הרב אפרים זלמנוביץ'
הרב אפרים זלמנוביץ'

"גם משה רבנו האמין שמדינת ישראל חייבת להיות מדינה יהודית ודמוקרטית"

הרב אפרים זלמנוביץ, הרב הראשי למזכרת בתיה: "לו משה רבינו היה חי בדורנו, הוא היה רואה בחיוב היות מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית"

פורסם בתאריך: 26.8.18 07:36

-->

לו משה רבנו היה חי בדורנו, הוא היה רואה בחיוב היות מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית. הוא גם היה מעניק לבית הדין הרבני הגדול בירושלים סמכות לבטל כל חוק שיחקק בכנסת, והוא בא לכפות על האזרח היהודי לעבור חלילה על דבר תורה או ימנע ממנו לקיים מצווה ממצוות התורה, בדומה לסמכות שיש לבית משפט העליון לבטל חוקים הפוגעים בערך הדמוקרטי של המדינה. אכן, קיום התורה ושלטון דמוקרטי המשולבים יחד מאפשרים לשלל השבטים שבאו מארבע כנפות הארץ לחיות יחד בארץ ישראל. דתיים וחילוניים, ספרדים ואשכנזים, צעירים וזקנים, ואפילו יהודים וערבים נוצרים ומוסלמים יחיו בהרמוניה.

הרמב"ם (הל' תשובה פ"ה ה"א) כתב: "כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו", יען משה רבינו שגדל והיה נסיך במצרים, בבית המלך פרעה, משופע בכל מנעמי העולם הזה מחד ומאידך זכה להביא לבני ישראל תורה משמים. משה רבינו בחר לעזוב את הארמון, ללכת לקבל את התורה ולשחרר את העבדים העברים ולהובילם אל הארץ המובטחת. באישיותו, משה רבינו שילב את הערך הגדול של תורה עם דרך ארץ. גם מדינת ישראל מתפתחת בזכות שילוב התורה עם דרך ארץ. קיום התורה מחד ומאידך קיום שלטון דמוקרטי.

בעל אור החיים הקדוש כתב (דברים י"א כ'): "משה רבינו השיג להכיר טוב את העולם הזה כי היה גדול מאד וגיבור ומלך ועשיר גדול (ויק"ר ל"ב ב'). היה מצוי בדרך ארץ. גם בטוב העליון הכיר, כי עלה שמים, וטעם טעם עליון, אחר שהשיג הכרה חושית בבחינת "טעמו וראו כי טוב ה' " הוריד תורה מן השמים.

"ראה אנוכי נתן לפניכם היום ברכה וקללה. את הברכה אשר תשמעו אל מצוות ה' אלוהיכם אשר אנוכי מצווה אתכם היום. והקללה אם לא תשמעו אל מצוות ה' אלוהיכם" (דברים שם). "ראה נתתי לפניך היום את החיים והטוב ואת המוות ואת הרע… החיים והמוות נתתי לפניך הברכה והקללה ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך לאהבה את ה' אלוהיך לשמוע בקולו" (דברים ל' ט"ו).

כמאמר הרמב"ם (הלכ' תשובה פ"ח ה"א) "רשות לכל אדם נתונה אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק הרשות בידו ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע הרשות בידו". מבאר המשך חכמה (בראשית א' כ"ו) "הצלם האלוהי הוא הבחירה החופשית, בלי טבע מכריח, רק מרצון ושכל חופשי". בעל אור החיים הקדוש כתב "אם המוכיח יהיה מושלל מקנייני העולם הזה, לא יאמנו דבריו למשיגי טובה מהעולם הזה, כי יאמרו אין אומרים למי שלא ראה; יבוא ויגיד שאם היה טועם מהנאות העולם הזה וקנייניו ותענוגותיו, לא היה ממאיסו ובוחר בזולתו, ולכן לא יטו אוזנם לקבל דבריו. גם הבא להפליג בטוב העולם הבא, לא יוצדק ולא יאמנו דבריו לשכל הטבעי, כל שהוא עצמו אין דבריו אלא מפי אמונה והוא לא ראה ולא ידע ולזה אמר מושיע ורב האיש".

ניקח דוגמה ממשה רבינו עליו השלום. הוא בחר בתורה. בטוב. ה' מאפשר לבן אדם לבחור בברכה ולא בקללה. ככתוב "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה". בחירה חופשית. תבחר לשמוע בקול ה', תלך בדרכי האל. תבוא עליך הברכה. לא תשמע וסרת מן הדרך אשר אנוכי מצווה או מי שעובד עבודה זרה, הרי הוא ככופר בכל התורה כולה (ספרי נ"ד). תבוא עליו הקללה רחמנא לצלן.

במסגרת הבחירות שהיהודי הישראלי רשאי וחייב לבחור, קיימת בחירת משטר שישלוט במדינה. הנה קמה מדינת ישראל. עם ישראל חופשי בארצו. על פי התורה מצווה להעמיד מלך "כי תבוא אל הארץ… שום תשים עליך מלך… מקרב אחיך" (דברים י"ז י"ד). זו דעת רבי יהודה (סנהדרין כ' ב') וכן פסק הרמב"ם (הל' מלכים כ' ב'). המלך בישראל חייב להיות יהודי. כיום אין סנהדרין ואין נביא ולכן אין היתכנות לבחירת מלך על ישראל. לכן חובה עלינו לבחור סוג משטר שונה. המשטר הדמוקרטי בו העם שולט, הוא המשטר הקרוב ביותר ליהדות ולכן מצווה לקיים את השלטון הדמוקרטי.

יש בו את העם כמקור הסמכות. הכרעת הרוב קובעת. זכויות הפרט והמיעוט, האדם והאזרח, נשמרות בקפידה. לכל אחד הזכות לבחור והזכות להיבחר, ועוד. גם התורה שלנו כוללת את כל היסודות מהם בנויה החברה הדמוקרטית; יש בה את הבחירה החופשית כאמור לעיל. אחרי רבים להטות (שמות כ"ג). זכויות הפרט כולל לבני המיעוטים. כאמור בתורה (ויקרא י"ב מ"ט) "תורה אחת יהיה לאזרח ולגר הגר בתוככם". וכאמור "וכי יגור אתך גר בארצכם לא תונו אותו. כאזרח מכם יהיה לכם, הגר הגר אתכם, ואהבת לו כמוך, כי גרים הייתם בארץ מצרים, כי אני ה' אלוהיכם. לא תעשו עוול במשפט…" (שם י"ט ל"ג).

הראי"ה קוק (משפט כהן קמ"ד) כתב "נראים הדברים, שבזמן שאין מלך, כיון שמשפטי המלוכה הם גם כן במה שנוגע למצב הכללי של האומה, חוזרים אלה הזכויות של המשפטים לידי האומה בכלל". באין מלך, העם חייב לתקן את סדרי הממשל. אם לא כן יתקיים ח"ו מאמר רבי חנינא: אלמלא מוראה איש את אחיו חיים בלעו (אבות פ"ג ה"ב, ע"ז ד' א'). גם הנצי"ב מוולוז'ין סבור שקביעת סוג המשטר תלוי ברצון העם. שלטון מלוכני, שלטון כוחני של יחיד השולט ברבים, מן הסתם יעלם מן העולם בקרוב, עידן ימות המשיח. לא יהיה עוד שעבוד מלכויות. הרמב"ם קובע (הל' מלכים פ"ד ה"י): מלך המשיח ירים את דת האמת וימלא את העולם בצדק עליון. לדעת הרמב"ן "תיקוני היישוב והמדינות" תלויים בנו ואינן מוזכרות בתורה (דברים ו' ח"י). אכן, בחרנו בדמוקרטיה. שילובה עם אור תורת משה רבינו, יעניק לנו ולעולם כולו את צורת השלטון המועדפת. מלך המשיח, מלכות דוד שלעתיד, תהא מלוכה רוחנית מוסרית. "ומלך ה' עליכם בהר ציון מעתה ועד עולם" (מיכה ד' ז').


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר