מיכל זילברמן (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)
מיכל זילברמן (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

"גיליתי שטבעונות ואפייה הולכות יד ביד"

לפני כשלוש שנים מיכל זילברמן, קונדיטורית בת 32 מרחובות, החליטה שהיא לא רוצה להיות אחראית עוד לסבל של יצורים חיים והפכה לטבעונית. להפתעתה, דווקא היעדר השימוש בביצים, חלב, חמאה וכל מה שנראה לנו מובן מאליו בכל הקשור למאפים ועוגות, פתח בפניה עולם חדש. זילברמן: "חששתי שהאפייה שלי תיפגע, אבל זה לא קרה. פשוט בחרתי נתיב אחר ובדיעבד אני חושבת שזה נתיב הרבה יותר טוב"

פורסם בתאריך: 19.4.18 07:59

-->

כשאנחנו חושבים על אפייה, הדברים הראשונים שעולים לנו בראש, אחרי הקמח, אלו מצרכים כמו ביצים, חלב, חמאה וכו'. אלא שמסתבר שאפשר גם אחרת, ואפילו לא צריך להתרחק יותר מדי בכדי למצוא את ההוכחות לכך. ברחוב דרך יבנה ברחובות מתגוררת מיכל זילברמן, קונדיטורית בת 32 שעשתה לפני כמה שנים את המעבר מצמחונות לטבעונות, ומאז היא מיישמת את כל הידע שלה מהקונדיטוריה הקלאסית על קונדיטוריה טבעונית.

מיכל, קודם כל ספרי לנו איך הגעת דווקא לעיר רחובות?

"ממש במקרה. במקור אני מירושלים. עצרתי בדרך לכמה שנים בבאר שבע ועד לפני שלוש שנים גרתי בבירת הנגב. רציתי לעבור למרכז, חברה טובה שלי גרה באותה תקופה ברחובות וכשבאתי לבקר אותה התאהבתי בעיר. משהו בזה שרחובות היא עיר אבל יש בה תחושה ביתית וחמימה משך אותי מאוד. מה שהכי זכור לי מהביקורים הראשונים כאן הוא העצים השמנים. לא נתקלתי בעצים כאלה קודם לכן".

ממתי את טבעונית?

"אני צמחונית מגיל צעיר מאוד, בערך מגיל 12. המון זמן רציתי לעבור לטבעונות, אבל היה לי קשה לוותר על מוצרי חלב וביצים, בגלל האפייה. לפני כשלוש שנים, ממש ברגע אחד, החלטתי שזהו, אני טבעונית. באותו רגע ידעתי שזה חשוב לי יותר מכל דבר אחר. לא רציתי להיות אחראית עוד לסבל של יצורים חיים והחלטתי שאם בעקבות זאת לא אאפה כמו שהייתי רגילה, לא נורא. למזלי, גיליתי שטבעונות ואפייה דווקא כן הולכות יד ביד. יותר מזה, נפתח לפניי עולם חדש ומדהים של חומרי גלם, ובעצם התחלתי בתהליך למידה מחודש. זה היה מרגש".

מיכל זילברמן (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

התאהבה בעיר רחובות. מיכל זילברמן (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

מה גורם לאדם להחליט יום בהיר אחד שהוא מתנזר מכל המוצרים מן החי?

"אני חושבת שאנחנו, בני האדם, מתיימרים להיות ערכיים ומוסריים, אבל לרוב אנחנו מסתכלים רק על עצמנו, על בני האדם, ואנחנו שוכחים את החברים שלנו, בעלי החיים. הם נולדו כמונו לחיים האלה, ואין לנו זכות להשתמש בהם ולהסב להם סבל וכאב. בימינו, כשהכול כל כך נגיש ויש כל כך הרבה אפשרויות, אין באמת צורך לצרוך מזון מהחי. כמעט להכול יש תחליפים טובים וטעימים".

איך הסביבה הקרובה הגיבה להחלטה שלך?

"יש לי משפחה מאוד מקבלת ותומכת. כולם ישר קיבלו את ההחלטה שלי וכיבדו אותה. יש לי שני אחים צמחוניים, אז אני בחברה טובה. בארוחות משפחתיות תמיד דואגים שגם לי יהיה מה לאכול".

מה היה הכי קשה במעבר לטבעונות?

"הכי קשה היה לוותר על גבינות, אבל גם הקושי הזה התגמד לעומת ההרגשה שאני עושה משהו שאני מאמינה בו. יש משפט מאוד יפה שמנחה אותי: לבי גדול מקיבתי. וגם יש תחליפים מצוינים שנחשפתי אליהם – גבינות טבעוניות מסויה או מאגוזים. אני מכינה בבית גבינה לבנה מעולה מקשיו ומשקדים. מבחינה מקצועית, חששתי שהאפייה שלי תיפגע, אבל זה לא קרה. פשוט בחרתי נתיב אחר ובדיעבד אני חושבת שזה נתיב הרבה יותר טוב".

מיכל זילברמן והכלב הנרי (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

"אנחנו שוכחים את החברים שלנו, בעלי החיים". מיכל זילברמן והכלב הנרי (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

יהיה נכון לומר שהטבעונות הובילה אותך לפתוח עסק?

"אני חושבת שכן. במשך שנים אפיתי לעצמי, למשפחה ולחברים. למדתי קונדיטוריה באופן מקצועי, אבל משהו היה חסר. ידעתי שיום אחד אתחיל למכור את המאפים שלי, אבל איכשהו זה נדחה ונדחה. אחרי שעברתי לטבעונות הרגשתי שזה הזמן הנכון, כאילו משהו בי חיכה לפיסת הפאזל האחרונה הזאת. כנראה גם רציתי להראות לעולם שמאפים טבעוניים לא נופלים ממאפים "רגילים". באמת יש המון דברים טבעוניים טעימים לאכול".

עד כמה קשה להיות קונדיטורית שלא יכולה להשתמש בביצים, חלב, חמאה, קצפת ומגוון מוצרים שלרובנו נראים מובנים מאליהם בכל הקשור למאפים?

"חשבתי שזה יהיה קשה, אבל נוכחתי שזה דווקא פשוט למדי. יש המון חומרי גלם שאפשר להשתמש בהם במקום ביצים, חלב וחמאה, חומרי גלם נפלאים כמו: שמן קוקוס, טחינה גולמית, רסק תפוחים. כשעשיתי את המעבר לטבעונות הרגשתי שאני לומדת קונדיטוריה מחדש, קונדיטוריה טבעונית. במשך תקופה ארוכה התנסיתי בעוד ועוד חומרי גלם, ניסיתי המון מתכונים ואפיתי בלי סוף. בעצם את כל הידע שלי מהקונדיטוריה הקלאסית יישמתי על קונדיטוריה טבעונית. זאת הייתה תקופה מרגשת של למידה ועד היום אני ממשיכה לנסות ולהתפתח. אני כל הזמן מנסה להמציא מתכונים חדשים ושילובים חדשים".

מיכל זילברמן (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

"כשעשיתי את המעבר לטבעונות הרגשתי שאני לומדת קונדיטוריה מחדש". מיכל זילברמן (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

כשחושבים על מתוקים טבעוניים מה שעולה בראש זה בעיקר עוגיות גרנולה, או "אוכל ציפורים" אחר.

"כן, זה מה שרוב האנשים חושבים, אבל זה ממש לא נכון. אני מכינה המון סוגים של מאפים: עוגיות, טארטים, עוגות שמרים, עוגות בחושות, קישים ואפילו עוגות מוס. באמת שאפשר ליהנות מכל העולמות – להיות טבעוני ולאכול טעים ואפילו מושחת".

יש בעיר רחובות ובסביבה קהילה טבעונית גדולה?

"יש בעיר ובאזור בכלל קהילה גדולה ומגובשת של טבעוניים. באופן כללי, קהילת הטבעוניים היא קהילה חמה ומפרגנת, קהילה שכיף להשתייך אליה. יש גם לא מעט עסקים טבעוניים או ידידותיים לטבעוניים בעיר".

מגיעים אלייך גם לקוחות שאינם טבעוניים?

"למרבה ההפתעה, כן. בערך חצי מהלקוחות שלי הם לא טבעוניים. בדרך כלל מדובר במישהו שרוצה להזמין עוגת יום הולדת לבן משפחה או לחבר טבעוני".

מאז המעבר לטבעונות אין משהו שממש חסר לך?

"ממש לא חסר לי כלום. אני שלמה לגמרי עם הבחירה שלי".

אז אין סיכוי שכמו אלכוהוליסטית "תיפלי" למתוקים חלביים בלילה של שכרון חושים?

"ממש אין סיכוי".

מיכל זילברמן (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

"חצי מהלקוחות שלי הם לא טבעוניים". מיכל זילברמן (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

כל אחד יכול ללמוד להכין מטעמים טבעוניים?

"כן, זה לא מסובך יותר מאפייה רגילה. אולי חלק מחומרי הגלם שונים, אבל הרוב הם אותם חומרים: קמח, סוכר, שוקולד ועוד. נדרש אולי שינוי קטן בתפיסה וזהו. אפייה טבעונית היא כמו אפייה ללא סוכר. בהתחלה צריך להבין מה משנים ומרגע שיודעים זה כבר פשוט. בעצם, כל שינוי הוא כזה: קשה קצת בהתחלה ואחר כך מתרגלים. אני גם מעבירה סדנאות אפייה טבעונית בסיסית למי שרוצה להכיר קצת את העולם הזה ותמיד מחפשת בתים מארחים לקיום הסדנאות".

ולמי שמתעצל ומעדיף לקבל הכל מוכן, איך מגיעים אלייך?

"יש לי דף פייסבוק שנקרא "דברי מתיקה", שבו אפשר להתרשם מהמוצרים וליצור איתי קשר. יש גם תמונות מגרות בחשבון האינסטגרם, שאפשר להגיע אליו דרך הפייסבוק. ואם מישהו ממש מתעצל, אז אפשר להתקשר ישירות למספר 0544629545".

שנעבור למתכונים לדוגמה?

"בשמחה".

מיכל זילברמן (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

"יש בעיר ובאזור בכלל קהילה גדולה ומגובשת של טבעוניים". מיכל זילברמן (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

גבינת קשיו למריחה

המרכיבים:

כוס קשיו טבעי לאחר השרייה של כ-6-4 שעות

מים

כף שמן זית

מיץ מחצי לימון

חצי כפית מלח

אופן ההכנה:

שמים את כל הקשיו בבלנדר ומוסיפים מים עד לכשליש מגובהו. מוסיפים את שאר החומרים. טוחנים עד למרקם של גבינה וטועמים. במקרה הצורך מוסיפים עוד מלח או לימון, ואם הגבינה סמיכה מדי מוסיפים מעט מים וטוחנים שוב. לשם הגיוון אפשר להוסיף לגבינה שום כתוש, חופן עשבי תיבול, זיתים או תבלינים. את הגבינה יש לאחסן בכלי סגור במקרר והיא נשמרת כשבועיים.

גבינת קשיו למריחה

גבינת קשיו למריחה

 

בראוניז עם חמאת בוטנים

המרכיבים:

4 כפות שמן קנולה
2 כפות גדושות חמאת בוטנים לא ממותקת
1 כוס סוכר חום
1 כפית תמצית וניל
1 כוס חלב סויה
קורט מלח
1 כוס קמח לבן
1/2 כוס אבקת קקאו
1/2 כפית אבקת אפייה
200 גרם שוקולד מריר קצוץ

לקישוט:

3-4 כפות גדושות חמאת בוטנים

2 כפות פצפוצי שוקולד מריר

אופן ההכנה:

מחממים תנור ל-170 מעלות ומשמנים תבנית בגודל 20*20. בקערה מערבבים היטב שמן, חמאת בוטנים, סוכר, וניל, חלב סויה ומלח. מוסיפים את הקמח, הקקאו ואבקת האפייה ומערבבים עד שהתערובת אחידה. מוסיפים את השוקולד הקצוץ ומערבבים קלות, עד שהוא מפוזר באופן אחיד בכל התערובת. מעבירים את התערובת לתבנית, משטחים בשכבה אחידה ומקשטים: מניחים כפיות גדושות של חמאת בוטנים על תערובת הבראוניז ומערבבים קלות בעזרת קצה של סכין ליצירת דגם משויש. מפזרים מעל את פצפוצי השוקולד. אופים כ-20 דקות עד שהבראוניז יציבים בשוליים, אך המרכז עדיין רך. מוציאים מהתנור ונותנים לבראוניז להתקרר לגמרי לפני שפורסים.

בראוניז עם חמאת בוטנים

בראוניז עם חמאת בוטנים

 

עוגת שוקולד צ'יפס

המרכיבים:

1 וחצי כוס קמח לבן

1/4 כוס קורנפלור

1 כוס סוכר לבן

קורט מלח

1 כפית אבקת אפייה

1/4 כפית סודה לשתייה

1/2 כוס שמן קנולה

1/2 כוס מים או חלב סויה

2 כפות טחינה גולמית

1/4 כוס רסק תפוחים טבעי

3/4 כוס פצפוצי שוקולד

אופן ההכנה:

מחממים תנור ל-180 מעלות ומשמנים תבנית אינגליש קייק. בקערה מערבבים יחד את כל החומרים היבשים: קמח, קורנפלור, סוכר, מלח, אבקת אפייה וסודה לשתייה. מוסיפים את החומרים הרטובים: שמן, מים או חלב סויה, טחינה גולמית ורסק תפוחים, ומערבבים היטב עד שהתערובת חלקה. מוסיפים את פצפוצי השוקולד ומערבבים עד שהם מפוזרים באופן אחיד בתערובת. מעבירים את הבלילה לתבנית ואופים כ-30 דקות עד שקיסם שננעץ במרכז העוגה יוצא יבש.

עוגת שוקולד צ'יפס

עוגת שוקולד צ'יפס

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר