יד לבנים ברחובות (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)
יד לבנים ברחובות (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

"קשר משפחתי" – תערוכה חדשה בבית יד לבנים

התערוכה משלבת את סיפורן של אם ובת, הני שקולניק וסבינה סעד, שעלו לישראל מאיטליה

פורסם בתאריך: 30.8.17 07:00

-->

תערוכה חדשה מביאה לבית יד לבנים ברחובות את הניחוח של  איטליה, הידועה כערש התרבות המודרנית בתחומי הציור, הפיסול, התיאטרון, הארכיטקטורה, האופנה, האוכל והפסטיבלים. זאת באמצעות האומניות הני שקולניק וסבינה סעד, אם ובת, אשר יציגו את יצירותיהן בטכניקה מעורבת במגוון נושאים וחומר בתערוכה בשם "קשר משפחתי", אשר שוזרת בתוכה את סיפור חייהן המיוחד ואת עברן היהודי והאיטלקי, תוך שימוש בטכניקות חדשות ובהקשרים חדשים ותוך שהן שומרות על ייחודן האומנותי אך מקיימות ביניהן סימביוזה מוחלטת.

על האמניות ויצירותיהן: הני אלכסנדר שקולניק וסבינה סעד, אם ובת, כל אחת אמנית בפני עצמה וביחד הן חוברות לחגיגה משותפת של צבעים, נושאים ומרקמים. השתיים מספרות את סיפור חייהן באמצעות צילום, סריגה, רקמה, שזירת חרוזים, כתיבה, גזרי נייר וציור. על אף שהיצירה של כל אחת מהן עומדת בפני עצמה, קיימת סימביוזה גלויה וסמויה ביניהן.

יצירה מתוך תערוכת קשר משפחתי

יצירה מתוך תערוכת קשר משפחתי

 

הני שקולניק נולדה בשנת 1919 בגרמניה ועם עליית הנאצים לשלטון היגרה משפחתה לאיטליה ועברה את ימי המלחמה במסתור בחוות כפריות בסיוע כומר מקומי. משפחתה עסקה בעיבוד עורות ולימים נישאה לפרוון יהודי. במהלך חייהם המשותפים היא סייעה במלאכת תפירת המעילים, מכירתם ושיווקם. צילום היא למדה מספרים ומגזינים ומצלמה פשוטה ליוותה אותה במשך שנים לכל מקום אליו היא הלכה. היא חברה באגודת המאיירים, אמני ראשון לציון, אמני רחובות, הציגה את יצירותיה בתערוכות רבות בארץ ובחו"ל, זכתה בפרסים רבים וצילומיה פורסמו במגזינים בינלאומיים.

סבינה נולדה בשנת 1950 ועלתה לארץ בשנת 1969 עם תנועת בני עקיבא, נישאה בשנת 1970 ליהודה, היא אם לארבעה וסבתא לעשרה נכדים. את יצירותיה הציגה בתערוכות רבות ברחבי הארץ והיא חברה באגודת המאיירים, אגודת הציירים הארצית, אגודת אמני ראשון לציון, עמותה לאמנות חזותית ברחובות ואגודת המיניאטורות.

הני מביטה אל העולם דרך עדשת המצלמה החל משנות ה-60, בודקת צילום ספונטני, מעובד ומבוים, בודקת טכניקות, זוויות וחשיפה לאור. צילום משותף של שתיהן בימי ראשון הפך לריטואל קבוע. כשהאב הלך למשחק כדורגל היו השתיים בוחרות את זווית האור הטובה ביותר בבית לשעות רבות של צילום משותף, כשהני מצלמת וסבינה מדגמנת. באמצעים דלים נוצר צילום מסקרן ומאתגר המתנתק מהמציאות היומיומית.

"אמא והבננה". יצירה מתוך תערוכת קשר משפחתי

"אמא והבננה". יצירה מתוך תערוכת קשר משפחתי

 

לפני עשור, עם עלייתה לארץ בגיל 88, למדה הני במועדון גיל הזהב את מלאכת שזירת החרוזים לשרשראות. ידי הזהב והדמיון אתגרו אותה לבדוק מחוזות נוספים, וביד בוטחת החלה ליצור מחרוזים עולמות קסומים, סיפורי תנ"ך, אירועי ספורט ואירועים מחיי היום יום.

"רכב רשיון תחבורה ומה שביניהם". יצירה מתוך תערוכת קשר משפחתי

"רכב רשיון תחבורה ומה שביניהם". יצירה מתוך תערוכת קשר משפחתי

 

סבינה מציירת וכותבת סיפורים ואנקדוטות מחייה ומחיי משפחתה על נייר אריזה נושן של פירות מהארץ ומאיטליה. סיפורים נוסטלגיים אלה מוגשים לצופה באמצעות ציור נאיבי, בכתיבה כנה ובתיבול הומור או עצב. היא אף יוצרת במגזרות נייר ובציורי גואש, אוספת ומלקטת פריטים והופכת אותם לאמנותready made. רבות מעבודותיה העוסקות בנושאים יהודיים עיטרו כרזות, גלויות ולוחות שנה, וזיכו אותה בפרסים רבים מטעם שר החינוך והתרבות, משרד ההסברה, ועוד. צלחת בעיטור יונת שלום שלה ניתנה למלך חוסיין הירדני ולראש הממשלה רבין עם חתימת הסכם השלום בין שני העמים.

סבינה הינה בת יחידה להוריה, היא עלתה לארץ מאיטליה בגיל 19 לאחר שסיימה בהצלחה את לימודיה בבית הספר לאמנות "בררה מילאנו". עם נשואיה נשאבה כולה לעבודת המשק וגידול פרחים.

בדומה לאמה הני, חזרה לאמנות שוב רק בגיל 40 ומאז שתיהן אינן חדלות לרגע ליצור ולהפתיע.

 

פתיחת התערוכה מחר (חמישי) בשעה 20:00 בבית יד לבנים, רחוב הבנים 10, רחובות. הנעילה בתאריך 18.10. אוצרת התערוכה רוני אנקורי. שעות ביקור בתערוכה: ימים א, ב', ד', ה' 15:00-09:00, יום ג' 13:00-09:00, 18:30-16:30. בתאריכים 12-13.9 ובחול המועד סוכות סגור. טל': 089453891.

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר