסכלים, מרגישים שהם יכולים יותר".

מה תכנית 'אפיקים' מספקת לצעירות ולצעירים שמגיעים אליכם?

"אבחון מקצועי במכונים, על ידי פסיכולוגים תעסוקתיים. מדובר באבחון שעולה באופן פרטי כמה אלפי שקלים וניתן בחינם למשתתפי התכנית. באבחון מקבלים כיוונים למקצועות שמתאימים שכלית ואישיותית לצעיר או לצעירה. בהמשך התכנית נותנת מימון של 60 עד 90 אחוז מעלות השכר של לימודי המקצוע. התכנית כוללת שנה וחצי של ליווי אישי וסדנאות קבוצתיות, אשר מקנים כלים להתמודדות עם עולם העבודה וגם כלים לימודיים".

"בזכות התכנית קלטתי שיש לי יכולות מטורפות"

שרית (27, שם בדוי) ועומר (24), שניהם רחובותיים ושניהם בוגרי התכנית, מספרים על ההצלחה ועל השינוי ש'אפיקים' חוללה בחייהם. שרית נמצאת כיום בלימודי הכשרה לקוסמטיקה פרא-רפואית, במימון של 'אפיקים'. לשרית גם עסק מצליח לקוסמטיקה והיא משלבת כיום לימודים ועבודה.

"תמיד היה לי חלום ללמוד קוסמטיקה רפואית, אבל בעבר זה היה נשמע לי מופרך", היא מספרת. "היה נראה לי שזה גדול עלי ללמוד שנתיים, כי אני הרי לא אחזיק – אני לא בחורה שמתמידה. כל החיים אמרו לי שאני לא מתמידה, שאני לא רצינית ושאני לא יודעת ללמוד. בעצם אמרו לי שאני לא יודעת כלום. אלא שאז תכנית אפיקים הראתה לי את היכולות שלי, שעד אז לא הבנתי אותן בכלל. לא ידעתי שהן קיימות אצלי. עשיתי עוד סדנא ועוד תרגיל במשך שנה וחצי וקלטתי שיש לי יכולות מטורפות".

עומר מצא את מקומו כמדריך נוער קצה והוא עומד להתחיל קורס הנחיית קבוצות במימון התכנית. הוא מספר עד כמה תכנית "אפיקים" אפשרה לו למצוא את היעוד שלו: "אחרי שנה בתכנית הייתי בשוק מכמה שהתקדמתי. במקום חוויות של תסכול, של לקפוץ ממקום למקום ולהרגיש תקוע בעבודה שאני מגיע אליה בבוקר ויודע שאני שמונה שעות דופק את הראש בקיר, הגעתי למקום עבודה שאני רוצה להתפתח בו. העבודה בתור מדריך נוער קצה ממלאת אותי ונותנת לי את החופש להתקיים. אני לא רואה את עצמי מצליח להגיע לכך בכוחות עצמי בלבד, וגם אם כן הייתי מגיע לשם בסוף, אז זה לא היה קורה כל כך מהר, אלא רק אחרי הרבה חוויות מתסכלות שמורידות מוטיבציה".

ספר על התהליך שעברת עד למציאת המקצוע הנוכחי.

"עברתי אבחון מקצועי במימון התכנית, ושם הציעו לי את הרעיון לעבוד עם נוער קצה. דווקא אני שללתי אותו בשעתו. למדתי אז שיווק ופרסום ורק במהלך הלימודים הבנתי, דרך התכנית והשיחות שקיימתי, שהתחום הזה לא מתאים לי. התכנית נתנה לי מסגרת ושיטות להבין מה נכון לי ומה לא, במה לבחור ועל מה לוותר. איך לנתב את עצמי. נבנתה אצלי הגישה שאני זה שמחליט, שהשליטה בחיים המקצועיים שלי היא בידיים שלי וזה משהו שאין לו מחיר".

שרית: "התכנית לא רק ממקדת אותך בבחירת מקצוע, זה תהליך שמלמד אותך על עצמך. אולי זה נשמע הכי בנאלי ולא מרשים, אבל בזכות התכנית עשיתי יישור שיניים. לפני כן התפדחתי. אמרתי לעצמי 'מה אני אסתובב עם קוביות בגילי? יגידו עליי שאני תינוקת מגודלת. בתכנית למדתי על חשיבה לטווח ארוך, על כך שמעשים שאת עושה היום יניבו לך בעתיד פירות, לאו דווקא עכשיו. אז אמרתי לעצמי 'מה אכפת לי מה אנשים אומרים, אני עוד שנה עם שיניים ישרות'. פתאום זה לא הרגיש לי כמו פדיחה, אלא הרגיש לי פדיחה ללכת עם שיניים עקומות. פתאום דווקא עם קוביות בשיניים הרגשתי ביטחון. עכשיו אני מרגישה שאני מטפלת בבעיות שלי. מי שיעירו לי על כך או שיירדו עלי הם אלו שלא מטפלים בבעיות שלהם".

נשמע שהתכנית סיפקה לך גם תובנות פסיכולוגיות.

"עברתי דברים מאוד קשים בחיים, גם בילדות וגם בנערות. במהלך הסדנאות והמפגשים בתכנית דנו ולעסנו את חוויית החיים שהייתה לי. הצלחתי לנתק בין דברים קשים שחוויתי, שלא ייצגו אותי, לבין מי שאני כיום. ראיתי את הכוחות שלי והיום אני מסתכלת על חברות בגילי שהיו להם הורים הייטקיסטים וכסף, ואני מעריכה את עצמי דווקא בגלל שלי היה קשה".

תכנית אפיקים ברחובות

תכנית אפיקים ברחובות

 

שרית דומעת מהתרגשות כשהיא מדברת על המדריכה שליוותה אותה באופן אישי בתכנית. "אני מודה לבורא עולם כל יום על ששלח לי את הבחורה הזאת, היא מתנה משמים", היא אומרת. "הייתי אצל מטפלים בצבא ולא פגשתי מטפלת מדהימה כמותה. היא הקשיבה לי באמת, הכילה אותי והבינה אותי. היא לא שפטה אותי והתרגשה מכל צעד קטן שעשיתי. תוך כדי השיחות איתה הבנתי בעצמי את מה שהייתי צריכה להבין, בלי שהיא תוסיף. אני אמשיך את הקשר איתה".

עומר: "אנשי המקצוע שעבדו איתנו היו מדהימים, מעבר לליווי הפרטרי והקואוצ'ינג שהיה נפלא. היו סדנאות תוכן, סדנאות למידה, ייעוץ קריירה, מכון אבחוני שהיה ממש מועיל. הרמה של התכנית מאוד מקצועית. מגיע גם שאפו לעיריית רחובות על התרומה שלה להתקדמות האישית שלי ושל האחרים בתכנית. זה יפה שעירייה פותחת תכנית כזאת לצעירים שרוצים למצוא את עצמם במקום אחר, ומאפשרת להם לעשות זאת בפועל, לא רק ככותרת בעיתון".

שרית: "הם בחרו לסדנאות אנשים בלתי רגילים. לא עוד אחד שבא כמו רובוט, מעביר סדנה והולך הביתה. הגיעו אנשים שבאמת אכפת להם להעביר לך את החומר, שאכפת להם ממך".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר