חובב צברי ונשות מועצת קרית עקרון (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)
חובב צברי ונשות מועצת קרית עקרון (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

העובדות מדברות בעד עצמן

בקרית עקרון גאים בכך ש-82 אחוזים מעובדי הרשות הן נשים, בהן נשים רבות שניצבות בתפקידי מפתח. גם ברחובות השכנה נמצאים במיקום גבוה במדדים הקשורים לשיעור הנשים המכהנות כחברות מועצה, בתפקידים סטטוטוריים בכירים ובדירקטוריונים העירוניים. מנכ"לית מועצת קרית עקרון, עו"ד רינת דנון: "הנושא המגדרי הוא חלק אינטגרלי מקבלת ההחלטות שלי". יועצת ראש העיר רחובות לקידום מעמד האישה, אביבה חלבי: "העירייה והעומד בראשה מחויבים לנושא"

פורסם בתאריך: 24.8.17 11:27

-->

בקרית עקרון מתגאים בכך שאחוז גבוה מאוד מעובדי הרשות הן נשים, בהן רבות מהעובדות ניצבות בתפקידי מפתח. כך למשל, מנכ"לית המועצה היא עו"ד רינת דנון, מנהלת מחלקת החינוך היא אביבה וגנר, מנהלת רישוי העסקים היא דוריס שרן, מנהלת מחלקת התשתיות היא רות לוי ומנהלת לשכת ראש המועצה היא עו"ד ליאת פרץ. עוד נשים בעמדות בכירות במועצה הן רכזת הגנים כוכי טרי, מנהלת הספרייה שוש פרא, מנהלת מחלקת הנוער מיטל ארזי, מנהלת עיר ללא אלימות סיגלית מהצרי, מנהלת תכנית 360 מירב אסולין, מהנדסת המועצה לריסה וקסלר, מנהלת מרכז יום לאזרח הוותיק מלכה בן יוסף, מנהלת השירותים החברתיים כוכי שלמה, ועוד.

ראש מועצת קרית עקרון, חובב צברי, מתגאה בנתונים הללו ואומר: "אני גאה על כך ש-82 אחוז מהעובדים שלי ברשות הן בעצם עובדות, כאשר רובן מנהלות. אני מאמין מאוד בנשים, הן עושות עבודה נהדרת. גם מספר שתיים שלי בקטע הפוליטי היא אישה, בת החן גזל. כבר בהיותי מג"ד הנדסה קרבית זכיתי לפקד על קצינת חיל הרגלים הראשונה בצה"ל. בתוכנית שלי בהיותי מג"ד בבה"ד 1 פנתה אלי בזמנו קצינת ח"ן ראשית של זרוע היבשה ושאלה אותי האם לדעתי אישה תוכל לפקד על חיילים. אני מאוד תמכתי והמלצתי על כך, ולימים התוכנית גם יצאה אל הפועל בצה"ל".

חובב צברי (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

חובב צברי (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

מנכ"לית המועצה עו"ד רינת דנון נמצאת בתפקיד כשישה חודשים. לדנון תואר ראשון במשפטים, תואר שני במדיניות ציבורית והיא גם שחקנית כדורשת בליגת העל של איגוד הכדורשת וחברת הנהלת איגוד הכדורעף.

"גדלתי במסדרונות השלטון – בכנסת ובמשרד ראש הממשלה", היא אומרת. "בכנסת שימשתי כיועצת פרלמנטרית ליו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ובהמשך כיועצת מקצועית לסגנית השר במשרד ראש הממשלה, אשר הייתה אמונה בין היתר על קידום מעמד האישה – גילה גמליאל שכיום היא השרה לשוויון חברתי. במהלך כעשור קידמתי כמדיניותה של גמליאל חוקים מגדריים רבים: חופשת לידה לסטודנטיות, העלאת ייצוג הנשים בדירקטוריונים של החברות הציבוריות, העלאת גיל הנישואין מ-17 ל-18, הרחבת 'יחסי המרות' בחוק למניעת הטרדה מינית, כך שיכלול גם מרצה-סטודנטית, נושאי חזרת עבריין מין לסביבת הקורבן, ועוד ועוד. הנושא המגדרי הוא חלק אינטגרלי מקבלת ההחלטות שלי. אני לא מתאמצת לקדם את הנושא או זקוקה לתוכנית עבודה, זה חלק ממני. באופן טבעי, אחד הדברים הראשונים שביקשתי לראות כשהתחלתי את תפקידי, הוא אחוז הנשים המועסקות על ידי המועצה וכמובן כמה מהן מנהלות. לשמחתי גיליתי כי ישנן 82 אחוז עובדות ו-95 אחוז מנהלות. המספרים הינם חסרי תקדים בכל קנה מידה. לא מדובר כאן ביד המקרה, אלא ביד מכוונת ומדיניות ברורה של ראש מועצה. שוחחתי על הנתונים עם חברתי, מנכ"לית עמותת כ"ן, עו"ד ליאל אבן זוהר, אשר אישרה שאכן ראש המועצה ראוי לכל הוקרה והערכה על מדיניותו זו. כיו"ר ועדת הבחינה במכרזים נחשפתי לשאלון המועמדים והחלטתי לבטל את נתוני המצב המשפחתי ומספר הילדים. הנתונים הללו אינם אמורים להשפיע על חברי ועדת הבחינה בבואם לבחור את המועמד המתאים ביותר לתפקיד. כיו"ר הוועדה לא אסבול שאלה של חבר ועדה אשר ברור לי שרק מועמדות תשאלנה עליהן. לדוגמה, זמינות המועמדת אחר הצהריים, לאור העובדה שיש לה ילדים קטנים. זה לא רלוונטי וזה לא אמור להיות שיקול, בדיוק כמו שזה לא רלוונטי אם היא נשואה או גרושה.

"המועצה מיישמת עקרונות של מקום עבודה תומך משפחה, כך שניתן לאזן בין קריירה למשפחה. יש יום אחד בשבוע שכולם מסיימים בו מוקדם, וישיבות אחרי השעה 15:00 נקבעות בהתראה של שלושה ימים לפחות. זו פשוט סביבת עבודה שיכולה להוות דוגמה לכולם. אני שמחה על ההזדמנות שניתנה לי על ידי ראש המועצה חובב צברי לנהל את המועצה, על האמונה שלו בי ועל הליווי בכל האתגרים שניצבים לפניי".

אז מי הן אותן נשים חזקות שניצבות בעמדות מפתח בקרית עקרון? שוחחנו עם כמה מהן כדי לשמוע על מהות תפקידן.

חובב צברי ונשות מועצת קרית עקרון (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

חובב צברי ונשות מועצת קרית עקרון (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

מלי מרחבי, תקציבאית וממלאת מקום מנהלת משאבי האנוש במועצה: "כתקציבאית, ביחד עם הגזבר אני בונה את התקציב השוטף של המועצה, מנהלת ומפקחת על ביצועו תוך שמירה על איזון וניהול תקין. אני מנהלת את תקציבי הפיתוח ועובדת באופן שוטף מול מנהלי גופים ומשרדי הממשלה השונים. בכובעי השני אני משמשת כממלאת מקום מנהלת משאבי האנוש. בתפקיד זה אני מקדישה תשומת לב לטיפול בעובד כפרט ובפיתוח המשאב האנושי ברשות בכלל. אני מאמינה כי השבחת ההון האנושי ברשות תיצור איכות מיטבית בשירות ותצעיד את הישוב להישגים גבוהים".

מנהלת מחלקת החינוך ויועצת ראש המועצה למעמד האישה, אביבה וגנר: "במסגרת תפקידי כמנהלת מחלקת החינוך בקרית עקרון, אני אחראית להובלת כל מערך החינוך בישוב מגיל הגן ועד התיכון והגיל השלישי בכיתת הוותיקים. אני גם אמונה על הובלת תכניות ופרויקטים חינוכיים בישוב, פיתוח החזון והתפיסה החינוכית בו, תוך שילוב בין מערך החינוך הפורמאלי לחינוך הבלתי פורמאלי. במסגרת תפקידי כיועצת ראש המועצה למעמד האישה, אני אחראית על קידום תכניות ופרויקטים להעצמת נשים, להשכלה ולתעסוקה, דוגמת פרויקט "הזדמנות שניה לתואר ראשון" לבנות 30 פלוס".

מלכה בן יוסף, עובדת סוציאלית בעלת ניסיון רב בתום הגיל השלישי, מנהלת את מרכז היום לאזרח הוותיק בניהול עמותת מעז "במסגרת תפקידי אני אחראית על ניהול והפעלת המרכז, מעקב אחר תכניות עבודה, בקרה וניהול תקציבים", היא אומרת. "אני גם מפתחת ומקדמת קשרים עם גורמים בקהילה למען קידום תכניות עבור האזרחים הוותיקים ביישוב. אני מעודדת השתתפות פעילה של אזרחים וותיקים במגוון פעילויות ומחזקת את הקשר הבין-דורי . מרכז היום כולל צוות עובדים מקצועי המספק שירותים ופעילויות חברתיות ותרבותיות מגוונות. זאת לצד מענים טיפוליים מקצועיים לאזרחים הוותיקים ביישוב".

מנהלת מחלקת הרווחה כוכי שלמה: "המחלקה לשירותים חברתיים בקרית עקרון פועלת להעניק שירותים מקצועיים, מכבדים, נגישים וחדשניים לשיפור איכות החיים והעצמת החוסן האישי, המשפחתי והקהילתי. השירות ניתן על ידי צוות מקצועי, מיומן ומסור לרווחת כלל התושבים ובהתאמה לאוכלוסיות המגוונות, בהתאם לתקנות העבודה הסוציאלית. אני רואה בעבודת המחלקה נדבך משמעותי בחיזוק יסודות של קהילה השותפה בתהליכים החברתיים והמהווה מקור של תמיכה חברתית, כלכלית ותרבותית לחבריה".

רכזת הקהילה במתנ"ס קרית עקרון, לילך חפץ: "כרכזת קהילה שמתי לי למטרה לחזק את החוסן החברתי של הקהילה. חוסן זה משפיע באופן ישיר על תחושת השייכות של הפרט לקהילה, על מעורבותו בעשייה היישובית, על תחושת גאוות היחידה והביטחון המבוססים על ערכים של אמון והדדיות. בדרך של חיבור בין הפרטים השונים בקהילה, זיהוי וסיפוק הצרכים החברתיים שהאדם לבד לא יכול לקבל, רקימת קשרים, יוזמות ויצירת שיתופי פעולה, ניתן להגיע לקהילה חסונה, חזקה משמעותית ומובילה".

בעיר השכנה רחובות, נמצאים במקום הרביעי בדרוג הערים הגדולות בכל הקשור לשיעור הנשים המכהנות כחברות מועצה. אחרי המובילה באר שבע  (30 אחוז), חיפה (28 אחוז) ותל אביב-יפו (27 אחוז) ניצבות במשותף רחובות ונתניה עם 20 אחוז חברות מועצה. מעט אחריהן נמצאות ראשון לציון (21 אחוז) ובת ים (20 אחוז).

בכל הנוגע לנשים בתפקידים סטטוטוריים בכירים, רחובות נמצאת במקום השלישי בארץ עם 65 אחוזים (בדומה לראשון לציון, חולון רעננה).

בדירקטוריונים העירוניים שיעור הנשים ברחובות עומד על 47 אחוזים, מה שמציב את העיר במקום הרביעי אחרי נתניה (55 אחוז), יבנה (50 אחוז) ובאר שבע (50 אחוז).

חברת מועצת רחובות ומחזיקת תיק מעמד האישה, ד"ר מרה קנבל "קיבלנו מקום שלישי בארץ על הצטיינות בתפקידים בכירים סטטוטוריים בהן מכהנות נשים, ובנוסף גם במספר הדירקטוריות בחברות העירוניות אנחנו במקום הרביעי בישראל, כך שהנתונים יפים מאוד. בשנים האחרונות עיריית רחובות פועלת בצורה אינטנסיבית לקידום נשים. ראש העיר נענה לכל פניותיי ושותף פעיל לכל התוכניות החדשות שפיתחנו בתחום. לאחרונה פתחנו קורס בשם 'מנהיגות את המחר', בשיתוף עמותת כ"ן, ליצירת מאגר נשים מובילות שישתלבו וישפיעו בזירה המוניציפלית".

ד"ר מרה קנבל

ד"ר מרה קנבל

 

יועצת ראש העיר לקידום מעמד האישה ברחובות, אביבה חלבי: "לא הופתעתי כשקיבלנו את אות המגדר. עיריית רחובות והעומד בראשה, ראש העיר רחמים מלול, מחויבים לנושא קידום נשים. מלבד ריבוי הנשים בתפקידים בכירים, קיים שוויון גם בקרב מנהלי המחלקות בין גברים לנשים. כמו כן, יש ייצוג  נכבד לנשים בדירקטוריונים של החברות העירוניות וגם על כך קיבלנו אות הערכה מעמותת כ"ן למנהיגות נשים. אני גאה להיות חלק מההצלחה ומודה לראש העיר על התמיכה הרבה בנושא קידום נשות רחובות, ולחברת המועצה ד"ר מרה קנבל על עשייתה הרבה בתחום".

ראש העיר רחמים מלול: "בשנים האחרונות אנו שמים דגש על שילוב נשים בתפקידי מפתח ברשות המקומית, מתוך הכרה ביכולותיהן ותכונותיהן הטובות. המציאות מלמדת אותנו שלנשים תכונות טובות כמו נחישות, הסתגלות, אסרטיביות ורגישות, שבעצם מעניקות להן יתרון איכותי בהתמודדותן עם תפקידים שונים. אנו נמשיך ונרחיב את המגמה הזו באמצעות הפורום לקידום מעמד האישה, שמסייע בקידום נשים ופותח עבורן אפשרויות נוספות להשפיע ולתרום להצלחת העיר".

רחמים מלול (צילום: רון אוריאל)

רחמים מלול (צילום: רון אוריאל)

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר