נס ציונה:עיר עם לב של מושבה שחוגגת 140

מיני צמחים שונים בגבעות הכורכר, סדנאות אירוח ביתי של נשים מעוררות השראה, סיפור ציוני חלוצי מעורר השראה ומסעדה ששמה יצא למרחקים. נס ציונה חוגגת 140 שנים של מושבה שהפכה לעיר

פורסם בתאריך: 16.3.23 21:03

-->

את העיר נס ציונה הקים לפני 140 שנה חסיד חב"ד בשם ראובן לרר שהיה מחובבי ציון. האזור בו קבע את מושבו נמצא בכניסה לעיר מכיוון דרום ושם 'בנחלת ראובן' שמה הראשון של העיר נמצא הבית המשומר. במקום מתקיים סיור מומחז שמספר את סיפורה של פייגה לרר (האישה שאיתו), שמגולמת על ידי השחקן אושר בית הלחמי. זהו חלק ממיזם: "בזכותן כאן", בעקבות הנשים המייסדות של נס ציונה.

בימים אלו חוגגת נס ציונה 140 שנה וזה הזמן הטוב ביותר להכיר ולבלות בכמה משכיות החמדה שמצויות בעיר שאנחנו תמיד חולפים לידה בדרך לראשון או לרחובות.

מנחלת ראובן מומלץ לבקר 'בגבעות הכורכר' מקום שהוכרז כגן לאומי בלב השפלה ומציע אתר טיול נפלא בין גבעות שבחלקם ניתן למצוא צמחייה אנדמית, צמחי תבלין, רפואה וכן את אירוס הארגמן ואירוס ארץ ישראלי ומבט לנוף של שפלת החוף. על המקום התנהלו קרבות שליטה מצד יזמי בנייה וארגוני סביבה. העירייה הכריזה לבסוף על המקום כשטח לשימור ובמקביל הוקם ארגון מתנדבים בשם 'שומרי הגבעות'.

 

צילום:איתן אלחדז

אפרת קסלר, עובדת נמל אשדוד גילתה בימי הקורונה שאפשר להעמיק ולהרחיב את העיסוק שלה באומנות הציור. קסלר תושבת נס ציונה שואבת השראה לציוריה מהטיולים הרבים שהיא עורכת בגבעות הכורכר שנמצאים סמוך לביתה ועל קירות ביתה תלויים בגאווה ציורי הנוף הפסטורלי של הגבעות.

קסלר לוקחת חלק במיזם יחודי של העירייה לקראת חגיגות 140 להיווסדה של העיר והיא תקיים סדנאות בוטיק בהם המשתתפים יוכלו להתנסות בציור "זה לא מיועד רק לציירים" היא מכריזה לכל אלו ששולפים את התירוץ. קסלר גם מציעה ממטעמי המטבח שלה כולל גליל שוקולד מופלא של תמרים, אגוזים ועוד דברים נפלאים. בימים אלו היא מציגה תערוכת ציורים שאצרה יחד עם חניכי כפר הילדים 'נווה יהודה' ששוכן בעיר.

מגבעות הכורכר ניתן להמשיך למרכז העיר שם בגן נווה, ישנה נקודת תצפית על שכונת הפועלים 'טירת שלום״

אתר חובה מקומי הוא 'בית ראשונים' שמשמש מרכז לשימור, הנצחה ותיעוד תולדות המושבה מאז היווסדה בשנת 1882 ועד ימינו. באולמות הבית ניתן לראות את תמונות משפחות המייסדים וצאצאיהם, מסמכים היסטוריים המתועדים על פי נושאים ותוכנית אור קולית המספרת את תולדות המושבה מאז ימי המייסד ראובן לרר ובני משפחתו.

יחד עם המחלקה לקידום מעמד האישה יצרו בעיר קהילת אירוח של נשים מעוררות השראה שמארחות בביתם ומספרות את סיפורן : לאה ימיני מזמינה אתכם לחוויה בניחוח תימני עם סיפור על אומנית רב תחומית ואוכל מסורתי. הבית של גלית שמעוני שתכיר לכם את עולם הפנג שוואי וביקור בביתה של דריה לבובסקי.

כבר בכניסה לחצר ביתה ניכר שהגענו לנווה מדבר ירוק וצבעוני שמתנהל לפי חוקים משלו: פרחים צבעוניים ניבטים אלייך מכל פינה והיכן שאין פרחים יש פריטי אומנות או אספנות והכל ללא יומרה או 'איזה קו' מאפיין. לצמחים זה לא משנה וגם לדריה ובן זוגה פאבל שגם 'אאוטסיידרים' שמתנהלים לפי העולם הפנימי שלהם "עד לפני 14 שנים הייתי ביו כימאית שעובדת בפארק המדע" מספרת לובסקי בעיניים יוקדות ושיער צבוע גווני טורקיז שמשתלבים היטב בנוף הביתי "כשביתי הצעירים נולדה בקשו מאתנו להכין בובה לבית הספר האנתרופוסופי אליו התקבלה. אז התחלתי ליצור פייה בשיטת ליבוד מצמר וקבלתי תגובות יפות"

לבובסקי החליטה לשם השעשוע להציע את הבובה למכירה באתר בינלאומי ותוך שעתיים היא נמכרה. וכך גם השנייה ועוד. בסוף הבינה לבובסקי שהיא ממש יכולה להתפרנס מזה "אמרתי שלום לפארק המדע ויצרתי עולם שלם של בובות ופיות בטכניקת הליבוד". לבובסקי החלה גם 'להתחבר' לטבע ולמדה בוטניקה וכל מיני שיטות רוחניות מעצימות איתם היא עוזרת לאחרים. סטודיו העבודה שלה שנמצא מול ביתה החד קומתי נראה עמוס בובות שתלויות ומונחות בכל עבר, חלק מהבובות נראות כל כך אמיתיות עד שנדמה שעוד רגע תגיח פייה מאי שם ותפיח בהם חיים. חלקם אגב נראות קצת קריפיות כמו החסידה עם החתך המדמם בצוואר "זה הסמל של המפגינים בדיקטטורה של בלארוס" מפתיעה אותי לבובסקי שמסבירה שסמלה של בלארוס הוא החסידה "אחרי הדיכוי של האופוזיציה וחברים שלי שנזרקו לכלא הייתי חייבת לעשות משהו מחאתי בתחום האומנות שלי ויצרתי את החסידה עם חתך מדמם בצוואר". לבובסקי פירסמה את הבובה ברשתות החברתיות וזה יצר באז שהגיעה עד לעיניה של מנהיגת האופוזיציה הגולה סבטלנה טיחנובסקאיה שהציגה את הבובה בנאום שלה מול הפרלמנט האירופאי "בגלל זה אני היום מנועת כניסה לבלארוס" היא אומרת ומסכמת "נראה שהרודן לוקשנקו חושש מהבובות שלי".

את היום אפשר לסיים ואפילו רצוי 'בקפה ציונה' אולי המוסד הקולינרי החשוב והמיוחד ביותר בנס ציונה. מקום ששמו נישא למרחוק ובעשור השנים לפעילותו הוא מושך אניני טעם מכל הארץ שמגיעים לטעום באווירה אורבנית – כפרית 'ניוקי סלק' משגע, סלומון עשוי היטב ומנות ירקות שנתפרו לכדי שלמות בידי נתנאלה פניגר (46) בעלת המקום עם רזומה של יותר מעשרים שנה בעולם הקולינריה.

פניגר פתחה כבר בגיל 23 את 'מא' בר – מסעדה ברחובות (יחד עם בעלה עופר) כי גילתה שחסרים מקומות שווים בעיר מגוריהם דאז. כשנולד בנם הבכור היא פתחה את קפה 'נתנאלה' אף הוא ברחובות.

לפני עשור גילתה פניגר כי בית בית ישן עליו שמה עין ברחובה הראשי של נס ציונה בו התנהל גן ילדים עומד להשכרה. הזוג שזיהה את הפוטנציאל שכר את המקום שהתברר כמבנה היסטורי בו גרו הזוג זיסקינד וקיקה קפלן, יקירי העיר נס ציונה ומראשוני מתיישביה. קיקה היא נכדתו של ראובן לרר (מייסד העיר) "אנחנו ממשיכים מסורת ארוכת שנים של הזוג זיסקינד שהיו ידועים בחווית האירוח ובקבלת הפנים שהם עשו" מספרת נתנאלה "קשה לי להגדיר את המטבח שלנו אבל הכל נעשה באהבה, עם חומרי גלם משובחים ובעיקר מבוסס על ירקות"

שמואל בוקסר, ראש העיר ציין בהרמת כוסית חגיגית לכבוד פתיחה חגיגות 140 שנה לנס ציונה. "זוהי עיר עם שורשים עמוקים, עברה העשיר וההווה מממש בצורה מדויקת את ייחודיות העיר וחזונה, כעיר מתקדמת שיש לה 'לב של מושבה', החגיגות השנה יהיו באוריינטציה מקומית וקהילתית עם הפנים למחר והם יתפרסו לאורך כל השנה ויכללו פעילויות עבור תושבי העיר במגוון תחומים: חינוך, תרבות, ספורט, טבע, מוזיקה, בכולם ינתן דגש על הקהילה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר