גן ילדים ברחובות
גן ילדים ברחובות

הילד חווה קשיי מעבר וההסתגלות למסגרת הגן העירוני? כך תעשו זאת נכון

השירות הפסיכולוגי החינוכי באגף החינוך בעיריית רחובות מייעץ להורים כיצד אפשר לעזור לתהליך מעבר מוצלח וחלק למסגרת הגן העירוני

פורסם בתאריך: 20.9.19 06:22

-->

שאלות רבות מתעוררות לאור המעבר לגן עירוני: איך הילד/ה שלי יסתדרו? מי יקנח להם את האף? מי יעזור להם בשירותים? מי ידאג שישתו מספיק מים? שיאכלו? ואיך יסתדרו בלי שנת הצהרים? זהו אכן מעבר המציב בפני הילד/ה אתגרים רבים, שעל מנת לצלוח אותו, על ההורים להיות מוכנים, לדעת מה מצפה להם ולילדם, לסייע לילדם ולשדר תחושה בטוחה, נעימה וחיובית באשר למעבר.

תחילה יש להבין היטב מה כולל המעבר מהמעון למסגרת גן עירוני:

כמות הילדים והצוות: הגן העירוני מונה לעיתים יותר ילדים באופן יחסי ממעונות והצוות מכיל גננת מקצועית, סייעת, לעיתים סייעת נוספת לתגבור.

הדרישות: בגן עירוני אומנם יש דגש על בחירת רצונותיו ונטיותיו הטבעיות של הילד, אך מונחל סדר יום ברור ומובנה הכולל שעות פתיחה מוקדמות, מפגשים במליאה, ארוחת בוקר, חוגים, קבוצות עבודה וכדומה. יש ציפייה (המותאמת לשלב ההתפתחותי) כי הילדים וההורים יעמדו בסדר היום ובתוכנית הלימודים המותאמת (יגיעו בזמן, יביאו ציוד נדרש, יקפידו על לבוש וכו').

העצמאות הנדרשת מהילד: בגן עירוני קיים דגש על התקדמות הילדים במיומנויות היום יום, התנסות בפעילות בכוחות עצמם תוך הפחתה בצורך בתיווך של אדם בוגר. נדרשות אכילה ושתיה עצמאית, תהליך הדרגתי של הליכה לשירותים, דאגה להיגיינה עצמית, פיתוח משחק עצמי או בשיתוף חבר ללא נוכחות מבוגר, פרידה הדרגתית ממוצץ ומשנת צהריים אליה הילדים היו רגילים. בתקופה הראשונה של השנה ניתנת עזרה רבה לילדים לביסוס מיומנויות עצמאות אלה.

מעקב אחר התפתחות ולמידה: הכניסה לגן עירייה היא למעשה כניסה למסגרת של משרד החינוך, מה שאומר שהילדים מתחילים ללמוד, מבחינה פדגוגית, תכנים משמעותיים המותאמים לגילם, אך זה מצריך להיפגש עם "שותפים לדרך". לכל גן יש מפקחת, יועצת פדגוגית לליווי וכן ליווי מקצועי מטעם השירות הפסיכולוגי החינוכי, המלווה את הגננת באיתור ילדים עם קשיי התפתחות ולמידה. הגן נמצא תחת בקרה ומעקב של מחלקת גני ילדים באגף החינוך.

הימים הראשונים בגן העירוני:

ארוחת בוקר קלה בטרם יציאה מהבית: במרבית הגנים ארוחת הבוקר מתקיימת סביב השעה עשר.

הפרידה בבקרים: נדבר על הפרידה, נגיד מי חוזר לאסוף ומה נעשה ביחד בהמשך היום. רצוי לבצע טקס קצר וקבוע לפרידה ונשדר ביטחון בצוות ובילדנו.

שיח על הגן: נשוחח עם הילד על הגן ונאפשר לו לבטא מגוון רגשות ללא שיפוט (גם אם לא כיף). נזכור ששאלות כלליות מקבלות תשובה כללית ("איך היה בגן?", "כיף"), לכן נשאל שאלות ממוקדות (מה אכל? עם מי שיחק? האם הרכיב פאזל?).

רגרסיות כחלק תקין בהתמודדות: יש לזכור כי ילדים שונים מגיבים באופנים שונים לאתגר שבכניסה למסגרת חינוכית חדשה. יש ילדים שעשויים להראות קשיי פרידה שטרם נראו בגן הפרטי, בין אם בשבוע הראשון בגן ובין אם לאחר מספר שבועות. יהיו ילדים שיראו רגרסיה בתפקודים שכבר הושגו ויחזרו לשימוש במוצץ, היצמדות להורה, הרטבה והתנהגות "תינוקית". חשוב להכיל תגובות רגרסיביות אלה ולזכור כי הן זמניות וצפויות לעבור כשהילד ישוב להרגיש בטחון ויציבות בחייו.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר