ד"ר אמיר אורון ותלמידים (צילום: אפרת שררה, בית החולים קפלן)
ד"ר אמיר אורון ותלמידים (צילום: אפרת שררה, בית החולים קפלן)

צפו: הדרך הנכונה והבטוחה לנשיאת ילקוט בית ספר

ד"ר אמיר אורון, אורתופד בכיר במרכז הרפואי קפלן, עם המלצות שימושיות להורים ולילדים רגע לפני פתיחת שנת הלימודים

פורסם בתאריך: 28.8.17 16:19

-->

כבר קניתם ילקוטים ומחברות, הסברתם לילדים שהחופש הולך להסתיים, ואמרתם להם ללכת לישון בזמן. בעוד כמה ימים מתחילה שנת הלימודים ורגע לפני מסביר ד"ר אמיר אורון, אורתופד בכיר במרכז הרפואי קפלן מקבוצת הכללית, על בחירת ילקוט, ישיבה נכונה בכיתה ובבית, פעילות גופנית למניעת עייפות והמלצות נוספות להצלחה בלימודים.

מה הן עצותיך לגבי שימוש בתיקים?

"ראשית כל, צריך לזכור שתיק הגב נועד לנשיאה על הגב והוא דרך מצוינת לשאת משקל תוך שימוש בכמה מהשרירים החזקים בגופנו. עם זאת, שימוש לא נכון בתיק הגב יכול להוביל לפגיעה בשרירים, גידים ומפרקים ולהוביל בסופו של יום לפגיעה ביציבה. לכן, חשוב לשאת את התיק בצורה נכונה, עם שתי הרצועות על הגב, כשהרצועות מהודקות ומאפשרות מעבר של חלק מהמשקל מהתיק אל שרירי הגו עצמם. התאמה של התיק אל הילד או הנער הנושא אותו היא חשובה גם כן".

אז איך מתאימים את התיק אל הילד או הנער, למה חשוב לשים לב?

"בבחירה של תיק גב חשוב לשים לב למספר נקודות: שתי רצועות הכתפיים צריכות להיות רחבות ומרופדות, הגב של התיק צריך להיות מרופד בצורה טובה, משקלו העצמי של התיק צריך להיות קל (מומלץ תיק בן פחות מ-1 ק"ג) וכדאי לוודא שלבישת התיק נוחה וטבעית – מומלץ לעשות זאת עם משקל קל בתיק עוד בחנות – כדי שלא ניתקל בבעיות עם תחילת שנת הלימודים".

 

מה דעתך על תיקים עם גלגלים?

"הכניסה של תיקים עם גלגלים לשוק היא מבורכת בעיני. נשיאת המשקל על גלגלים במקום הנשיאה שלו על הגב מצוינת בעיקר בגילאים הצעירים, הפגיעים יותר לעומסים חריגים. באופן פרדוקסלי לעיתים הילדים הצעירים יותר נאלצים לשאת משקל כבד יותר של צרכי לימוד. כולנו זוכרים את הילד המצומק סוחב תיק ענק מימי לימודינו בבית הספר והשימוש בתיק עם גלגלים חוסך את הצורך בנשיאה של כל המשקל הזה על כל המשתמע מכך".

ד"ר אמיר אורון ותלמידים (צילום: אפרת שררה, בית החולים קפלן)

ד"ר אמיר אורון ותלמידים (צילום: אפרת שררה, בית החולים קפלן)

 

יש דרך מסוימת בה כדאי לסדר את התיק?

"כן. ככלל כדאי לשים את הפריטים הכבדים יותר בצד שקרוב אל הגב של הילד. כך, המנוף שמפעיל המשקל של הספרים על הילד יהיה יותר קטן והמשקל שאותו הוא יחוש יהיה קטן יותר. יתרה מכך, בחלק מהמקרים בהם תחתית התיק אינה קשיחה משקל זה יוביל לקריסה של תחתית התיק והספרים יכו בישבנו של מי שנושא את התיק".

מה הם הסיכונים בנשיאה לא נכונה או של משקל כבד?

"תלונות על נימול בידיים או תחושה של כבדות עלולות להצביע על תיק שאיננו מתאים או משקל כבד מדי. אני מציע לא להתעלם מתלונות על כאב גב בילדים או נערים ולפנות בהתאם לאורתופד במסגרת קופת החולים. שימו לב לדרך בה ילדכם נושא את התיק – כדאי לעודד שימוש בשתי הרצועות. ולבסוף מסר של הרגעה – עקמת, ככל הידוע לנו, איננה נגרמת מנשיאה לא נכונה של תיק הגב".

מה לגבי ישיבה בבית ובבית הספר?

"לישיבה בבית ובבית הספר חשיבות רבה בפיתוח הרגלי למידה ויציבה נכונים. כדאי לבחור כיסא שמאפשר לילד או לנער לשבת כך ששתי כפות הרגליים מונחות על הרצפה ושיש מרחק של שתי אצבעות לערך משוליו הקדמיים של הכסא. כדאי לבחור כיסא עם משענת גב שתיתן תמיכה טובה לגב התחתון ועדיף שהכסא יהיה מצויד במשענות לידיים במקרה שבו הילד מתכוון גם להקליד על המחשב באותה עמדת עבודה".

יש לך המלצות נוספות?

"ההמלצה הטובה ביותר שלי היא לעשות הפסקות. הגוף שלנו לא תוכנן לישיבה ממושכת, גם אם היא בעמדה נכונה, כך שלעמוד ולעשות מתיחות, להניע את הצוואר לצדדים, למתוח את הידיים והכתפיים ולהרים אותם עד לגובה האוזניים, ומתיחות של שורשי הידיים ביישור הם תרגילים מומלצים. לילדים שסובלים מהפרעת קשב מומלץ לפעמים לתת הפסקה קצרה בה יפרקו את המרץ בריצה או בפעילות מאומצת קצרה אחרת בת מספר דקות וישובו מרוכזים יותר אל שולחן הלימודים".

שנת לימודים נעימה, פורייה ובטוחה!

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר