ד"ר מאיה קליימן ב'צעדת השרמוטות'
ד"ר מאיה קליימן ב'צעדת השרמוטות'

"בואו לא נלמד את הבנות שלנו לא להיאנס, בואו נלמד את הבנים שלנו לא לאנוס"

ד"ר מאיה קליימן, פעילה חברתית וחוקרת ומדענית מוערכת מרחובות, השתתפה בצעדת השרמוטות בתל אביב. ל"ערים" היא אומרת: "פשעים מיניים הם היחידים שבהם באופן אבסורדי חוקרים את הקורבן בשאלות מה עשית. תרבות האונס מתחילה אצלנו"

פורסם בתאריך: 6.6.19 09:22

-->

ד"ר מאיה קליימן, תושבת רחובות, נשואה ואם לשלוש בנות, היא ביוכימאית שעשתה את הפוסט דוקטורט שלה בקליפורניה שבארצות הברית. כיום היא חוקרת ראשית מוערכת ובעלת מעבדה עצמאית משלה באחד ממכוני המחקר בארץ. לצד כל זאת, ד"ר קליימן היא גם פעילה חברתית, פמיניסטית וחלק מהמרכז לצדק חברתי ברחובות.

ביום שישי בשבוע שעבר, השתתפה ד"ר קליימן ב'צעדת השרמוטות' בתל אביב, כחלק מהמחאה נגד אלימות כלפי נשים והאשמת קורבנות אונס ופגיעה מינית, ובקריאה לשינוי רדיקאלי בנושא במערכות החינוך, המשפט ועוד. כמו רבים מאלפי הצועדים והצועדות במחאה, גם ד"ר קליימן נשאה שלט עליו כתוב: 'לא שואלים מה לבש האנס'.

ד"ר מאיה קליימן ב'צעדת השרמוטות'

ד"ר מאיה קליימן ב'צעדת השרמוטות'

 

"כל הרעיון הוא זכות הנשים על גופן", מסבירה ד"ר קליימן את הרעיון שעומד מאחורי הצעדה. "המסורת של הצעדה, שהיא תנועה בין לאומית, התחילה בקנדה כששוטר אמר שנשים יפסיקו להיאנס אם הן יפסיקו להתלבש כמו שרמוטות. בצעדה אנחנו אומרות ואומרים בצורה הכי חד משמעית שהגישה שלנו כחברה לא נכונה ומסכנת את בנותינו, כי אנחנו לא מספיק מבינים שמי שאשם באונס או בפגיעה המינית הוא מי שאנס ופגע. פשעים מיניים הם היחידים שבהם באופן אבסורדי חוקרים את הקורבן בשאלות מה עשית. תרבות האונס מתחילה אצלנו. בואו לא נלמד את הבנות שלנו לא להיאנס, בואו נלמד את הבנים שלנו לא לאנוס. רק ככה נצא מזה. בנוסף, גם לנשים יש את הזכות להיות יצורים מיניים וזכות זו לא מקנה לאף אחד אחר בעלות על גופן".

יש לך חיבור אישי לנושא?

"אני לא חוויתי שום תקיפה מינית, אבל בתור אמא לשלוש בנות אני רוצה שהעולם שאני מגדלת אותן בו יהיה מקום בטוח. כשאני יוצאת לבד מהבית בלילה אני מפחדת ללכת ברחוב. גבר לא מפחד ללכת ברחוב. אנחנו כבר לא חושבות על זה, אבל אנחנו חיות בתוך טרור בלי לשים לב".

כאמור, ד"ר קליימן היא חוקרת ראשית באחד ממכוני המחקר בארץ. היא בעלת תואר בביוכימיה ומתמטיקה בטכניון, תואר מוסמך בטכניון בביוכימיה, דוקטורט בביולוגיה חישובית ופוסט דוקטורט בביומימטיקה באוניברסיטת קליפורניה באירווין.

ד"ר קליימן: "הרקע שלי הוא באבולוציה של מערכות ביולוגיות ומערכות המדמות מערכות ביולוגיות. תחומי העניין הנוכחיים שלי כוללים מבנים, מיקרו מבנים והתפתחותם תחת תנאים שונים. החזון שלנו במעבדה הוא לבנות מערכת סינתטית לחלוטין, אשר מחקה את הצמח בצורה הטובה ביותר".

ד"ר מאיה קליימן

ד"ר מאיה קליימן

 

ובמעבר חד, איך את מסכמת את החוויה במצעד השרמוטות?

"בצעדה היו יותר מ-5,000 אנשים ולהרגיש חלק מקהל שמאמין במה שאני מאמינה בו היה משמעותי בשבילי. מאוד שימח אותי לראות שצעדו גם גברים ולא רק נשים, כי בסוף אנחנו מגדלים את ילדינו באותה החברה. אפילו ראיתי בחור דתי, אבא לבנות עם עגלה שעליה היה השלט – 'צועד בשבילה'. מעבר לזה אני לא הדוקטורית או המדענית היחידה שהייתה בצעדה. היו איתי עוד הרבה חברות וכולנו מזדהות עם הסיסמאות שנאמרו שם. אנחנו לוקחות את המושג שרמוטה והופכות אותו למשהו מעצים בהפוך על הפוך. אנחנו לוקחות בחזרה את זכות האישה על הגוף שלה".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר