דירת התחלואה הכפולה של עמותת אנוש ברחובות
דירת התחלואה הכפולה של עמותת אנוש ברחובות

חדש בעמותת אנוש ברחובות: דירה לשיקום מתמודדי נפש הסובלים גם מהתמכרות

עמותת אנוש חנכה ברחובות דירת תחלואה כפולה לשיקום וטיפול באנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית במקביל להתמודדות עם התמכרות

פורסם בתאריך: 6.8.19 08:14

-->

בשבוע שעבר עמותת אנוש, העמותה הישראלית לבריאות הנפש, חנכה ברחובות דירת תחלואה כפולה לשיקום וטיפול באנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית במקביל להתמודדות עם התמכרות מכל סוג.

נושא התחלואה הכפולה הפך להיות מאד רלוונטי בשנים האחרונות וזוהי מגמה עולה שמתרחבת בארץ ובעולם. תחלואה כפולה נחשבת לסוג של הפרעה נפשית והיא משלבת בין התמכרות למחלה נפשית. במשך שנים העדיפו להפריד בין השתיים, כאשר הפסיכיאטר היה מפנה לטיפול בהתמכרויות ולהיפך, והחולים היו נופלים בין הכיסאות. כיום ישנה הכרה בקשר בין השתיים, שכן התמכרות היא תופעה נפשית וגופנית.

התוכנית שמוצעת בדירת התחלואה הכפולה של אנוש ברחובות, לבעלי סל שיקום, מורכבת משלושה שלבים עיקריים בהם ממוקמים המתמודדים עם מגבלה נפשית ועם התמכרות, בהתאם ליכולתם לנהל את חייהם ולקבל אחריות על מעשיהם. הם מתרגלים יום יום את הכלים אותם הם רוכשים וכל יום מחדש מהווה בדיקה עצמית ושל הקבוצה את מקומם. בין אם זה ביחס לסמים, ביחס לנשים, ביחס לעצמם או ביס לקבוצה או לסביבה, איך הם מתפקדים בעבודה, בתפקיד שקיבלו על עצמם, וכו'.

למעשה, המתמודדים נמצאים תחת פיקוח 24/7 של הקבוצה, הצוות ושל עצמם. התפתחותם במעלה השלבים מקנה להם חובות וזכויות הבאות לידי ביטוי בדרגות 'חופש' והורדת פיקוח חיצוני, מתוך מחשבה ותקווה שהצליחו לבנות מנגנון פיקוח פנימי.

עו"ס אריק כהן, מהל החטיבה האזרחית בעמותת אנוש: "בשל החשיבות הגדולה של התמודדות עם התמכרויות בכלל ובעולם בריאות הנפש בפרט, עמותת אנוש בחרה לצור שותפויות עם נציגים מעולם ההתמכרויות על מנת לתת מענה הולם לצורכי המתמודדים עם תחלואה כפולה. לא פשוט לפתוח שירות למתמודדים בתחלואה כפולה. אנחנו בעמותה מבינים את החשיבות בכך ונותנים מענים מותאמים כך שהם יוכלו להמשיך בתהליך השיקום שלהם".

נורית­­­ הורוביץ עמית, נציגת האגף לפיתוח שירותים לנכים של המוסד לביטוח לאומי: "התשתיות שיש בדירות הקבוצתיות משמעותיות לתהליך ההחלמה. חשוב שתשתית הדירה תהיה טובה וגם הריהוט, ואכן הדירה ברחובות מצוידת בכל מה שצריך על מנת לגרום למי שגר בה להרגיש שזה בית חם ונעים".

עו"ס הילה בוצ'ן, מנהלת תחום תחלואה כפולה בעמותת אנוש: "זהו שיתוף פעולה יוצא דופן בין כל הגורמים הנוגעים בדבר. בזכות שיתוף הפעולה בין כל הגורמים והצוות המלווה את המתמודדים פתחנו את הדירה השנייה בעיר".

ב', אחד המתמודדים שמתגורר בדירה: "העזרה שאני מקבל בדירה לא מובנת מאליה. אני מאד מעריך את זה שנתתם לי הזדמנות נוספת. בזכותכם אני מצליח לעבור את התהליך, לעבוד, ללמוד ואפילו זלגה לי דמעה לפני שבועיים לאחר שנים שלא בכיתי".

בהשקה נכחו גם עפרה חראזי, מנהלת מרכז חוסן רחובות, צוות היחידה לטיפול בהתמכרויות של מנהל הרווחה בעיר, וד"ר אביבה וולף שמלווה את המתמודדים במרפאה לתחלואה כפולה, מקמפוס בריאות הנפש בנס ציונה – באר יעקב.

עמותת אנוש הוקמה בשנת 1978 על ידי קבוצת משפחות שביקשה לשפר את איכות חייהם של ילדיהם, שהתמודדו עם מגבלה נפשית. מאז ועד היום התפתחה אנוש לארגון הגדול והמוביל בתחום השיקום והטיפול בקהילה בבריאות הנפש. עם קרוב ל-800 עובדים מסורים וכ-700 מתנדבים, עמותת אנוש מעניקה שירות ליותר מ-6,000 מתמודדים עם מגבלה נפשית בכל רחבי הארץ, בכ-70 מרכזי פעילות. שירותי השיקום של אנוש כוללים בעיקר סיוע בתחומי הדיור, התעסוקה, החברה והפנאי, וייעוץ למשפחות.

למידע נוסף: מרכז מידע עמותת אנוש 0747556155, או עמותת אנוש ברחובות: רחוב טשרניחובסקי 4, 0549299790.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר