פרופ' אירית שגיא (צילום: שוקה כהן)
פרופ' אירית שגיא (צילום: שוקה כהן)

פרופ' אירית שגיא מרחובות קיבלה את פרס מפעל הפיס לאמנויות ולמדעים על שם לנדאו לשנת 2017

במסגרת הזכייה בתחום ביוכימיה על מחקרה במכון ויצמן קיבלה פרופ' שגיא 150 אלף שקלים

פורסם בתאריך: 7.1.18 08:16

-->

במרכז "נא לגעת" ביפו נערך בשבוע שעבר טקס פרסי מפעל הפיס לאמנויות ולמדעים על שם לנדאו לשנת 2017. בין הזוכים הבולטים בפרס היוקרתי הייתה פרופ' אירית שגיא מרחובות, שקיבלה ממפעל הפיס פרס בסך 150 אלף שקלים על הישגיה בתחום ביוכימיה על מחקרה במכון ויצמן.

מנימוקי ועדת השיפוט שכללה את פרופ' אמיר גולדבורט, פרופ' זכריא מדר וד"ר עמי בן אמוץ: פרופ' אירית שגיא תרמה תרומות מעמיקות וחלוציות בפיתוח ושימוש בגישות ביוכימיות וביופיסיקליות רב-תחומיות להבנת הקשר בין המבנה והדינמיקה של מטלופרוטאזות ברמה האטומית, לפעילותם האנזימתית. מחקרים פורצי דרך אלו, אשר התפרסמו בכתבי העת המובילים בעולם, אפשרו לפרופ' שגיא להרחיב את היריעה ולהדגים כיצד מידע זה ישים גם ברקמות חיות. אירית וקבוצתה הדגימו את החשיבות של אנזימים אלו בדלקות מעיים, בסרטן, בפיברוזיס, ובמחלות זיהומיות. בהתבסס על מחקריה, ניתן היה ליישם גישה חדשנית לפיתוח נוגדנים המעכבים את הפעילות הקטליטית של אנזימים אלו ושמהווה בסיס רעיוני לפיתוח תרופות באופן כללי. על בסיס מחקרה המדעי הוקמה חברת הזנק לטיפול במחלות דלקתיות ומחלות סרטן. פרופ' שגיא כחוקרת מהמובילות בעולם בתחום המטלופרוטאזות, הרחיבה את מחקרה לכוונים נוספים ולאחרונה אף הובילה להקמת חברת הזנק נוספת בתחום של פוריות הנשים. בנוסף להיותה של פרופ' אירית שגיא חוקרת מעולה, מוצאת אירית זמן לתרום ולהיות מעורבת בחברה לקידום נשים ומדענים צעירים. בהתבסס על המובאות מעלה ועוד ראתה הוועדה להמליץ בחום על פרופ' אירית שגיא, לקבלת פרס מפעל הפיס, פרס לנדאו לשנת תשע"ז (2017).

האלוף (במיל') עוזי דיין, יו"ר דירקטוריון מפעל הפיס וקרן לנדאו: "זוכי פרסי מפעל הפיס לאמנויות ולמדעים על שם לנדאו הם הזכייה הגדולה של החברה הישראלית. הם המחזקים את התשתית התרבותית והמדעית שעליה צומח הדור הצעיר ומהם שואב השראה ודוגמא אישית".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר