קרדיט תמונה: FREEPIK
קרדיט תמונה: FREEPIK

על בוננות, שמעתם? 8 עובדות מעניינות במיוחד על מדיטציה

בוננות, או בשמה המוכר יותר – מדיטציה, היא דרך מצויינת לחדד את הריכוז, להתמודד עם חרדות ולהירגע גם בכמה דקות אימון ביום. הנה כל מה שכדאי לכם לדעת עליה

פורסם בתאריך: 30.6.21 14:53

-->

בוננות, או בשמה המוכר יותר – מדיטציה, היא דרך מצויינת לחדד את הריכוז, להתמודד עם חרדות ולהירגע גם בכמה דקות אימון ביום. הנה כל מה שכדאי לכם לדעת עליה

רויטל מור

מדיטציה היא אוסף גדול של טכניקות תרגול למוח ולנפש ומחקרים עדכניים מראים כי תרגולן על בסיס קבוע, הוא בעל השפעה חיובית במיוחד. היא יכולה לשפר ריכוז וזיכרון, להפחית חרדות ורגשות שליליים אחרים, לחזק את המח, להפוך את השינה ליעילה יותר ואפילו לסייע בהפחתת רמות גבוהות של לחץ הדם. למעשה אין מדובר בפרקטיקה דתית אלא באוסף תרגילים שכל אחד יכול לבצע וכמה דקות תרגול מדיטציה ביום, עשויות להיות בעלות השפעה חיובית רבה. הנה כמה מיתרונותיה הבריאותיים הבולטים.

מדיטציה למתחילים – אפשר להתחיל לתרגל גם לבד

פרקטיקה של תרגול מדיטציה הפכה לנפוצה במזרח במקביל לבודהיזם, אולם אין צורך להיות נזירים טיבטיים כדי להתחיל בתרגולה. מדיטציה למתחילים זמינה כיום גם באפליקציות, סרטוני יו-טיוב, קורסים ובאינספור דרכים שונות זולות או בחינם, המאפשרות לכל מתחיל בתחום להתנסות בה. אם אתם נמנים בין אלו שמעדיפים לתרגלה במסגרת הדרכה צמודה שמאפשרת לכם להתרכז יותר, תוכלו למצוא בחוץ לא מעט חוגים שישמחו להכיר לכם אותה ואם לחלופין נוח לכם יותר להתנסות לבד – גם זו אפשרות טובה. כיום אף ישנם בתי חולים בישראל הממליצים למטופלים לתרגל מדיטציה למשך מספר דקות ביום כמה ימים טרם כניסתם לניתוח.

בונה את המח

מרבית תאי המוח נוצרים עד גיל שנתיים אולם יכולות המוח מוגדרות לא רק לפי מספר התאים השונים בו אלא בעיקר על-ידי הקשרים הנוצרים ביניהם. מחקרים שונים הראו כי כמות הקשרים בין תאי המוח היא רבה במיוחד בקרב אנשים אשר תרגלו מדיטציה בקביעות למשך תקופת זמן ארוכה ולפחות 40 דקות ביום. נוסף על הקשרים, גם קליפת המוח אצל אנשים אלו התגלתה כעבה יותר, כלומר – מוחם הזדקן לאט יותר ושמר על יכולות קשב, ריכוז, זיכרון וקבלת החלטות טובה בהרבה.

מורידה את לחץ הדם

ממחקר שנערך בקרב אנשים אשר סבלו מלחץ דם גבוה לא מבוקר עלה כי תרגול מדיטציה למשך שלושה חודשים הוריד באופן משמעותי את רמת לחץ הדם אצל שני שלישים מהם. מסקנות המחקר היו כי בעקבות הרגיעה שהושגה על-ידי תרגול מדיטציה, עלו רמות תחמוצת החנקן בגוף שעזרו בתורן לכלי הדם להיפתח וללחץ הדם לרדת.

מאטה את תהליכי ההזדקנות

לתופעות ההזדקנות השונות קשר עם טלומר. כל כרומוזום עטוף בשני קצותיו בטלומרים – רצף שאינו מכיל מידע גנטי חיוני, כאשר בכל חלוקה של התא – הכרומוזום מתקצר אך הקיצוץ נעשה על חשבון הטלומרים ולא על חשבון המידע עצמו המוגן על ידם. לאחר מספר רב של חלוקות, כמעט ולא נותרים טלומרים אלו והמידע עצמו נפגע. איך כל זה נוגע בעצם למדיטציה ותהליכי הזדקנות? למעשה ישנו קשר בין טלומרים ארוכים יותר לאריכות ימים ובקרב אנשים המתאמנים במדיטציה, האנזים שאחראי לבניית אותם הטלומרים – הטלומרס, נמצא בשיעור גבוה יותר.

עוזרת למערכת החיסון

מחקר שנערך על חולי איידס הראה כי לאחר שמונה שבועות, חולים אשר תרגלו מדיטציה לא הראו ירידה ניכרת ביכולות המערכת החיסונית שלהם לעומת חולים אחרים שלא תרגלו מדיטציה ובקרבם נצפתה ירידה ניכרת.

עוזרת להתמודדות עם כאב

מחקרים הראו כי אימון במדיטציה מסייע להתמודד עם כאב. מממצאיו של אחד מהם עלה כי בעקבות אימון מדיטציה, ירדה חווית הכאב ב-50% ואילו חווית אי הנוחות מכאב ירדה ב-57%. לצורך השוואה, משככי כאבים דוגמת מורפיום מורידים את חווית הכאב ב-25% בלבד. הסברה היא שבעקבות התרגול, העיבוד החושי יורד ועיקר הפעילות עוברת לחלק אחר במוח.

תורמת להעלאת הקשב

מחקר שנערך בארץ הראה כי לאחר חודשיים תרגול, הקשב בקרב בעלי הפרעות קשב וריכוז ודיסלקציה השתפר והוביל למספר טעויות קריאה קטן יותר. במחקרים אחרים, נבדקה גם השפעתה האפשרית של מדיטציה על זיכרון ואכן נמצא שתרגולה משפר את תפקודיו.

מפחיתה מתח וחרדות

ישנם מחקרים אשר מראים כי אימון במדיטציה להרגעה, אפילו במשך חמישה ימים, משפרת את יכולת הגוף להתמודד עם תגובות פיזיולוגיות למצב דחק ומתח כגון קצב הלב וקצב הנשימה. השיפור נמשך גם אם האימון מפסיק לאחר תקופת זמן קצרה זו. בקרב מתאמנים מנוסים – תגובות הדחק היו מתונות יותר ורמות הסטרס שעליהן הם דיווחו היו נמוכות יותר.

זאת ועוד, מהשוואה שנערכה השוואה בין שתי קבוצות – זו של מודטים מנוסים וזו של מתחילים, נמצא כי תרגול חד פעמי של מדיטציה שיפר את מדדי הדחק בקרב שתי הקבוצות אולם ההשפעה הייתה גדולה פי שניים בקרב המודטים המנוסים.

לסיכום, לתרגול מדיטציה על בסיס יומי יתרונות בריאותיים רבים כמו הפחתת לחצים ומתחים, שיפור תפקודי המוח השונים וסיוע למערכת החיסון. השתדלו להכניס כעשר דקות מדיטציה ללו"ז היומי שלכם, צרכו מזונות בריאים וראו איך אורח החיים שלכם ישתפר פלאים.


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר