הרב אפרים זלמנוביץ'
הרב אפרים זלמנוביץ'

"להקים נמל בעזה בפיקוח ישראלי מצרי"

הרב ישראל זלמנוביץ': "טעות חמורה עושה מדינת ישראל כשאינה מאפשרת הקמת נמל בעזה"

פורסם בתאריך: 25.11.18 07:49

-->

טעות חמורה עושה מדינת ישראל כשאינה מאפשרת הקמת נמל בעזה. הרמב"ם (מלכים פ"ו ה"ז) פסק "כשצרין על עיר לתופשה, אין מקיפין אותה מארבע רוחותיה אלא משלוש רוחותיה. ומניחין מקום לברוח למי שרוצה להימלט על נפשו שנאמר "ויצבאו על מדין כאשר צוה ה' את משה" (במדבר ל"א ז'). מפי השמועה למדו שכך ציווהו". הרדב"ז שם מוסיף; מדובר אחרי שקראו אליה לשלום ולא השלימו, וזה מדרכי התורה שכל נתיבותיה שלום. ככתוב "כי תקרב אל עיר להילחם עליה וקראת אליה לשלום" (דברים כ' י').

אמת, את השלטון בעזה המתנגד לקיומה של מדינת ישראל יש למוטט, וטובה שעה אחת קודם. להכות בהם ללא רחם וללא הפסקה עד לכניעתם. בכל אופן, גם במצב מלחמה, חובה לאפשר את הקמת הנמל כדי לתת לנצורים את האפשרות לברוח משם, אמר הרב אפרים זלמנוביץ הרב הראשי מזכרת בתיה.

הרב שלמה גורן (תורת המדינה עמ' 402) כתב: בכל מצור המבוצע על ידי צבא ישראל, חייבים להשאיר רוח אחת פתוחה, כדי לאפשר לאנשי העיר הנצורים להימלט על נפשם. הרמב"ם למד זאת ממלחמת מדין. ככתוב "וידבר ה' אל משה לאמר: צרור את המדינים והיכיתם אותם. כי צוררים הם לכם בנכליהם" (במדבר כ"ה ט"ז).  עוד אמרה התורה "וידבר ה' אל משה לאמר: נקום נקמת בני ישראל מאת המדינים" (במדבר ל"א א').

משה רבינו שינה את מטרת המלחמה והחמיר בחשיבותה. במקום "נקמת בני ישראל במדינים" כפי שהוגדרה מפי הגבורה, הגדיר אותה משה "נקמת ה' במדין" ככתוב "וידבר משה אל העם לאמר: החלצו מאתכם אנשים לצבא, ויהיו על מדין לתת נקמת ה' במדין" (שם ל"א ג'). אמר להם משה לישראל: לא נקמת בשר ודם אתם נוקמים אלא נקמת מי שאמר והיה העולם (סיפרי מטות פסקה קנ"ז). הרמב"ם רואה בפתיחת צד אחד של המצור מתכסיסי המלחמה, עצה טובה ולא מצווה. בעל "המשך חכמה" מלמד: מתן אפשרות לברוח תחליש את הנצורים ותרפה רצונם להילחם. רש"י לומד: העומד נגד ישראל כעומד נגד ה'.

הרמב"ן  מבאר (מטות): משה שלח להכות במדין "וכל עץ טוב להפיל וכל מעין מים לסתום וכל חלקה טובה להכאיב באבנים". זו הדרך הנכונה לעודד רבים מהתושבים לקום ולברוח דרך הרוח הרביעית. הוא רואה בכך מצווה לדורות.

הרמב"ן במצווה חמישית (בהשגותיו על ספר המצוות לרמב"ם) מונה: שנצטווינו כשנצור על עיר, נניח רוח רביעית מבלי מצור, ויהיה להם דרך לנוס משם (רבי נתן), הוא רואה בכך צעד הומניטרי שאפילו עם האויבים בעת מלחמה יש להתנהג בחמלה. הקמת נמל יאפשר תנועה חד סטרית מעזה. יעודד את האויבים לנטוש את שדה הקרב ולברוח ולחפש מזלם במדינות אחרות ולזכות שם בתנאי מחיה טובים יותר. אם כך יהיה, רוח הלחימה ייחלש ודם רב יחסך. ובכלל, גם זו דרך נבונה להחלשת תנועת ההתנגדות של חמאס עד חיסולה.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות ברחובות?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של "ערים"

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "ערים רחובות" באייפון


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מרי

    הצדיק את האמרה, אם הייתי פלסטיני.. הייתי מחבל.. הוזה בלתי נלאה אף שהיה עד לשלום של ערפאת..
    זה רב זה?

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר