ד"ר ואדים בנקוביץ במהלך הניתוח (צילום: שמואל שליש)
ד"ר ואדים בנקוביץ במהלך הניתוח (צילום: שמואל שליש)

העתיד כבר כאן: לראשונה בישראל רובוט ביצע ניתוח להחלפת מפרקים

ניתוח חדשני נערך לראשונה בישראל, כאשר הרובוט Mako ביצע החלפת מפרקים במנותח. עמירם דרור, תושב רחובות המשמש כמנהל החטיבה האורתופדית בחברת א.מ.י טכנולוגיות המייבאת את הרובוט: "הדיוק הרובוטי מאפשר לחזות את התוצאה הניתוחית עוד לפני שבוצע חתך אחד"

פורסם בתאריך: 21.8.19 06:58

-->

מדי שנה נערכים בארץ מעל 10,000 ניתוחי החלפות מפרק. ניתוח החלפת מפרק הינו ניתוח הדורש דיוק רב מצד המנתח, וכעת הגיעה לישראל טכנולוגיה חדשה ומרתקת בדמות רובוט המאפשר לבצע את הניתוח ברמת דיוק גבוהה יותר, תוך תהליך החלמה מהיר יותר.

מי שאחראית לייבוא הטכנולוגיה החדשנית היא חברת א.מ.י טכנולוגיות, המייבאת את ה-Mako, זרוע רובוטית המצוידת בטכנולוגיה החדשה ביותר להחלפת מפרק מלאה, המיוצרת על ידי חברת Stryker העולמית. לרובוט ה-MAKO ניסיון קליני של מעל 13 שנים וכיום קיימות 650 מערכות כאלו בעולם. באחרונה נערך בפעם הראשונה שימוש ברובוט מסוג זה בארץ ומדובר בבשורה הן בתחום הטכנולוגי והן בתחום הרפואי בארץ.

הרובוט MAKO (צילום: שמואל שליש)

הרובוט MAKO (צילום: שמואל שליש)

 

רובוט ה-MAKO הוא פלטפורמה המורכבת מטכנולוגיות מתקדמות, אשר מאפשרות ביצוע ניתוח מתוכנן ומדויק ובנוסף כוללות תוכנה ייחודית לתכנון קדם ניתוח, מערכות דינאמיות לאיזון המפרק בזמן הניתוח וזרוע רובוטית המבצעת את החיתוכים. מדובר ברובוט המוביל בעולם להחלפות מפרקים, אשר מאפשר לאורתופדים להגיע לדיוק המרבי הנדרש בניתוח המפרק.

הרובוט נעזר ב-Haptic boundaries technology ומאפשר למנתח לקבל פידבק תחושתי, ויזואלי וקולי המונע ממנו לפגוע בעצם או ברקמות רכות במפרק, דוגמת עצבים וכלי דם.

כאמור, בישראל התקיים לראשונה ניתוח החלפת מפרקים באמצעות הרובוט שמצויד בשלוש טכנולוגיות אשר פותחו במיוחד עבורו, ומסייעות לו להגיע לרמת דיוק גבוהה: תוכנת תלת מימד המדמה את המפרק הספציפי ומתבססת על CT של החולה, איזון דינאמי המתבצע באמצעות שילוב התוכנה של ה-MAKO יחד עם מערכת ניווט מתקדמת וטכנולוגיה המאפשרת חיתוך מדויק של העצם כפי שתוכנן ומונעת פגיעה ברקמות מסביב. הניתוח מסתיים עם השתלת משתלי Stryker, מהמשתלים המתקדמים בעולם.

ד"ר ואדים בנקוביץ במהלך הניתוח (צילום: שמואל שליש)

ד"ר ואדים בנקוביץ במהלך הניתוח (צילום: שמואל שליש)

 

על פי התחזיות בארה"ב, מספר ההחלפות המלאות של המפרקים צפוי לגדול ב-189 אחוזים עד 2030. בנוסף, מחקרים מצביעים על כך שעד 20% מהמטופלים אינם מרוצים מהתוצאה הניתוחית ורבים דוחים את הניתוח בשל החשש מתוצאות אלה. עד כה, מעל ל-200 אלף מטופלים עברו ניתוחי מאקופלאסטי בעולם, על ידי 3,500 אורתופדים שהוכשרו לעבוד עם רובוט ה-MAKO בכ-26 מדינות. זו הפעם הראשונה בה נעשה שימוש ברובוט מסוג זה בארץ.

הניתוח, בהובלתו של ד"ר ואדים בנקוביץ, מנהל היחידה להשתלות מפרקי ירך וברך בבית חולים סורוקה, ומייסד מרכז יונתן, התקיים בבית החולים רפאל בבת ים (בית החולים יעבור למשכנו החדש בקרית עתידים בתל אביב בעוד מספר חודשים). תהליך הניתוח לווה על ידי מומחי המוצר הרובוטי, אשר עברו במשך חודשים תהליך הכשרה במרכז ההדרכה באמסטרדם ובבתי חולים מובילים באירופה: עמירם דרור, מנהל החטיבה האורתופדית בא.מ.י טכנולוגיות, ואוהד שם טוב, מומחה מוצר.

ד"ר ואדים בנקוביץ', אשר ביצע את הניתוח הראשון בארץ: "רובוט ה-Mako משנה את אופן ביצוע ניתוח החלפת המפרקים בכך שהוא מאפשר למנתחים להעניק לכל מטופל חוויה כירורגית מותאמת אישית, המבוססת על אבחון ואנטומיה ספציפיים. זהו הרובוט המוביל בעולם. המחקרים מציגים שיפור בתוצאות ובשביעות הרצון של המנותחים בעקבות השימוש ברובוט".

ד"ר ואדים בנקוביץ (צילום: שמואל שליש)

ד"ר ואדים בנקוביץ (צילום: שמואל שליש)

 

מנהל החטיבה האורתופדית בא.מ.י, עמירם דרור: "באמצעות שימוש במודל תלת-ממדי וירטואלי, רובוט ה-Mako מאפשר לאורתופדים ליצור לכל מטופל תכנית ניתוח מדויקת. במהלך הניתוח, המנתח יכול לאמת את התוכנית ולערוך בה את ההתאמות הדרושות תוך הנחיית הזרוע הרובוטית לבצע את התוכנית שנקבעה. הדיוק הרובוטי מאפשר לחזות את התוצאה הניתוחית עוד לפני שבוצע חתך אחד. אנו נרגשים להשיק טכנולוגיה מתקדמת זאת בארץ".

מימין: עמירם דרור וד"ר ואדים בנקוביץ (צילום: שמואל שליש)

מימין: עמירם דרור וד"ר ואדים בנקוביץ (צילום: שמואל שליש)


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר