תזונה בריאה בגני הילדים ברחובות
תזונה בריאה בגני הילדים ברחובות

בלעדי: בגני הילדים ברחובות יוצא לדרך פרויקט ייחודי לתזונה נכונה ואוכל בריא

העירייה שכרה את שירותיה של תזונאית שבנתה תפריטים בריאים לגנים ושמלווה את הצוותים החינוכיים ומעבירה להם השתלמויות בנושא

פורסם בתאריך: 14.12.17 07:43

-->

בעיריית רחובות מקדמים בחודשים האחרונים פרויקט מיוחד בכל הגנים בעיר: יישום כללי תזונה נכונה ואוכל בריא. מתוך חשיבות לנושא בריאות הילדים וחינוך לתזונה נכונה כבר מהגיל הרך, יזמו בעירייה את הפרויקט בשיתוף משרד החינוך, משרד הבריאות והפקולטה לחקלאות, על מנת לקדם את הנושא. המחלקה לגיל הרך בעיריית רחובות ריכזה את הפעילות ודחפה אותה קדימה, ולשם כך אף שכרו בעירייה את שירותיה של חגית כהן, תזונאית מוסמכת בעלת ניסיון כיועצת תזונה בגני ילדים. תפקידה לסייע בקידום הנושא ובשינוי ההרגלים של הצוותים בגנים בהקשר לתזונה, לגדילה ולהתפתחות.

בין היתר, הכינה התזונאית לגנים תפריט מגוון ומאוזן, אשר עונה על הצרכים התזונתיים בכל הקשור לחלבון, סידן, ירקות ופירות. במסגרת השינוי בתפריט, בכל יום מוגשים בגנים שלושה סוגי ממרחים וארבעה סוגי ירקות, כאשר צוות הגן מקבל תמיכה שוטפת על מנת לעודד את הילדים לטעום מגוון מאכלים חדשים ולוודא שלא יהיו ילדים שיישארו עם תפריט מצומצם. המחלקה לגיל הרך אף מקדמת בכל גני הילדים את ההצגה 'כוח הצבע', שעוסקת בנושא אכילה בריאה, ולכל הגנים גם חולקו ספרים לקידום מסרי הבריאות – "חגיגה בערוגה".

עוד מרכזת התזונאית את כל נושא האלרגיות בגנים. בהתאם לחוזר מנכ"ל שפורסם השנה, בכל גן שנמצא בו ילד עם אלרגיה מסכנת חיים, מוציאים את גורם האלרגיה מהגן. לכל גן כזה הוכן תפריט מזין ועשיר בהתאם לסוג האלרגיה.

במהלך השנה העבירה התזונאית השתלמויות לצוותי הגנים, ובהתאם להדרכתה הצוותים מגוונים ומשנים את תפריט ארוחות הבוקר, כמו גם את הכיבוד במסיבות השונות בגנים. כך למשל, במפגש שהתקיים באשכול דניה וקרית משה, למדו הגננות והסייעות מה כדאי ומה פחות כדאי לאכול, ומה הנזקים בצריכה מוגברת של סוכר, שומן רווי ושומן טרנס. במפגש הבא יכינו יחד הצוותים ממרחים מגוונים לארוחת הבוקר, על מנת להעשיר את התפריט בגנים. השתלמויות דומות מתוכננות השנה לאשכולות נוספים.

השתלמות לצוותי הגנים בנושא התזונה הבריאה

השתלמות לצוותי הגנים בנושא התזונה הבריאה

 

אז מה בתפריט השבועי שצפוי לילדי הגנים ברחובות? בין היתר ייהנו הילדים מממרח עדשים, גבינה צפתית, טחינה וסילאן, אבוקדו, חומוס, סלט סלק, כדורי קוואקר, תה צמחים, תמרים ואגוזים, סלט טונה, גבינה לבנה עם זעתר ושומשום, טוסט גבינה צהובה עם רסק עגבניות, קוטג', ירקות חתוכים, סלט שומר וקולורבי, פירות, צ'יריוס שיבולת שועל מלא, קרקר מחיטה מלאה עם ממרח שקדים/בוטנים, ממרח שקדיה ודבש, ועוד.

שיפודי פירות

שיפודי פירות

 

ירקות

ירקות

 

ירקות

ירקות

 

פירות

פירות

 

כריכים בריאים

כריכים בריאים

 

פותחים שולחן בריא

פותחים שולחן בריא

 

ראש העירייה רחמים מלול: "חשוב לנו שהחינוך בגני הילדים ברחובות יכלול גם חינוך לאורח חיים בריא ותזונה נכונה, מלבד התכנים החינוכיים והערכיים המוכרים והידועים. אנו קוראים להורים לתמוך במסרים אלה גם בבית".

חגית כהן: "התאמת התזונה להמלצות כבר בגיל הרך מורידה סיכון למחלות, משפרת את הבריאות ואיכות החיים, תורמת לאינטליגנציה ועוזרת ללמידה ולגדילה".

רחמים מלול (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

רחמים מלול (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך, זוהר בלום: "אנו פועלים הן במישור המעשי לשינוי התפריט בכל הגנים, והן במישור החינוכי על מנת לשנות תפיסות ולהעביר מסר של חינוך לתזונה בריאה כבר בגיל הרך. אנו בתחילת הדרך ואני בטוח כי בעבודה משותפת של העירייה, צוותי החינוך והפיקוח, נקדם את התהליך הבריא והחינוכי הזה".

איך משנים תפיסות שהושרשו במשך שנים?

"כחלק מעידוד הצריכה של ירקות ופירות, אנחנו מכניסים את ההצגה 'כוח הצבע' שכל גני הילדים יצפו בה. היא עוסקת בארוחות בוקר בריאות, בתזונה נכונה, ובסופה ישוחחו השחקנים עם התלמידים על הנושא. אני חייב לשבח את ראש העיר על כך שהוא נתן את ברכת הדרך ואת כל התמיכה לקידום הנושא הזה. זו פריצת דרך שרשות מקומית מכינה תכנית לבריאות ילדי הגנים ושדיאטנית מקצועית מלווה את התפריט ובונה מערכת תזונה נכונה. אחת המלחמות שמעסיקה היום את כל העולם היא בנושא התזונה הנכונה והשמנת היתר. העסקת דיאטנית היא צ'ופר של הרשות, שלנו, וממה שאני יודע אין עוד רשויות שעושות כך".

גם בבתי הספר השינויים הללו יבואו לידי ביטוי?

"בכל המכרזים החדשים שאנחנו מוציאים עכשיו למזנונים בבתי הספר, ישנה דרישה חד משמעית למזון בריאות, כלומר כריכים ללא טיגון, ללא שתיה ממותקת או מוגזת, ולא כל המאכלים שגורמים לנזקים בריאותיים".

ברור לכם שכדי לראות תוצאות חייב לבוא שינוי גם מהבית של הילדים?

"אני קורא להורים להיות שותפים במהלך הזה. גם כשחוגגים מסיבות ימי הולדת רצוי לנסות ולהקפיד עד כמה שניתן בהפחתת המתוקים והשתייה המוגזת. בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה משמעותית של אחוז הילדים סובלים מאלרגיות שונות לכל מיני מאכלים, דוגמת כאלה שאלרגיים לחלב או לבוטנים. התופעה הזו רק הולכת ומתרחבת. לשם כך יש לנו תכנית שפועלת בגנים ומעניקה לכל אותם ילדים הסובלים מאלרגיות את המאכלים הראויים להם".

בדרך כלל תזונה נכונה הולכת יד ביד עם פעילות ספורטיבית.

"יש ספורט בגני הילדים בעיר ואני מתכוון להרחיב את זה. יש לנו חברה שעושה את זה לפחות ב-60 גנים והשלב הבא הוא להשקיע גם בחינוך הגופני, שאכן משתלב עם התזונה הנכונה".

זוהר בלום (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

זוהר בלום (צילום: ג'ני גפטרשוסטר)

 

כמה זמן תועסק הדיאטנית?

"כרגע הדיאטנית מועסקת לכל שנת הלימודים הקרובה, עד לסוף השנה. היא נבחרה על פי מקצועיותה והיא גם עובדת כדיאטנית במשרד החינוך. היא תפעל ב-360 גני הילדים בעיר, שזה אומר שהיא תשפיע על כ-10,000 ילדים".

איך מודדים את הצלחת התוכנית?

"בסוף השנה, לאחר שנשמע את ההורים, נראה אם משהו השתנה. נבחן, למשל, האם ההורים ששלחו את ילדיהם לגנים עם כל מיני מתוקים שינו את הדפוסים הללו. גם הדיאטנית תמסור חוות דעת מסכמת שתבחן את הצלחת התוכנית. אני שוב פונה מכאן להורים שיסייעו לנו בהצלחת התוכנית וישתפו פעולה".

איזה שינוי אתה רוצה לראות בסוף השנה?

"אני רוצה לראות שינוי בתפריטים, שיהפכו ליותר בריאים. במידה והפיילוט יצליח, ואני סבור שאכן כך יהיה, נמשיך לקדם את התוכנית גם בבתי הספר היסודיים ולאחר מכן בתיכונים שלנו".

אתה באופן אישי שינית את הרגלי התזונה שלך?

"אני למשל אלרגי לחלב, אז אני לא נוגע במוצרי חלב. אשתי, חני, לא נוגעת בגלוטן ובסוכר. אין ספק שעברתי סוג של שינוי, היום אני לא נוגע בקוקה קולה, אני אוכל ירקות שבעבר לא הייתי נוגע בהם ואני שותה מים בכמויות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"ערים"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר