בית התרבות
בית התרבות

חדש בבית התרבות ברחובות: ליווי רוחני למתמודדים עם אובדן

משפחות רבות חוות כאב גדול בשל אובדן של אדם קרוב. איך מתמודדים עם השכול ועם החלל העצום שנפער? במרחב החדש לגוף ולנפש הפועל בבית התרבות ברחובות מציעים דרך נוספת – ליווי רוחני במסגרת סדרת מפגשים בהנחיית נורית שי, שאומרת: "אחרי 20 שנות עבודה בעולם ההייטק, החלטתי שיש עוד משהו נשגב יותר שקורא לי"

פורסם בתאריך: 10.1.19 09:23

-->

החברה העירונית רחובות חנכה בתחילת החודש את בית התרבות המחודש ע"ש סמילנסקי, אשר בו פועל בין השאר מרחב ייחודי חדש, "המרחב לגוף ולנפש". אחת הפעילויות החשובות והרגישות של המרחב הוא ליווי רוחני למשפחות שחוות אובדן. מי שמנחה את הפעילות המיוחדת הזאת היא נורית שי, תושבת רחובות, מלווה רוחנית ומטפלת אנרגטית.

שי, בת 50, אם לשני בנים, התמחתה בליווי רוחני בבית החולים קפלן ברחובות ועבדה בבית החולים ברזילי באשקלון כמלווה רוחנית. כיום היא עובדת בקליניקה פרטית ובמרכז אלה, מרכז לסיוע נפשי-חברתי במסגרת פרויקט של משרד הרווחה, ובג'וינט אשלים בתכנית "מקום לנשימה", שם היא מלווה משפחות המתמודדות עם שכול ואובדן פתאומי. בנוסף, מנחה שי מעגלי מדיטציה לנשים, מטפלת ברייקי ועורכת טקסי טיהור אנרגטי. היא בעלת תואר שני במנהל עסקים, תעודת מורה מוסמכת בכירה ותעודת מלווה רוחנית וחברה בעמותה לליווי רוחני בארץ.

נורית, איך הגעת לעסוק בתחום הזה?

"לפני שנתיים וחצי עשיתי חישוב מסלול מחדש. עזבתי עבודה מכובדת בעולם העסקים ויצאתי אל הלא נודע. זה נשמע כמו התחלה של סיפור קלישאה, אבל זה בדיוק מה שקרה לי. אחרי 20 שנות עבודה בעולם ההייטק, החלטתי שיש עוד משהו נשגב יותר שקורא לי. הכרתי את מקצוע הליווי הרוחני אבל לא היה לי אומץ לעזוב הכל ולעבור למקצוע אחר, עם עתיד לא ברור. אני מתרגלת יוגה הרבה שנים, ומשם המשכתי ללמוד פילוסופיה בודהיסטית. אני מתרגלת מדיטציות ומשתתפת בסופי שבוע רבים, כולל התנדבויות, כדי להעמיק יותר את הצד הרוחני שבי. המשכתי ללמוד גם צ'יקונג והבנתי כמה הגוף שלנו מחובר אל הנפש ושיש עוד הרבה דברים עמוקים שהנפש / נשמה / רוח שבתוכנו מחפשת. אז החלטתי לעצור ולהתבונן לעומק במהלך חיי, ובשלב הזה כבר היה לי אומץ ללכת אחרי הלב ולהיות במקום שבו אני אוכל לעזור לאנשים, ולשלב את התרגולים הרוחניים עם עבודה".

נורית שי

 

מהו בעצם ליווי רוחני?

"ההגדרה הפשוטה של המושג ליווי רוחני הינה מפגש תמיכה. תמיכה רוחנית, המכונה גם ליווי רוחני, זהו תחום מקצועי חדש יחסית בעולם הרפואי בישראל. תמיכה רוחנית קיימת ברפואה במסגרות מגוונות. במרכזים רפואיים ברחבי העולם משתלבים שירותי התמיכה הרוחנית במוסדות רפואיים שונים ובבתים. מלווים רוחניים מצויים במחלקות השונות בבתי חולים, במוסדות גריאטריים, בהוספיסים, בבתי סוהר, מקלטים מסוגים שונים, מרכזי גמילה וכחלק מהטיפול בבריאות הנפש או מפגשים אישיים פרטיים. העמותה לליווי רוחני מגדירה את מקצוע הלווי הרוחני כמתבסס על תחומים שונים וכולל ידע ומיומנות בתחום הקוגניטיבי-אינטלקטואלי, הנפשי-פסיכולוגי והרוחני-הגותי. אנשי המקצוע מביאים עימם למפגש עם המטופל יכולת להעריך מצוקות רוחניות הקשורות למצבי חיים שונים. כמו כן הם מביאים עימם יכולת להתחבר להתמודדות אישית עם מצוקתו של האדם. יש להם יכולת הבנה עמוקה כדי לקשר בין נושאים של קיום, תכלית ומשמעות החיים.

"מקצוע הלווי הרוחני כולל כלים הרלבנטיים לתמיכה ולאמפתיה, ובכלל זה קריאה משותפת של טקסטים רוחניים, שירה משותפת, עיון במקורות דתיים, יצירת תפילה אישית, הנחיה של מדיטציה, תקשורת מילולית ולא מילולית תוך שימוש בדימויים ועולם עשיר של סמלים".

מי האנשים שמגיעים למפגשים? מגיעות גם משפחות שלמות?

"אל המפגשים הקבוצתיים יכולים להגיע בני זוג או יחידים המתמודדים עם שכול, אבל ואובדן. כאשר אדם קרוב לנו נפטר, הכאב הוא כאב תהומי. בין אם השכול או האובדן התרחשו לאחרונה או לפני שנים, החלל בלב קיים בעוצמה כזו או אחרת. לא מעט נשמעים קולות כי הזמן עושה את שלו, אך לעיתים הזמן לא עוזר, ועל אף שתקופת האבל כביכול הסתיימה וצריך לחזור לשגרה מגלים שאין כוחות ואין אנרגיות".

איך מתנהל המפגש?

"במפגשים נאפשר מקום לשיח מכבד בנושאים כמו: משמעות, בדידות, ריקנות, שגרת החיים, חיוניות, שמחה, סבל, חמלה, אהבה, סליחה, משפחה, חברות, בדידות, זהות אישית, תפילה וברכה אישית, ועוד בהתאם לקצב הקבוצה. נעזר בתרגולי נשימות / מדיטציות, שירים, טקסטים, תפילות וברכות אישיות ככלים להתבוננות. אני סבורה שכדאי מאוד לתת מקום רחב ומשמעותי לרוחניות בחיים, להתבונן ברוחניות כאספקט שממלא את החיים במשמעות, ביופי, בטוב, בהבנה, בשמחה, ובהרבה אהבה".

המפגשים הקבוצתיים מסייעים למי שמתמודדים עם כאב פרטי?

"הקבוצה מאפשרת מקום בטוח שבו ניתן יחד מקום לאבל, ויחד עם זאת גם לאוורר את המקום הכואב על ידי הכלים מעולם הליווי הרוחני. כמובן שלכל אחד יש את האבל הפרטי שלו, אך הקבוצה מחזיקה בעדינות וברוך את הכאב הפרטי מתוך חמלה. אפשר לדמות את ה'ביחד' של הקבוצה כמעין מעגל של החזקת ידיים משותפת מתוך הבנה של המקום הכואב. במהלך המפגשים הקבוצתיים נלמד כיצד למצוא כל אחד בדרכו את המשאבים הרוחניים שלו ולהתחבר אליהם, כך שאלה יסייעו לו לצמוח מתוך האבל והשבר אותו הוא חווה".

לפרטים נוספים אודות ליווי רוחני למתמודדים עם אובדן – בית התרבות ע"ש סמילנסקי, רח' גולדין 2, המרחב לגוף ולנפש. טל': 089390390.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר