הדמיית מפעל סוללות תדיראן המתוכנן ליד גבעת ברנר
הדמיית מפעל סוללות תדיראן המתוכנן ליד גבעת ברנר

מסתמן: הקמת מפעל תדיראן סוללות בכניסה לגבעת ברנר תתחיל במהלך השנה הקרובה

המשרד להגנת הסביבה: "לאחר סיום תהליך הבדיקה, ובהתאם למסמכים ולתכניות שהוגשו, המשרד סבור כי אין מניעה להקמת המפעל החדש בגבעת ברנר". תושב האזור המשתייך למטה המאבק: "אם הכל פועל לפי התכנית אז הכל בסדר, אבל אם תקרה תקלה, ומה לעשות שמדרך הטבע תקלות קורות, אז חיים של ילדים ושל כל התושבים באזור יהיו בסכנה"

פורסם בתאריך: 3.1.19 09:21

-->

מסתמן כי הקמת מפעל תדיראן סוללות בכניסה לגבעת ברנר היא רק עניין של זמן, וככל הנראה הקמתו תחל כבר בשנה הקרובה. זאת לאחר שבחברה התקבל אישור עקרוני להקמת המפעל מהמשרד להגנת הסביבה.

על פי התכנית, המפעל שעושה שימוש בחומרים מסוכנים יוקם במרחק של פחות מקילומטר מריכוזי אוכלוסייה שכוללים בתוכם את תושבי גבעת ברנר, בית החולים קפלן, תיכון, גני ילדים, צומת בילו ומספר שכונות ברחובות. המאבק בין הנהלת תדיראן סוללות לבין התושבים שמתנגדים להקמת המפעל נמשך כבר למעלה משנה, והגיע עד לוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, אלא שכעת נראה שהמטוטלת נוטה לכיוון תדיראן סוללות, כשההערכה היא שעם קבלת האישור העקרוני מהמשרד להגנת הסביבה, נפרץ המחסום הכמעט אחרון והקמת המפעל תחל במהלך השנה הקרובה.

תושבים באזור, ששוב חשים באיום, פתחו בקמפיין לגיוס כספים שעמד בינתיים ביעד הראשוני שלו. תושב האזור המשתייך למטה המאבק מסביר: "אם החומרים במפעל ידלפו, אנשים עלולים למות תוך כמה דקות. במפעל הזה מאוחסנים 30 טון של חומרים מסוכנים ובכל מכלית של חומר יש 12 טון שנוסע על הכבישים של צומת בילו".

לדברי החברה נעשו כל ההיערכויות למניעת דליפת חומר מסוכן ואפילו המשרד לאיכות הסביבה אישר זאת. זה לא מרגיע אתכם?

"אם הכל פועל לפי התכנית אז הכל בסדר, אבל אם תקרה תקלה, ומה לעשות שמדרך הטבע תקלות קורות, אז חיים של ילדים ושל כל התושבים באזור צומת ביל"ו יהיו בסכנה. לא רק אנחנו אומרים את זה, אמר זאת גם שוקי אמרני שהיה מנכ"ל משרד הפנים ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובניה. בדיון בוועדה המחוזית אמרני אמר, ואני מקריא מהפרוטוקול: 'המשימה להזיז את המפעל היא מקודשת, לאור העובדה שמדובר בצורה הכי ברורה בסכנת חיים לאנשים, גם אם המפעל הזה עושה את כל הפעולות שרק ניתן להעלות על הדעת מבחינת הקריטריונים של המשרד להגנת הסביבה".

מיפוי האזורים החשופים לסכנה ממפעל הסוללות, על פי המתנגדים למפעל

 

אילו תקלות מסכנות חיים עלולות לקרות?

"הפריקה של החומר שמגיע במשאיות היא נקודת חולשה. מספיק שמישהו יעשה טעות אנוש, או שיקרו כל מיני דברים לא צפויים שאי אפשר לפסול, כמו רעידת אדמה, שריפה במפעל, נפילת קסאם או תאונת דרכים בכביש".

מי אתם מצפים שיגן עליכם?

"המשרד להגנת הסביבה. הבעיה היא שהמשרד פועל לפי תקנון ומבחינתו אם המפעל עומד בתקנון הוא מאשר. מצד שני המשרד אומר שבמקרה של תאונה הוא לא אחראי, אלא המפעל אחראי. גם בואי לא נשכח שמי שעושה סקר סיכונים ומי שבודק שהמפעל עומד בתקנון, אלו אנשי מקצוע שהגיעו מטעם המפעל ושקיבלו תשלום מהמפעל. אלו לא אנשים ששרותיהם נשכרו על ידי המשרד להגנת הסביבה או על ידי איזה גורם בלתי תלוי אחר".

על אילו חומרים מסוכנים מדובר ומה הן הסכנות?

"החומרים המסוכנים העיקריים שבהם נעשה שימוש במפעל הם תיוניל כלוריד וגופרית דו חמצנית, שני חומרים שנחשבים רעילים מאוד והתנדפותם עלולה להביא לכוויות, לפיצוץ, לשריפה ולמוות. בתיוניל כלוריד משתמשים לייצור נשק כימי קטלני כמו גז עצבים. החומר נמצא ברשימת החומרים שתחת פיקוח אמנת הנשק הכימי הבינלאומי, שמטרתה מניעת הפצת וייצור כלי נשק כימיים".

דוקטור מוקי שפר, מומחה להנדסה כימית, שפכים, פסולת מוצקה וייעוץ משפטי סביבתי, ערך סקר סיכונים מקצועי ותיאר את היקף הפגיעה ורמת הסיכון: "החומר תיוניל כלוריד הוא חומר בעל רמת סיכון גבוהה לבריאות של אלו הנחשפים לחומר כאשר הוא מתנדף לאוויר. האחסנה והשימוש במפעל תדיראן יוצרים טווח סיכון גדול מאוד לפגיעה בבריאות, היכולים להגיע למאות מטרים ואף יותר כתלות באירוע הספציפי. גופרית דו חמצנית הוא גז רעיל מאוד, רעיל אף יותר מהתיוניל כלוריד. מחישובים ראשוניים שערכנו מספיקה תקלה במיכל אחד שתגרום לגז להשתחרר לאוויר, תקלה העלולה להעמיד בסיכון שוהים עד לטווח של 1,500 מטר".

מסקנתו של ד"ר שפר היא: "לא יהיה זה נכון להסתמך על כך שניתן לנקוט בצעדים מוקדמים כדי למנוע או לטפל בפליטות כאלו. תהיה זו שגיאה למקם מפעל כזה באזור בו קיימים שימושים רגישים אף אם הם מרוחקים מאות מטרים".

מבקר המדינה התייחס לנושא הפיקוח וההגנה מפני חומרים מסוכנים של המשרד להגנת הסביבה. המבקר מצא שלמשרד אין דרך לוודא עמידה בתקני בטיחות במקרה של רעידת אדמה: "מפעלים שיש בהם חומרים מסוכנים עלולים לסכן את הסביבה ואת האוכלוסייה, לא כל שכן ברעידת אדמה".

בראיון ל"ערים" שנערך בחודש פברואר, ענה סמנכ"ל תדיראן, אבנר גורן, לכמה מטענות המתנגדים והציג את עמדת המפעל: "ישנה התנגדות מצד תושבי גבעת ברנר, שמציפים אותם בנתונים לא נכונים. הם מתנגדים להעברת המפעל, ראש המועצה משלב איתם כוחות ונותן לכך גיבוי. בניגוד לטענות, יש לי הוכחות שהמפעל שקיים פה למעלה מ-50 שנה לא פגע מעולם באיש. הוא לא מסרטן כמו שהם חושבים והוא לא מזיק. מסיתים את התושבים כל מיני אנשים, ולשם דוגמה התושבים טוענים שבמהלך שנת 2016 אירעו במפעל 19 תאונות. אז אני אומר שזה נכון, אבל מדובר בתאונות עבודה ולא בתאונות סביבתיות. יש כמה עובדות שכולם נזהרים מלהזכיר אותן, כמו למשל העובדה שהמפעל נמצא בכניסה לסופרמרקט, עומד בכל התקנים ובכל הדרישות של הרשויות, לא משפיע על הסביבה, לא על הקרקע, לא על המים, לא על האוויר ואין ממנו רעש. המתנגדים מגדירים אותו כמפעל מזהם, אך הוא לא מזהם בשום דרך ובשום צורה".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה בודק היבטים של עמידה בקריטריונים במדיניות מרחקי הפרדה, אולם הגורם היחיד שבסמכותו לאשר תכניות הוא המוסד הסטטוטורי הרלוונטי – הוועדה המקומית שורקות. המשרד להגנת הסביבה בוחן כל תכנית הכוללת פעילות חומרים מסוכנים בסמוך לאזורים אליהם נחשף הציבור הרחב, בהתאם למדיניות מרחקי הפרדה שאומצה על ידו. לאחר סיום תהליך הבדיקה, ובהתאם למסמכים ולתכניות שהוגשו, המשרד סבור כי אין מניעה להקמת המפעל החדש בגבעת ברנר.

עוד נמסר בתגובה: "מדיניות מרחקי ההפרדה של המשרד להגנת הסביבה מאפשרת בחינה פרטנית של הנסיבות, לצורך הגנה על הסביבה ועל שלום הציבור. בחינה כזו נערכה גם במקרה שבנדון. בהתאם למדיניות מרחקי ההפרדה, מפעל תדיראן הגיש למשרד להגנת הסביבה תכנית ובה פירוט התשתיות והאמצעים שיינקטו בעסק על מנת למנוע סיכון לסביבה. זאת על בסיס סקר מפורט שהוכן בהתאם להנחיות ונבחן על ידי המשרד באופן מעמיק ומקצועי. במסגרת הבדיקה נערכו דיונים רבים והוצאו דרישות להשלמת מידע והתקנת התשתיות והאמצעים המתאימים. כאמור, לאחר סיום תהליך הבדיקה, ובהתאם למסמכים ולתכניות שהוגשו, המשרד סבור כי אין מניעה להקמת המפעל החדש בגבעת ברנר".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר