איל כהן (צילום: עדי משטא)
איל כהן (צילום: עדי משטא)

"להופיע מול העיר שבה גדלתי זה ציון דרך משמעותי מבחינתי"

ביום רביעי יעלה על במת גן המייסדים ברחובות תושב העיר איל כהן, במסגרת אירועי סיום הקיץ. בראיון ל"ערים" הוא מדבר על הקריירה שכמעט ונגדעה בשל מחלה במיתרי הקול ואומר: "דווקא בתקופה הזאת גילתי מחדש מי אני"

פורסם בתאריך: 27.8.17 12:34

-->

במסגרת חגיגות סיום אירועי הקיץ של החברה העירונית רחובות, ביום רביעי בערב יעלה על במת גן המייסדים הזמר והיוצר הרחובותי איל כהן, שמגיע להופעה אחרי מסע ארוך, מורכב ולא פשוט כלל.

כהן, שיחמם את רמי קליינשטיין באותה הופעה, החל את דרכו המוזיקלית עוד כשהיה נער צעיר. את אהבתו למוזיקה ספג בבית הוריו ובהשפעת אביו הוא כתב, הלחין וניגן בגיטרה. במהלך הדרך איבד את קולו ואף שמע מהרופאים את האבחנה המרה שלעולם לא יוכל לחזור לשיר, בעקבות מחלה במיתרי הקול. אחרי דיכאון עמוק, מלחמה ארוכה וחיפוש אחר זהותו המוסיקלית, החל לטפס מעלה ולחזור אט אט לפעילות מלאה, ליצירה ולבמה, כאשר הוא לא מפסיק לרגע לוותר על החלום. לרגל השקת אלבום הבכורה שלו 'לא חלמתי', בהפקת דורון פלסקוב (ערן צור, דודי לוי, גלעד שגב) ובליווי דן תורן, יוצא כהן לסיבוב הופעות בכל רחבי הארץ.

איל כהן (צילום: עדי משטא)

איל כהן (צילום: עדי משטא)

 

האלבום כולל עשרה שירים אישיים, חשופים, בהם מאפשר איל למאזינים להציץ אל נבכי ליבו, אל הכאבים, האהבות, האכזבות וההצלחות שעבר בדרך. בימים אלו הוא גם חורך את הרשת עם הקליפ החדש שלו לסינגל – "אין לה מושג", בו מככבים מור חן, אלעד לוי ואיתי שגב. השיר הוא מעין המנון לעולם הדייטים האכזרי והמשעשע, והוא נכתב בעקבות שיטוט באחד מאתרי ההיכרויות, שם נתקל בפרופיל שהיה כתוב כמו שיר. הוא ביקש מבעלת הפרופיל אישור להלחין אותו, היא אישרה, הוא שייף קצת את הטקסט וכך נולדו שיר וזוגיות.

איל, איך הייתה העבודה על אלבום הבכורה ואיך נוצרו הטקסטים החזקים בכל אחד מהשירים?

"המפיק של האלבום, דורון פלסקוב, עשה איתי דרך נפלאה. יום אחד הוא אמר לי 'אתה לא מגניב'. זאת הייתה חתיכת כאפה, אבל כאפה מעצבת. הוא דייק אותי, לא נתן לי לעשות אוואנטות של מגניב. דורון שלח אותי לעבוד עם דן תורן על הטקסטים והוא עזר לי לנקות אותם, לקלף את המסכות, לבוא אני, לבוא דוגרי. השתחררתי מתרבות הזוהר הזאת שסביבנו, עם כל הפוטושופ כאורח חיים. זו תרבות שנורא מיפה את הדברים. בפייסבוק אתה צריך להיראות כל הזמן מדהים ונפלא. אחד השירים נקרא 'אפילו לי קשה להיות איתי'. פעם לא הייתי מעז להגיד משפט כזה, בטח שלא בהופעה. מבחינתי הוא כל כך מדכא. אבל היום אני יכול לעמוד מול אנשים ולהגיד את זה".

מה היה בדיוק הסיפור עם אובדן הקול שאיים על הקריירה שלך?

"בתור ילד תמיד הייתי צרוד. הייתה לי אסטמה ועד היום אני קצת צרוד. עכשיו אני מבין שאין דבר כזה ילד צרוד, אבל אז לא הייתה את המודעות שיש היום לקלינאיות תקשורת. יש לי קול בעייתי ולפני כמה שנים הגעתי לנקודת משבר כשגילו שיש לי ציסטה במיתרי הקול. במשך חודשים לא יכולתי לדבר יותר מחצי שעה ביום. הייתי מדבר והקול היה נעלם. תקשרתי עם אנשים באמצעות פנקס שהייתי כותב בו. טופלתי אצל קלינאית תקשורת ונתתי לגוף שלי לרפא את עצמו. כשחזרתי לשיר, אני לא אשכח שאבא שלי אמר לי 'איזה יופי, לא חשבתי שתהיה מסוגל יותר לשיר'".

איך הרגשת בתקופת השתיקה?

"זה היה כל כך קשה. עברתי משבר זהות. ידעתי מי אני, אבל לא ידעתי אם אני רוצה להיות מי שאני. אני יכול רק להגיד תודה שהיו לי חברים ואנשים קרובים שתמכו בי. לא רציתי לצאת מהבית, אבל למזלי נורא קשה לי לאכזב אנשים. היו לי עיסוקים שהייתי מחויב אליהם וזה הכריח אותי לצאת מהבית. דווקא בתקופה הזאת גילתי מחדש מי אני, שאני חייב להיות מוזיקאי יוצר, שאין לי ברירה. זה אני ואני שמח על זה".

איל כהן (צילום: עדי משטא)

"עברתי משבר זהות". איל כהן (צילום: עדי משטא)

 

איך הגעת למוזיקה מלכתחילה?

"גדלתי בבית מוזיקלי. ההורים מאוד עודדו אותנו לכך. מגיל ארבע הייתי 'מרביץ' לפסנתר ושר וכתבתי שירים על אחי הקטן שהיה אז בן שנה. לאחד השירים קראתי 'לפעמים אני אוהב אותך ולפעמים לא'. לפני כמה זמן אבא שלי החליט לעשות לי פדיחות מול החברה והשמיע קסטה ישנה עם הקלטה של השיר הזה. עד סוף כיתה ה' למדתי מוזיקה קלאסית ופסנתר, ואז אמרתי 'זהו, אני רוצה ללמוד לכתוב'. בדיעבד אני חושב שהייתי שמח להמשיך ללמוד עוד קלאסי.

"אמא שלי רכזת הוראה עברית במכון ויצמן ואבא שלי דוקטור במכון, אבל התחביב שלהם הוא מוזיקה, בין אם זו שירה בציבור ובין אם כתיבת שירים. את הכתיבה קבלתי מאבא שלי. אני בוגר בית הספר 'רימון' למוזיקה וגם אחותי הצעירה זמרת מדהימה. אחי סאונד מן ורק אחי הגדול אנאליסט. הוא גם עוזר לנו, לאחים, כלכלית. בלעדיו הקליפ החדש שהפקתי לא היה יוצא".

תמיד ידעת שאתה רוצה להיות מוזיקאי?

"הייתי בטוח שאהיה כדורגלן. זה הרבה יותר נוצץ מלהיות פסנתרן. הייתי הקפטן של הקבוצה בבית הספר שריד, כבוד גדול. בגיל 14 הבנתי שלא אהיה כדורגלן כי לא התקבלתי להפועל תל אביב".

הסינגל החדש של איל, 'אין לה מושג', הוא הקליל שאלבום. הקליפ המצחיק והמדליק שלו כבר הגיע לכ-700 אלף צפיות. בקליפ שלל שחקנים מוכרים, ביניהם אלעד לוי ואיתי שגב, שמוצאים עצמם בהיכרויות לא מוצלחות ומגוחכות עם בחורה, השחקנית מור חן, שלא מצליחה למצוא את האחד.

איך נוצר השיר המשעשע הזה?

"עד לפני שנה הייתי מלא באתרי היכרויות. השיר הוא בעצם מילים באתר היכרות שכתבה בחורה חמודה שיצאתי איתה. עבדתי על הטקסטים לאלבום עם דן תורן, ובאותו שבוע לא היה לי מה להשמיע לו, אז השמעתי לו את הפרופיל שהלחנתי, של הבחורה הזאת מהאתר. הוא אמר לי 'בואנה זה להיט'".

בקליפ הבחורה לא מוצאת אהבה דרך האפליקציות והאתרים. אתה מצאת אהבה?

"כן, יש חברה, זו אהבה וזה אמיתי. לשמחתי אחרי 30 שנים של רווקות, של קשרים פה קשרים שם, כיף לגלות שיש דבר כזה, כי אני כבר לא האמנתי. ראיתי את כל הזוגות הללו שמתנשקים ואוהבים ואמרתי לעצמי מה זה החרא הזה, על מי אתם עובדים. 30 שנה לא אהבתי אף אחת, לא ברמה הזאת. יצאתי עם מלא והחיפוש מאוד העסיק אותי. לפני שנה בערך אמרתי שנמאס לי מהדייטים ונמאס לי מכל האפליקציות, שאני מתרכז במוזיקה. כשחגגתי 30 עם הופעת יום הולדת, שהייתה כיף גדול, אמרתי לעצמי 'מה קורה עם אהבה?, טוב, יאללה, בוא נחזור למשחק'. חזרתי לאפליקציה של היכרויות והבחורה הראשונה שהכרתי היא החברה שלי היום ואנחנו גרים יחד. אז יש אהבה גם באפליקציות".

איל כהן (צילום: צבי טובול)

יש גם אהבה. איל כהן (צילום: צבי טובול)

 

ממה אתה מתפרנס?

"תחום המוזיקה קשוח ברמות, כמו כל תחום בארץ. זה קצת כמו להקים סטארט אפ – הסיכוי שלך להחזר הוצאות או לתשואה הוא כמעט בלתי אפשרי. אני מלמד פסנתר ומנהל בית ספר למוזיקה ברמת השרון. בשביל להפיק את הקליפ גרתי שנה אצל ההורים, כדי לחסוך. עשיתי גם גיוס המונים שנתן לי חלק קטן מהסכום, וגם אחי הגדול עזר".

מייאש אותך לחשוב כמה קטנים הסיכויים להתפרנס ממוזיקה?

"מבחינתי מה שחשוב זו הדרך שלי, ולעשות אותה. אני רוב הזמן עוסק במה שאני אוהב. אני מאוד מאמין בלהסתכל על החיים דרך הדימוי של טיפוס על הר. אם אתה בפסגה, זה אומר שאתה חייב ליפול. אם אתה בתחתית, יש לך רק לאן לטפס. לפעמים זה נורא קשה ואני אומר 'חאלס, אין לי כוח לזה', אבל אחרי כל מה שעברתי אני פשוט רוצה להיות בטיפוס עצמו בלי לחשוב על הפסגה".

יש גם סיפוק מהחיים כמוזיקאי, מההופעות?

"יש לי סיפוק אדיר מהופעות ואני חורש את הארץ כל השבוע. אנשים זו התרופה שלי ויש משהו במוזיקה שפותח את הלב של האנשים אליך ואת הלב שלך אליהם. אפילו אם בהופעה יש מעט אנשים ואני רואה בעיניים שלהם את ההתרגשות ואני מתמלא מכך. זה מרגש אותי".

אתה מתרגש לקראת ההופעה ברחובות? בכל זאת זו העיר שלך וגם יהיה קהל גדול.

"אני מחכה לזה. כיף לי לעמוד על במה, אני מסתער על הבמה. בכל הופעה שאני בא אני נותן את המאה אחוז שלי, את הלב שלי אני שם. אני מקווה שיאהבו את החומרים שלי, אבל זה כבר מחוץ לשליטתי. ספציפית בהופעה ברחובות זה עוד יותר כיף ומרגש, כי אני מרגיש שמגיל 16 אני מפזר הבטחות שאני אהיה מוזיקאי, שאני אהיה זמר. להופיע מול העיר שבה גדלתי זה ציון דרך משמעותי מבחינתי".

איל כהן (צילום: בר דה לנגה)

"מגיל 16 אני מפזר הבטחות שאני אהיה מוזיקאי". איל כהן (צילום: בר דה לנגה)

 

כהן הדריך שנים רבות בסוכנות היהודית, הוא שירת בנח"ל כלוחם ועד היום עושה מילואים. הוא גם מגלה לנו שהשם שלו הוא 'איל' עם יו"ד אחת, כי אלו ראשי תיבות של 'ארץ ישראל לנצח'. במילים אחרות, מדובר באדם שאכפת לו מהמדינה ושכואב לו לראות את מצבה הנוכחי.

"בעיקרון אני לא טיפוס פוליטי", הוא אומר, "אבל הדבר שהכי קשה לי הוא שמשסעים אותנו אחד בשני. המנהיגים מכל הקשת הפוליטית עושים את זה, וגם לתקשורת יש חלק בכך. דתיים נגד חילוניים, שמאלנים נגד ימנים. זה בסדר לחשוב אחרת, יש אנשים נפלאים בארץ הזאת. יש לי חברים טובים מכל העמדות הפוליטיות, אני מופיע בכל הארץ, גם בהתנחלויות. בסופו של דבר, כשאתה מדבר עם בן אדם פנים אל פנים זה מקרב. אני לא סתם מתעקש לכתוב בעברית, למרות שהיום בשוק בארץ אפשר להצליח יותר עם אנגלית. אני מאוד מחובר למדינה".

איל כהן (צילום: יאיר אבן חיים)

"יש אנשים נפלאים בארץ הזאת". איל כהן (צילום: יאיר אבן חיים)

 

הופעתו של כהן תתקיים ביום רביעי הקרוב, ה-30.8, בגן המייסדים ברחובות. זאת במסגרת אירועי קיץ של החברה העירונית רחובות, אשר ימשכו שלושה ימים (28-30.8) עם מיטב אמני ישראל, ובהם שלומי שבת, רמי קליינשטיין, עדן בן זקן ועוד. ביום האחרון לסיום אירועי הקיץ, בתאריך 30.8, החל מהשעה 18:00 יתקיים מופע פתיחה מרהיב של קרקס פנטזיה הבינלאומי, הכולל מופעי אקרובטיקה, פעלולים, מוזיקה עם אלמנטים של אש ומים, ועוד. מיד לאחריו יופיע איל כהן ולהקתו ואת האירוע יחתום הזמר רמי קליינשטיין והמועצה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר