גן ילדים (צילום אילוסטרציה: ASAP/INGIMAGE)
צילום אילוסטרציה: ASAP/INGIMAGE

גם ילדים רוצים לבחור: כך תטפחו את זכות הבחירה בגיל הרך

טיפוח יכולת הבחירה אצל ילדים חשובה לפיתוח הזהות העצמית והעצמאית, לצד פיתוח אחריות והתחשבות בסביבה. כיצד עושים זאת נכון? השירות הפסיכולוגי החינוכי מייעץ להורים ברחובות

פורסם בתאריך: 2.3.20 06:44

-->

באמצעי התקשורת השונים מעודדים אותנו המבוגרים לממש את זכות הבחירה שלנו ולנסות ולהשפיע על עתידנו. זכות הבחירה והחופש לבחור הינה זכות חשובה אצל האדם. אנו עושים בה שימוש יומיומי בהחלטות רבות ובצמתים קריטיות. בעצם השימוש בה אנו לומדים על קונפליקט (למשל, לבחור בין שתי בחירות מנוגדות), התבוננות על עמדת האחר (אחרים חושבים אחרת או בוחרים שונה ממני), על אחריות (התמודדות עם תוצאות הבחירה שלי) וכישורים נוספים המסייעים לנו להיות חלק מתוך חברה.

כיצד יכולת זאת מתגבשת? שורשיה נעוצים בילדות והיא יכולת שמשתכללת ככל שאנו גדלים, מתפתחים ומתנסים. דרך גילוי העצמאות וההתרחקות מההורים, ילדים מגלים מי הם: מה הכוחות שלהם, החולשות והרצונות שלהם, שעשויים להיות שונים משל ההורים. כך הם הופכים לאינדיבידואלים. על מנת שילד יצלח שלב זה, ההורים צריכים לאפשר מרחב חקירה המאפשר בחירה, סקרנות ובניית תחושת מסוגלות, אך גם התייחסות לכללים שנועדו לשמור על הילד וליצור מרחב בטוח לחקירה.

על כן, לא פעם שלב הפעוטות מאופיין במאבקים בין ההורה לילדו סביב מה מותר ומה אסור. זוהי תקופה שדורשת מאיתנו ההורים מחד לסייע לילד להפנים כללים אשר ישמרו על ביטחונו ויאפשרו לו להשתלב בחברה, אך גם יהפכו אותו לילד בטוח בעצמו, סקרן, עצמאי ונכון להתנסות בעולם. במפגש בתוך שלב התפתחותי זה, מתקיים גם האמביוולנטיות לגבי מתן חופש הבחירה של הילד: מחד, בחירה המאפשרת אישור ותיקוף למי אני מה העדפותיי ורצונותיי, לבין בחירה של ההורה מתוך רצון להגן עליי מפני סכנות או השלכות של מעשיי שכפעוט איני תמיד יכול להבין אותם.

כיצד משלבים שתי קצוות אלו? החופש לבחור לעומת חינוך לאחריות? אי אפשר ללמד ילד אחריות מהי מבלי שילמד לחוש בתוצאות בחירותיו. בדרך זו, הוא ילמד לבחור ולקבל את האחריות לבחירות, שהם בהמשך גם הבסיס של חיים דמוקרטיים.

כיצד לסייע לילדים לבחור?

בתהליך הבחירה, שותפים המבוגר (הורה/גננת) והילד. המבוגר הוא זה אשר מופקד על החינוך לבחירה. על ההורה לקחת בחשבון שלצד התועלת של בחירה יש גם תוצאה שהילד יצטרך לשאת בה, ולעיתים גם ההורה. למשל, לשאת את בכיו של הילד שבחר להתעכב בגינת המשחקים ולא הספיק לצפות בתוכנית האהובה עליו.

בחשיבה שלנו לגבי מצבים שיועמדו לבחירה ניקח קודם כל בחשבון את גיל הילדים. בחירות צריכות להיות מותאמות לגילם של הילדים. ניקח בחשבון גם את ההבנה של הילדים והבדלים בין אישיים. על הילדים הבוחרים לשאת בתוצאות בחירותיהם. על כן, לא נאפשר בחירה במצבים שילדים, בשל גילם או גורמים אחרים, לא יכולים לשאת בתוצאות בחירותיהם.

תהליך הבחירה אצל ילדים דורש ניתוח מצבים וחשוב להקנות להם כלים לבחור: למשל לשוחח על החלופות (יתרונות וחסרונות) לפני שהילד בוחר, ומודעות לתוצאות של בחירת הילד אותן יוכל לשאת. למשל, אם ילד רוצה לבחור מתנה ליום ההולדת ומתלבט בין מספר מתנות, ההורה יכול לסייע לו לחשוב איזה מתנה כדאית מבחינתו (במה ישחק הכי הרבה, אם לילד חשוב מאוד לשחק עם חברים וכו'). דרך הדיון על החלופות הילד לומד מה משמעות הבחירה (התמורה לעומת המחיר) ועל עצמו (למשל העדפות, ערכים וכו').

משא ומתן של בחירה: חשוב שההורה יתייחס לשיקוליו של הילד ויסייע לחשוב על היתרונות והחסרונות מבלי להשפיע באופן מניפולטיבי.

חשוב שההורה ייתן בחירה לילד מתוך אותנטיות כדי שהילד יחווה את הכבוד לבחירתו. למשל, אם הורה שואל את הילד במה אתה רוצה לצבוע והילד בוחר בצבעי גועש וההורה אינו פנוי או רוצה להתעסק בלכלוך, מוטב שההורה לא יציע בחירה פתוחה.

חשוב לאמן ילדים לבחור בחירות פתוחות וסגורות. בחירה פתוחה מאפשרת יוזמה ועידוד לחשיבה (למשל, מה אתה רוצה לעשות אחר הצהריים?) לעומת בחירה סגורה שנותנת מספר אלטרנטיבות מצומצמות (אתה רוצה ללכת לגינת המשחקים או לצייר?).

ישנם מצבים שבהם העמדת מצב לבחירה עלולה לפגוע בילדים אחרים ובמרקם החברתי של המסגרת המשפחתית או של המסגרת החינוכית, ולכן חשוב להימנע ממתן בחירה במצבים שעלולים להשפיע לרעה על אנשים אחרים (למשל, האם להביא חטיף לגן).

ישנם מצבי ביניים שקבלת החלטה או בחירה בין חלופות היא משמעותית מאוד לילד וחשוב לקחת בחשבון את עמדותיו, אבל ההחלטה צריכה להתקבל בסופו של דבר על ידי ההורים (למשל, נשמע את עמדותיו של הילד אם רוצה להישאר בגן או לעלות לכיתה א', אך ההחלטה היא של ההורה).

יש מצבים בהם לא ניתן לילד בחירה כלל, למשל, מצבים שעשויים לפגוע או לסכן אותו או אחרים.

לסיכום: בחירה היא חלק מהותי בחיינו. טיפוח יכולת הבחירה אצל ילדים חשובה לפיתוח הזהות העצמית והעצמאית של הילד לצד פיתוח עמדה אחראית הלוקחת בחשבון את תוצאות המעשה עצמו ומתחשבת בסביבה מאידך. זוהי יכולת המתפתחת עם סיוע ותיווך של ההורה ולנו יש חלק חשוב בסיוע לילדים לבחור באופן מושכל.

הכותבת היא כרמית זיו, פסיכולוגית התפתחותית וחינוכית, תכנית מעג"ן קש"ת, השירות הפסיכולוגי החינוכי, אגף החינוך, עיריית רחובות.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר