זכריה חממי ז"ל וחבריו שהתנדבו לצבא הבריטי
זכריה חממי ז"ל וחבריו שהתנדבו לצבא הבריטי

"אין ספק שהתלאות שאבי עבר עם חבריו לשבי השאירו צלקות שמעולם לא הגלידו"

דן חממי בטור מיוחד לזכרו של אביו, לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה

פורסם בתאריך: 2.5.19 10:32

-->

זהו יום הזיכרון לשואה ולגבורה מנקודת המבט האישית שלי: ב-1933, בגיל 10, אבי זכריה חממי ז״ל עלה ליישוב העברי יתום מהוריו. ב-1940 נענה לקריאתו של דוד בן גוריון להתנדב לצבא הבריטי במלחמתם נגד הגרמנים. את תחילת דרכו בצבא הבריטי עשה במצרים ומשם הועבר לחזית בטוברוק ובנגאזי שבלוב. לאחר ניצחון בנות הברית בלוב, הפליגו לקלמטה ביוון, שם עסקו בעבודות פריקה, שמירה ושיטור. הגרמנים פלשו ליוון והצבא הבריטי הסיג את כוחותיו, כאשר פלוגות "החאפרים" מהיישוב העברי נשארו מאחור. הפקודה הייתה להיכנע לצבא הגרמני. חלק הצליחו להימלט, חלקם המשיכו להילחם, וכ-1,610 מתנדבי היישוב העברי לצבא הבריטי נתפסו על ידי הגרמנים והועברו למחנות מעצר לתשאול.

הגרמנים הבינו שאותם לובשי מדים בריטים הם יהודים. הם השפילו ועינו אותם. ברגע שנודע לפיקוד הצבא הבריטי על ההפרדה שעושים הגרמנים, הם איימו שיפגעו בשבויים הגרמניים. את היהודים הגרמנים העמיסו על קרונות בקר והעבירו אותם לאוסטריה, גרמניה ופולין, למחנה השבויים הגדול שנקרא סטאלין 8 B בלמסדורף – מחוז שלזיה. שם הם הוצאו לעבודות כפייה במכרה פחם, במפעל לנייר בשם קראפיץ, במסילות ברזל ובחוות חקלאיות של משתפי פעולה פולניים. שם, בפעם הראשונה נודע להם על השמדת היהודים, כאשר הוצאו לעבודות הכפייה יחד עם יהודי הגטו. הם סיכנו את חייהם בהברחת אוכל ליהודי הגטו ועודדו אותם שיבוא יום והם יעלו לירושלים.

כמה מתעודות ואותות ההוקרה של זכריה חממי ז"ל

כמה מתעודות ואותות ההוקרה של זכריה חממי ז"ל

כשפולין הופצצה על ידי כוחות צבא ברית המועצות, הגרמנים נסוגו ולקחו את השבויים היהודיים לתוך גרמניה. זאת הייתה צעדת המוות. חורף קשה מנשוא, שלג כבד, חלק מהשבויים ברחו, חלק נורו למוות וחלק חלו בדיזנטריה ובשאר מחלות. לפי מסמכים מתיעוד תיקו הצבאי של אבי, הוא חלה בדיזנטריה ואושפז. לאחר מכן הוחזר להמשך המסע. בסוף המלחמה שוחרר משוביו על ידי האמריקאים, וכשאר פדויי השבי הבריטים והארץ-ישראלים, הוא הוטס לאנגליה לתחקור והחלמה. לאחר 3 חודשים באנגליה הפליג עם שאר פדויי השבי למצרים, ומשם ברכבת למושבה רחובות – המקום ממנו יצא למלחמה הארורה נגד הצורר הגרמני.

אין ספק שהתלאות שאבי עבר עם חבריו לשבי השאירו צלקות שמעולם לא הגלידו. כאשר נתפס בשבי היה בסך הכל בן 18, וישב בשבי הגרמני ארבע וחצי שנים. יהי זכרו ברוך.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר