קרדיט צילום FREEPIK
קרדיט צילום FREEPIK

הידעתן? הפלה טבעית יכולה להיגרם מסיבות רפואיות שונות, שרבות מהן אינן בשליטתנו

מחקרים רבים הוכיחו כי הפלה טבעית הינה תופעה שכיחה שחלה ב10%-20% מכלל ההריונות, ונגרמת כמעט תמיד עקב פגם כרומוזומלי/ התפתחות גנטית בלתי תקינה של העובר. לעתים, תתרחש הפלה טבעית עוד לפני שבכלל תדענה על ההיריון - חשוב לדעת!

פורסם בתאריך: 13.6.21 15:15

-->

המונח "הפלה טבעית" בא לתאר אובדן היריון ב-20 שבועות הראשונים (לרוב תקרה בשליש הראשון להיריון). מחקרים רבים הוכיחו כי הפלה טבעית הינה תופעה שכיחה שחלה ב10%-20% מכלל ההריונות, ונגרמת כמעט תמיד עקב פגם כרומוזומלי/ התפתחות גנטית בלתי תקינה של העובר. לעתים, תתרחש הפלה טבעית עוד לפני שבכלל תדענה על ההיריון.

חשוב שתדעי, בעוד ישנם גורמים שיכולים להגדיל את הסיכון להפלה, הפלה טבעית נגרמת כמעט תמיד מסיבות של התפתחות לא תקינה בשלבים מוקדמים להריון. אינך עשית או לא עשית משהו שגרם להפסקת ההיריון הזו.

גורמים המעלים את הסיכוי והסיכון להפלה טבעית, הינם:

  • משקל עודף.
  • צריכת סמים.
  • צריכה מוגזמת של אלכוהול.
  • מחלות כרוניות שאינו מטופלות.

סוגים של הפלה טבעית.

ישנם סוגים של הפלה טבעית שיכולים לקרות בשלבים שונים שלה ההיריון:

  • הפלה מלאה (שלמה): זהו מצב בו ההיריון לא ממשיך להתפתח ושק ההיריון יוצא מן הגוף בשלמותו. בהפלה מלאה אין צורך בדרך כלל, בהתערבות רפואית, אך נדרש מעקב ע"י הרופא המטפל.
  • הפלה חלקית: מצב בו ההיריון מפסיק להתפתח, אך שק ההיריון אינו יוצא בשלמותו ולכן נדרשת התערבות רפואית ומעקב לאחר מכן.
  • הפלה מאיימת: מצב בו הגוף מאותת כי משהו אינו כשורה ולרוב יבוא לידי ביטוי בשליש הראשון של ההיריון בדימום נרתיקי. במצב זה ישנו צורך במעקב רפואי שכן הדימום יכול להצביע על סיכוי להפלה, אך לא תמיד. ישנם מקרים בהם מופיע דימום מסיבות רפואיות שונות שאינו מסכן את המשך ההיריון.

הפלה טבעית המתרחשת עד השבוע ה- 12 נקראת "הפלה מוקדמת" ולאחר השבוע ה- 12 ,"הפלה מאוחרת". הפלה טבעית מוקדמת ,במידת הצורך, תטופל לרוב בעזרת כדורי ציטוטק אשר מסייעים לגוף לעבור את ההפלה באופן מלא ומיטבי. בהפלה טבעית מאוחרת במקרים בהם שק ההיריון עודנו ברחם, סיום ההיריון יהיה כרוך כמעט תמיד בהתערבות כירורגית.

 

כיצד נדע כי התרחשה הפלה טבעית?

על מנת לדעת אם קרתה הפלה, יש לגשת לרופא המטפל לבדיקה. הסימנים להפלה טבעית מגוונים ושונים, כמו דימום ווגינלי/ הפרשה דמית, או גושית המלווה בהתכווצויות.

סימן נוסף להפלה הוא הפסקת תסמיני ההיריון הידועים של השליש הראשון (בחילות, עייפות ועוד). במידה ואת לא חווה יותר תסמינים, או שלפתע התחיל דימום- גשי בהקדם לרופא המטפל.

האם ניתן להיכנס להריון לאחר הפלה טבעית?

בהחלט כן! מרבית הנשים אשר חוו הפלה טבעית, מצליחות להיכנס להיריון לאחר ההפלה ללא כל קושי ועוברות אותו באופן תקין לחלוטין. הפלה טבעית אחת, אינה פוגעת (!!) בסיכוי העתידי לעבור הריון תקין ובריא. לעומת זאת, אם את חווה הפלות חוזרות, גשי לבירור רפואי של המצב.

זכרי, לרוב אין ביכולתנו למנוע הפלות טבעיות.

כל שביכולתך לעשות בהריון הבא הוא:

  1. להימנע מגורמי סיכון יודעים.
  2. להקפיד על ניהול אורח חיים בריא.
  3. במידה והינך סובלת ממחלה כרונית, הקפידי על איזונה.

בריאות שלמה.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן, רופא נשים בכיר בקופת חולים כללית.

 

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר